Trolejbus na Václaváku, bruslení na Vltavě, shnilá jablka pro ženy, střílející Vietnamka, rozmluvy s dojnicí. Fotoreportér vystavuje na radnici
18. září 2014 10:00
Jovan Dezort
Narodil se 27. listopadu 1934). Je členem Asociace profesionálních fotografů ČR a Syndikátu novinářů ČR. V letech 1960 až 1975 bylfotoreportérem ČTK, následně několik roků pracoval v časopisech Vlasta a Svět práce. Od roku 1984 je ve svobodném povolání.
Získal řadu domácích i mezinárodních ocenění, měl přes dvacet samostatných výstav. Jeho snímky byly otištěny v řadě publikací, ale setkáváme se s nimi i v současném tisku.
Zhruba sto dvacet snímků zachycuje život a atmosféru především šedesátých a sedmdesátých let minulého století. Hlavními tématy jsou Praha a její proměny, každodenní život, osobnosti, události a politika, sport, venkov, fotografie ze zahraničních cest a několik oblíbených fotografií, u kterých jsou v kratším, většinou úsměvném textu uvedeny okolnosti jejich vzniku.
Fotografie Jovana Dezorta nás vrátí do doby, kdy se v Praze budovalo metro a podchody, přes Václavské náměstí jezdily tramvaje a trolejbusy, bruslilo se na zamrzlé Vltavě, Karlův most nepatřil jen pěším, ve výkladní skříni pod nápisem ´Řekněte své ženě zeleninu denně´ byla jen halda nevábných jablek, na sídlištích visely šňůry s dětskými plenami, stála se fronta u telefonní budky, jistě zaujme i děda s fajfkou prodávající noviny.
Autor se převážně věnoval kultuře, například třicet let mapoval dění hudebního festivalu Concertino Praga a čtvrt století zachycoval osobnosti festivalu Pražské jaro. Takže nechybí záběry hudebníků, ale i zpěváků a herců v různých situacích, třeba jak Eva Pilarová výkopem zahajuje fotbalové utkání, Miroslav Horníček relaxuje u vody, Jana Drbohlavová hází granátem v době studia na grafické škole.
Neodolatelné babky s kosou a hráběmi
Jsou tu záběry zahraničních hvězd – Claudia Cardinale během příletu na filmový festival do Karlových Varů, představitel Vinnetoua Pierre Brice ve chvíli přijetí za člena Klubu obřích číší, úsměvem rozzářený Luciano Pavarotti před svým pražským koncertem. Při rozverném gestu zachytil Dezortův fotoaparát Dagmar Peckovou, v nezvyklé póze Václava Neumanna, jako boha vína Waldemara Matušku nebo se svými novorozenci Reginu Rázlovou a Věru Čáslavskou.
Některé obrázky z venkova jsou zaměřeny na dobu dávno minulou, třeba orbu s kravami, ruční práškování brambor, mlátičku obilí v padesátých letech, neodolatelné jsou babky s kosou a hráběmi nebo zootechnička v „rozmluvě“ s dojnicí.
Několik záběrů ze zahraničí připomíná válečnou atmosféru Vietnamu. Za soubor těchto snímků Jovan Dezort obdržel Hlavní cenu v celosvětové soutěži Mír Vietnamu, vyhlášenou Mezinárodní organizací novinářů v roce 1970. Jsou tu i snímky z Moskvy a Leningradu, úsměvně zobrazující oficialitu tehdejšího režimu. I za ně autor obdržel významné ocenění v mezinárodní soutěži.
Z rubriky Oblíbené fotografie s doprovodným textem asi zaujme Josef Smrkovský při lázeňské kúře v Piešťanech. Snímek byl otištěn v roce 1968 na titulu Mladého světa a tenkrát rozčílil Gustáva Husáka. Dvě fotografie se dají označit jako „paparazzovské“ – kosmonautka Valentina Těreškovová v natáčkách pod sušákem a Herbert von Karajan při koncertě, ačkoliv fotografům zakázal vstup.
Nechybí ani záběr ze slovenské zabíjačky, oceněný Zlatou pečetí na World Press Photo 1970 či fotografie modlící se Vietnamky v Hanoji při náletu.