Dnes Sobota - obcasny-dest 7°C
Zítra Neděle - polojasno 8°C
Sobota 20. 4. 2024
Svátek má Marcela
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Trolejbus „na baterky" bude měsíc testován v provozu s cestujícími
Testovaný vůz v dobíjecí stanici na Palmovce. Foto: DPP

Trolejbus „na baterky" bude měsíc testován v provozu s cestujícími

V pražské MHD je od středy 25. září testován bateriový trolejbus v běžném provozu s cestujícími. Na „kopcovité“ lince 58 z Palmovky do Letňan bude jezdit měsíc. V metropoli se připravuje elektrifikace několika stávajících autobusových linek a v rámci toho je potřeba otestovat různé typy trolejbusů s technologií dynamického i statického nabíjení.   

Tento vůz pohání trakční elektromotor, který je napájen elektrickou energií buď z trolejového vedení, nebo z vestavěných trakčních baterií. Při brzdění plní elektromotor funkci generátoru a vyrobená energie slouží pro vlastní spotřebu trolejbusu, například na napájení palubní sítě nebo na vytápění. Garantovaný dojezd na baterie bez elektrického vytápění je 18 a s vytápěním 12 kilometrů. Maximální celková obsaditelnost vozu Ekova Electron 12T je 86 osob.

Bateriové trolejbusy kombinují výhody trolejbusů i elektrobusů. V úsecích s trolejovým vedením využívají jak přímé napájení z troleje, tak i dynamické nabíjení trakčních baterií. Vybudování trolejového vedení je klíčové zejména v kopcovitých energeticky náročných částech linky.

„Technologie však zároveň umožňuje nezávislý bateriový provoz v místech, kde by bylo vybudování trolejového vedení technicky či majetkoprávně složité, neekonomické či z jiných důvodů nevhodné. Trolejové vedení je tedy pouze tam, kde je potřeba a lze se tak vyhnout například složitým trolejovým konstrukcím v křižovatkách či depech," uvedla mluvčí pražského dopravního podniku Aneta Řehková.

Kromě hybridních autobusů či elektrobusů je v Praze plánována elektrifikace některých linek obsluhovaných v současnosti vozy na naftu. Podle nedávného rozhodnutí pražských radních bude zahájena příprava elektrifikace linky číslo 119 na ruzyňské Letiště Václava Havla v Praze s cílem nasazení velkokapacitních tříčlánkových bateriových trolejbusů v co nejkratším horizontu tak, aby došlo ke zvýšení přepravní nabídky a komfortu pro cestující do doby, než bude zprovozněno železniční spojení na letiště.

V rámci projektu bude využito maximum synergií v rámci tramvajové napájecí sítě, přičemž je počítáno s využitím již vybudované infrastruktury. Ta najde své využití i po zprovoznění železničního napojení například pro prodloužení tramvajové tratě z Dědiny do rozvojové lokality u starého letiště nebo pro další v budoucnu elektrifikované autobusové linky obsluhující letiště i další části Prahy.

Kromě již schváleného projektu linky číslo 119 na letiště se počítá s nasazením trolejbusů na další linky v oblasti Prahy 6, například na linky 131 a 191, ale také v oblasti severovýchodu města, například na lince číslo 140. Počítá se také s testováním vozů na další alternativní pohony, například na vodík.


Autor: TZ, red

Praha 6: Jak řešit pěší propojení Kladenské a Africké ulice

Dnes ve 12:09

Pokud se chcete zapojit do rozhodování, která ze tří uvažovaných variant má šanci na realizaci, přijměte pozvání na veřejné setkání v úterý 23. dubna v 17 hodin u trafačky za domem na adrese Kladenská 12.

V úseku Hradčanská – Strossmayerovo náměstí nahradí tramvaje autobusy

15. dubna 2024 v 10:22

Od středy 17. dubna do neděle 28. dubna bude z důvodu oprav přerušen tramvajový provoz v úseku Hradčanská – Strossmayerovo náměstí.

Praha 6: Přestupky nově vyřešíte v Poliklinice Pod Marjánkou

8. dubna 2024 v 07:17

Ve dnech 18. a 19. dubna bude pro veřejnost uzavřený odbor přestupkového řízení, protože se bude stěhovat z adresy Dr. Zikmunda Wintra 768/20 do Polikliniky Pod Marjánkou.

Další články
Nahoru