Trolejbus „na baterky" bude měsíc testován v provozu s cestujícími
25. září 2019 08:22
Tento vůz pohání trakční elektromotor, který je napájen elektrickou energií buď z trolejového vedení, nebo z vestavěných trakčních baterií. Při brzdění plní elektromotor funkci generátoru a vyrobená energie slouží pro vlastní spotřebu trolejbusu, například na napájení palubní sítě nebo na vytápění. Garantovaný dojezd na baterie bez elektrického vytápění je 18 a s vytápěním 12 kilometrů. Maximální celková obsaditelnost vozu Ekova Electron 12T je 86 osob.
Bateriové trolejbusy kombinují výhody trolejbusů i elektrobusů. V úsecích s trolejovým vedením využívají jak přímé napájení z troleje, tak i dynamické nabíjení trakčních baterií. Vybudování trolejového vedení je klíčové zejména v kopcovitých energeticky náročných částech linky.
„Technologie však zároveň umožňuje nezávislý bateriový provoz v místech, kde by bylo vybudování trolejového vedení technicky či majetkoprávně složité, neekonomické či z jiných důvodů nevhodné. Trolejové vedení je tedy pouze tam, kde je potřeba a lze se tak vyhnout například složitým trolejovým konstrukcím v křižovatkách či depech," uvedla mluvčí pražského dopravního podniku Aneta Řehková.
Kromě hybridních autobusů či elektrobusů je v Praze plánována elektrifikace některých linek obsluhovaných v současnosti vozy na naftu. Podle nedávného rozhodnutí pražských radních bude zahájena příprava elektrifikace linky číslo 119 na ruzyňské Letiště Václava Havla v Praze s cílem nasazení velkokapacitních tříčlánkových bateriových trolejbusů v co nejkratším horizontu tak, aby došlo ke zvýšení přepravní nabídky a komfortu pro cestující do doby, než bude zprovozněno železniční spojení na letiště.
V rámci projektu bude využito maximum synergií v rámci tramvajové napájecí sítě, přičemž je počítáno s využitím již vybudované infrastruktury. Ta najde své využití i po zprovoznění železničního napojení například pro prodloužení tramvajové tratě z Dědiny do rozvojové lokality u starého letiště nebo pro další v budoucnu elektrifikované autobusové linky obsluhující letiště i další části Prahy.Kromě již schváleného projektu linky číslo 119 na letiště se počítá s nasazením trolejbusů na další linky v oblasti Prahy 6, například na linky 131 a 191, ale také v oblasti severovýchodu města, například na lince číslo 140. Počítá se také s testováním vozů na další alternativní pohony, například na vodík.