dnes
Neděle - polojasno
26°C
zítra
Pondělí - oblacno
24°C
pozítří
Úterý - oblacno
19°C
Trolejbus „na baterky" bude měsíc testován v provozu s cestujícími
Testovaný vůz v dobíjecí stanici na Palmovce. Foto: DPP

Trolejbus „na baterky" bude měsíc testován v provozu s cestujícími

V pražské MHD je od středy 25. září testován bateriový trolejbus v běžném provozu s cestujícími. Na „kopcovité“ lince 58 z Palmovky do Letňan bude jezdit měsíc. V metropoli se připravuje elektrifikace několika stávajících autobusových linek a v rámci toho je potřeba otestovat různé typy trolejbusů s technologií dynamického i statického nabíjení.   

Tento vůz pohání trakční elektromotor, který je napájen elektrickou energií buď z trolejového vedení, nebo z vestavěných trakčních baterií. Při brzdění plní elektromotor funkci generátoru a vyrobená energie slouží pro vlastní spotřebu trolejbusu, například na napájení palubní sítě nebo na vytápění. Garantovaný dojezd na baterie bez elektrického vytápění je 18 a s vytápěním 12 kilometrů. Maximální celková obsaditelnost vozu Ekova Electron 12T je 86 osob.

Bateriové trolejbusy kombinují výhody trolejbusů i elektrobusů. V úsecích s trolejovým vedením využívají jak přímé napájení z troleje, tak i dynamické nabíjení trakčních baterií. Vybudování trolejového vedení je klíčové zejména v kopcovitých energeticky náročných částech linky.

„Technologie však zároveň umožňuje nezávislý bateriový provoz v místech, kde by bylo vybudování trolejového vedení technicky či majetkoprávně složité, neekonomické či z jiných důvodů nevhodné. Trolejové vedení je tedy pouze tam, kde je potřeba a lze se tak vyhnout například složitým trolejovým konstrukcím v křižovatkách či depech," uvedla mluvčí pražského dopravního podniku Aneta Řehková.

Kromě hybridních autobusů či elektrobusů je v Praze plánována elektrifikace některých linek obsluhovaných v současnosti vozy na naftu. Podle nedávného rozhodnutí pražských radních bude zahájena příprava elektrifikace linky číslo 119 na ruzyňské Letiště Václava Havla v Praze s cílem nasazení velkokapacitních tříčlánkových bateriových trolejbusů v co nejkratším horizontu tak, aby došlo ke zvýšení přepravní nabídky a komfortu pro cestující do doby, než bude zprovozněno železniční spojení na letiště.

V rámci projektu bude využito maximum synergií v rámci tramvajové napájecí sítě, přičemž je počítáno s využitím již vybudované infrastruktury. Ta najde své využití i po zprovoznění železničního napojení například pro prodloužení tramvajové tratě z Dědiny do rozvojové lokality u starého letiště nebo pro další v budoucnu elektrifikované autobusové linky obsluhující letiště i další části Prahy.

Kromě již schváleného projektu linky číslo 119 na letiště se počítá s nasazením trolejbusů na další linky v oblasti Prahy 6, například na linky 131 a 191, ale také v oblasti severovýchodu města, například na lince číslo 140. Počítá se také s testováním vozů na další alternativní pohony, například na vodík.


Letenský tunel se bude uklízet

1. července 2020 v 19:15

V letenském tunelu proběhne od 7. července do 14. července, vždy od 23 do 5 hodin pravidelná údržba a mytí. Tunel bude obousměrně uzavřen.

Opěrné zdi Letenského tunelu budou opraveny

1. července 2020 v 08:17

Technická správa komunikací zahájí v sobotu 4. července rekonstrukci opěrných zdí Letenského tunelu u severního portálu, v úseku Milady Horákové – Letenský tunel. Stavební práce jsou naplánované do konce září 2020.

Od července znovu letadlem do Dubaje

24. června 2020 v 07:37

Letecká společnost flydubai od 4. července znovu spustí přímou pravidelnou linku do Dubaje, obnoví se tak druhé dálkové spojení z Prahy. Do velkoměsta Spojených arabských emirátů mohou cestující letět nejprve jednou týdně, každou sobotu. Od 27. července pak budou lety k dispozici...

Další články
Nahoru