dnes
Čtvrtek - zatazeno
2°C
zítra
Pátek - snih
2°C
pozítří
Sobota - obcasny-dest
6°C
Trolejbus „na baterky" bude měsíc testován v provozu s cestujícími
Testovaný vůz v dobíjecí stanici na Palmovce. Foto: DPP

Trolejbus „na baterky" bude měsíc testován v provozu s cestujícími

V pražské MHD je od středy 25. září testován bateriový trolejbus v běžném provozu s cestujícími. Na „kopcovité“ lince 58 z Palmovky do Letňan bude jezdit měsíc. V metropoli se připravuje elektrifikace několika stávajících autobusových linek a v rámci toho je potřeba otestovat různé typy trolejbusů s technologií dynamického i statického nabíjení.   

Tento vůz pohání trakční elektromotor, který je napájen elektrickou energií buď z trolejového vedení, nebo z vestavěných trakčních baterií. Při brzdění plní elektromotor funkci generátoru a vyrobená energie slouží pro vlastní spotřebu trolejbusu, například na napájení palubní sítě nebo na vytápění. Garantovaný dojezd na baterie bez elektrického vytápění je 18 a s vytápěním 12 kilometrů. Maximální celková obsaditelnost vozu Ekova Electron 12T je 86 osob.

Bateriové trolejbusy kombinují výhody trolejbusů i elektrobusů. V úsecích s trolejovým vedením využívají jak přímé napájení z troleje, tak i dynamické nabíjení trakčních baterií. Vybudování trolejového vedení je klíčové zejména v kopcovitých energeticky náročných částech linky.

„Technologie však zároveň umožňuje nezávislý bateriový provoz v místech, kde by bylo vybudování trolejového vedení technicky či majetkoprávně složité, neekonomické či z jiných důvodů nevhodné. Trolejové vedení je tedy pouze tam, kde je potřeba a lze se tak vyhnout například složitým trolejovým konstrukcím v křižovatkách či depech," uvedla mluvčí pražského dopravního podniku Aneta Řehková.

Kromě hybridních autobusů či elektrobusů je v Praze plánována elektrifikace některých linek obsluhovaných v současnosti vozy na naftu. Podle nedávného rozhodnutí pražských radních bude zahájena příprava elektrifikace linky číslo 119 na ruzyňské Letiště Václava Havla v Praze s cílem nasazení velkokapacitních tříčlánkových bateriových trolejbusů v co nejkratším horizontu tak, aby došlo ke zvýšení přepravní nabídky a komfortu pro cestující do doby, než bude zprovozněno železniční spojení na letiště.

V rámci projektu bude využito maximum synergií v rámci tramvajové napájecí sítě, přičemž je počítáno s využitím již vybudované infrastruktury. Ta najde své využití i po zprovoznění železničního napojení například pro prodloužení tramvajové tratě z Dědiny do rozvojové lokality u starého letiště nebo pro další v budoucnu elektrifikované autobusové linky obsluhující letiště i další části Prahy.

Kromě již schváleného projektu linky číslo 119 na letiště se počítá s nasazením trolejbusů na další linky v oblasti Prahy 6, například na linky 131 a 191, ale také v oblasti severovýchodu města, například na lince číslo 140. Počítá se také s testováním vozů na další alternativní pohony, například na vodík.


Tunely Strahovský, Brusnický a Dejvický mimo provoz

6. prosince 2019 v 09:33

Od soboty 7. prosince od 23 hodin do neděle 8. prosince do 5 hodin proběhne úplná uzavírka Strahovského, Brusnického a Dejvického tunelu.

Dopravní omezení na ulici Milady Horákové začne v prosinci

30. listopadu 2019 v 08:36

Pokračující výstavba světelné křižovatky na ulici Milady Horákové si vyžádá v úseku rampy Tunelového komplexu Blanka – U Sparty další dopravní opatření.

Vysočany a Libeň: Konec platnosti karet pro parkování a vydání nových

29. listopadu 2019 v 05:05

Odbor dopravy Úřadu městské části Praha 9 oznámil, že platnost stávajících vydaných parkovacích karet pro oblasti Vysočany a Libeň bude ukončena 5. ledna 2020.

Praze 4 budou rozšířeny zóny placeného stání

28. listopadu 2019 v 09:15

Zóna placeného stání v Praze 4 se v pondělí 2. prosince 2019 rozšíří do Braníka, Podolí, Krče a Michle.

Další články
Nahoru