Trojský most funguje už pět let, stavba se prodražila o stamiliony. Zvažovalo se pojmenování po Havlovi
4. října 2019 10:28
V roce 2005 byl na základě architektonicko-konstrukční soutěže vybrán výsledný návrh nového pražškého mostu pro tramvaje a auta. Stavba mostu byla zahájena v létě 2010. Měl nahradit takzvaný „rámusák“ jen pro tramvaje, který se oficiálně jmenoval Trojský tramvajový most.
Náklady na stavbu mostu byly původně předpokládány na zhruba půl miliardy korun, nakonec se vyšplhaly na 1,3 miliardy korun.
Trojský most měří 262,1 metru, je široký 36 metrů, rozpětí oblouku hlavního pole je 200,4 metru a celková výška nosné konstrukce je 34 metrů nad maximální plavební hladinou. Založení mostu je hlubinné, opěry a pilíře jsou založeny na vrtaných pilotách vetknutých do skalního podloží.
Provoz na „rámusáku“ byl ukončen v roce 2013. Právě toto vltavské přemostění nahradil nový Trojský most, kam se vejdou auta, tramvaje, chodci i cyklisté. Most navazuje v Holešovicích na tunelový komplex Blanka.
Objevily se úvahy, že by se most mohl jmenovat po zesnulém prezidentovi Václavu Havlovi. Zabývala se tím dokonce místopisná komise Rady hl. m. Prahy. Na začátku dubna 2013 však radní oficiálně schválili název Trojský most.
Mimochodem, v roce 2012, rok po úmrtí Václava Havla, byla diskuse nad návrhem historika fotografie Petra Vilguse přejmenovat Jiráskův most v centru hlavního města na most Václava Havla.
„Říkal jsem si, že když se po Havlovi přejmenuje most, nebudou si lidé muset měnit adresu v občankách. Navíc by mi to jako propojení mezi břehy, mezi lidmi, přišlo jako důstojné řešení,“ uvedl po pár letech Vilgus k návrhu, který, byť ho také posuzovala místopisná komise, nebyl nakonec schválen.
Trojský most rok po zprovoznění získal v rámci mezinárodní soutěže The European Steel Design Awards 2015 ocenění. Evropské sdružení ocelových konstrukcí (ECCS) udělilo stavbě cenu Award od Excellence v kategorii Mosty.„Pražský Trojský most je působivým dílem, které smazává hranice mezi architekturou a inženýrskými dovednostmi. Obloukový most s mostovkou visící na husté síti tyčových závěsů – známý základní koncept, který byl skvěle navržen a do detailu zpracován. Spolu s odpovídajícím postupem výstavby byl vytvořen skutečně krásný návrh umožňující přenesení velkých zatížení od tramvají, automobilové dopravy a chodců v srdci Prahy. Komise byla zejména potěšena spojením expresivního designu a zručnosti v moderní průmyslové výrobě. Trojský most je jako sochařské dílo a krásný doplněk města Prahy,“ uvedla tehdy mezinárodní komise k udělení ceny.