Třetina pražské mládeže splachuje zbytky jídel do záchodu, ukázal průzkum
27. dubna 2023 12:08
Podobně jako v případě zbytků jídla se nedostatečné povědomí o likvidaci odpadů projevuje i v dalších oblastech. Například 50 procent dětí a mladistvých si myslí, že nevadí vyhodit do WC kávovou sedlinu. Nedostatečně povědomí mají také o likvidaci olejů a tuků na smažení, vyhazování, nedopalků, kontaktních čoček nebo vlhčených ubrousků do záchodu.
Podle Waldaufové si neuvědomují, že takovéto zacházení s odpady může způsobit vážné problémy s čištěním odpadních vod. Tyto materiály se totiž v odpadních vodách nedokážou rozložit a mohou způsobit ucpaní kanalizace, zpomalení či zablokování čerpadel a filtrů, což může vést k velkým problémům při čištění odpadních vod a v horším případě k znečištění vodních zdrojů.
Anketa
Vyhazujete zbytky jídel do záchodu?
Z průzkumu vyplynulo, že chybné návyky při likvidaci odpadů souvisí s tím, co vyhazují ostatní členové domácnosti, včetně rodičů. „Doporučujeme proto rozvíjet osvětu o správné likvidaci odpadů v domácnosti nejen u dětí, ale také i dospělých. Neměl by to být problém, protože 8 z 10 dětí je ochotno změnit svůj přístup k vyhazování odpadu. Kromě rodiny by nejraději přijímaly osvětu ve škole nebo prostřednictvím sociálních sítí. Pětina dětí by si ráda vyslechla osvětu od oblíbeného influencera,“ uvedla Waldaufová.
Do osvěty se zapojil také zpěvák Jan Bendig, který má na svém Instagramu přes 333 tisíc sledujících a umístil se také v letošní anketě magazínu Forbes 30 pod 30. „Sám jsem dříve neměl tušení, že některé odpady do WC vůbec nepatří a co mohou nadělat za škody, pokud se jich takto zbavujeme. Správná likvidace odpadů v domácnosti je důležitá nejen pro udržení čistoty a zdraví našeho okolí, ale také pro ochranu naší přírody a budoucí generace. Proto se rád zapojuji do edukačních kampaní, které pomáhají šířit povědomí o této problematice a motivují lidi k odpovědnému chování,“ uvedl k tématu zpěvák.Některé odpady jsou ale dobře komunikované. To, že do WC nepatří hygienické potřeby, kondomy, léky nebo chemikálie, ví téměř všechny děti, bez ohledu na jejich obecné povědomí.
Průzkum provedla pro Pražské vodovody a kanalizace agentura NMS Market Research na vzorku 211 respondentů (obyvatel Prahy) ve věku 12 až 17 let v dubnu 2023.