Dnes Středa - mlha 0°C
Zítra Čtvrtek - prehanky-dest 0°C
Středa 3. 3. 2021
Svátek má Kamil
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
Trať z Modřan do Libuše získala stavební povolení, první tramvaje po ní projedou už příští rok
U současné autobusové točny vznikne tramvajová zastávka Sídliště Libuš. Pár desítek metrů odtud pak tramvaje zahnou do ulice Novodvorská. Zdroj vizualizace: DPP

Trať z Modřan do Libuše získala stavební povolení, první tramvaje po ní projedou už příští rok

Tramvajová síť v Praze se v dohledné době prodlouží o další necelé dva kilometry. Aktuálně získal pražský dopravní podnik (DPP) pro trať Modřany – Libuš pravomocné stavební povolení. Současně v nejbližších týdnech vypíše veřejnou zakázku na jejího zhotovitele. Trať bude mít 1,7 kilometru a čtyři páry zastávek. Zahájení výstavby se předpokládá letos v říjnu a zprovoznění je v plánu na konec příštího roku. 

Nová tramvajová trať Modřany – Libuš bude dvoukolejná, naváže na stávající obratiště Sídliště Modřany odkud dále povede podél ulice Generála Šišky k Sídlišti Libuš a křižovatce s Novodvorskou ulicí, do které odbočí. Po Novodvorské ulici pak povede k budoucí stanici metra D Libuš, do úrovně současné autobusové zastávky Pavlíkova, kde bude ukončena úvratí.

ulice-generala-sisky

Ulice Generála Šišky spojuje Modřany a Libuš

Po dokončení stavby se zastávka Pavlíkova přejmenuje na Libuš. DPP na nové trati vybuduje čtyři dvojice zastávek: Modřanský vodojem, Observatoř Libuš, Sídliště Libuš a Libuš. Poslední dvě jmenované umožní přestup na autobusové linky. Trať nabídne obyvatelům Sídliště Libuš a okolí přímou dopravu do Modřan, Braníka, a dále do centra bez nutnosti přestupovat.

Původní projekt počítal s vybudováním tramvajové smyčky u stanice metra D Libuš, ve které by trať Modřany – Libuš končila. Vedení hlavního města ale loni rozhodlo o dalším prodloužení tramvajové tratě o 1,8 kilometru až k budoucí stanici metra D Nové Dvory. U stanice metra D Libuš proto vznikne pouze smyčka dočasná.

Plány na přípravu prodloužení tramvajové trati z Modřan do Libuše komplikovali vlastníci pozemků potřebných pro stavbu, kteří nebyli kvůli ceně ochotni k prodeji. Někteří se odmítali pozemků vzdát. Kvůli plánované výstavbě trati probíhala jednání s více než dvěma desítkami vlastníků.

Někteří neakceptovali ceny odůvodněné znaleckými posudky příslušných nemovitost a požadovali tržní ceny dle svého uvážení, které násobně převyšovaly naši nabídku dopravního podniku nebo hlavního města. U některých majitelů proto byla z důvodu nemožnosti shody podána žádost o vyvlastnění.

„Majetková situace zde nebyla vůbec jednoduchá. Osobně jsem se scházel s vlastníky pozemků,“ řekl náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Stavbu tramvajové trati Sídliště Modřany – Libuš dlouhodobě aktivně podporuje také dvanáctá městská část. „Jsem rád, že Praha 12 zajištěním směny pozemků výrazně uspíšila výstavbu nové trati. Prodloužení tramvajové tratě do Libuše umožní nejen lepší dopravu do centra, ale i významné zlepšení místních dopravních vztahů, kde vznikne pro oblast sousedící s Libuší nově přímý spoj na úřady, k lékaři či za volnočasovými aktivitami,“ uvedl 1. místostarosta Prahy 12 Vojtěch Kos (ODS).

„U budoucí stanice metra D Libuš připravujeme na základě dohody s majiteli tamních pozemků vybudování dočasné smyčky. Rádi bychom ji stihli postavit ideálně současně s novou tratí do Libuše, tedy do konce příštího roku. Smyčka zde bude sloužit pouze do doby, než zprovozníme prodloužení tratě na Nové Dvory, ke které v současnosti zpracováváme projektovou dokumentaci, nebo než bude zapotřebí v daném prostoru zahájit stavbu metra D. Tohle řešení nám umožní nasazovat na trať do Libuše jednosměrné tramvaje místo obousměrných,“ sdělil, technický ředitel DPP Jan Šurovský.

Celkové náklady na samotnou stavbu nové tramvajové tratě Modřany – Libuš bez provizorní smyčky jsou odhadovány na 350 milionů korun, přesná částka vyplyne z veřejné zakázky na zhotovitele. Až 85 procent všech uznatelných nákladů na stavbu tratě pokryjí dotace z EU.

nove-dvory

Nové Dvory. Kromě metra sem budou jezdit i tramvaje

Až bude trať prodloužena z Libuše na Nové Dvory, tak tramvaje pojedou z Libuše  Novodvorskou ulicí, po necelých dvou kilometrech zahnou doprava do ulice Chýnovská, pak doleva do Libušské, následně doleva do Durychovy a zpět na Novodvorskou na úrovni Nových Dvorů.

V minulosti zazněly úvahy, že by tramvaj jednou mohla pokračovat z Nových Dvorů dolů z kopce ulicí Novodvorská až na sídliště Novodvorská. „Nastíněná myšlenka je poměrně smělá a není zahrnuta v současné době ve strategických dokumentech rozvoje Prahy, nicméně čistě z hlediska technického by zřejmě byla realizovatelná,“ sdělila za mluvčí DPP Aneta Řehková.

„Protažení tramvaje dále dolů ulicí Novodvorskou sice není nikde podchyceno územním plánem, ale je prostorově reálné. Ovšem při hodnocení kapacity dopravních vztahů a zátěží asi neprokážeme ekonomickou efektivitu. Praha 4 tuto možnost neprojednávala, ale zásadně se nebráníme,“ řekl již dříve 1. místostarosta Prahy 4 pro oblasti financí, dopravy a evropských fondů Zdeněk Kovářík (ODS).

DPP chce letos rovněž zahájit stavbu tramvajové smyčky na Zahradním Městě a prodloužení tratě z Barrandova do Holyně. V současnosti opravuje koleje v Chotkově ulici. Tento týden zahájí výměnu kolejových oblouků v úseku od Křižovatky Bělehradské a Jugoslávské ulice po křižovatku Francouzské a Blanické. Opravy se chystají i na tratích v ulicích Táborská a Na Pankráci v Praze 4. Chystají se práce na Palackého náměstí a v křižovatce U Bulhara. Na jaře začne vznikat nová tramvajová smyčka na Zahradním Městě.


Po zimní přestávce pokračují práce v Türkově ulici

Dnes ve 12:30

Technická správa komunikací (TSK) začne od 15. března 2021 se stavebními pracemi na mostním objektu X699 v ulici Türkova. Práce by měly skončit 31. května 2021.

V úseku Flora – Náměstí Míru nepojedou tramvaje

Včera v 15:37

Z důvodu údržby tramvajové trati dochází od pátku 5. března od 20 hodin do neděle 7. března přibližně do 22:30 hodin k obousměrnému přerušení provozu tramvají v úseku Flora – Náměstí Míru.

Křižovatku ulic Karlická x Pod Klapicí čeká rekonstrukce

Včera v 11:14

Technická správa komunikací začne v pondělí 8. března v okolí Karlické ulice s přípravnými pracemi pro stavbu a její objízdnou trasu v Radotíně. Hlavní práce na stavbě začínají od 15. března a skončit by měly začátkem srpna 2022.

Tunely Strahovský, Brusnický a Dejvický budou uzavřeny

1. března 2021 ve 13:01

Z důvodu údržby technologie a čištění kamer bude Strahovský tunel uzavřen od středy 3. března od 23 hodin do čtvrtka 4. března do 5 hodin.

Křižovatka Suchdolské a Kamýcké je v provozu

1. března 2021 v 11:48

Od pondělí 1. března je křižovatka Suchdolské a Kamýcké ulice opět v obousměrném provozu. Do Suchdolské se vrátily i autobusy linky 147 ve směru do centra.

Tunelovým komplexem Blanka od čtvrtka v noci neprojedete

25. února 2021 ve 13:09

Uzavření tunelového komplexu Blanka je plánováno od čtvrtka 25. února od 23 hodin do pátku 26. února do 5 hodin.

Výluka tramvají Malostranská – Chotkovy sady prodloužena

25. února 2021 v 11:27

V Chotkově ulici se opravuje trať, kolem Jeleního příkopu nejezdí tramvaje, výluka bude prodloužena do 5. března.

V pražské MHD se změní hlášení o povinnosti mít zakrytý nos a ústa

23. února 2021 v 15:17

Pražský dopravní podnik (DPP) upraví hlášení o povinnosti mít v MHD zakrytý nos a ústa. Učiní tak kvůli vládnímu nařízení nosit respirátor, nanoroušku či dvě chirurgické roušky přes sebe. Hlášení začne vysílat od čtvrtka 25. února. Na dotaz ČTK to dnes uvedla mluvčí DPP Aneta Řehková. Dosud mohli...

Další články
Nahoru