Dnes Neděle - polojasno 16°C
Zítra Pondělí - prehanky-dest 15°C
Neděle 16. 5. 2021
Svátek má Přemysl
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
Trať z Modřan do Libuše získala stavební povolení, první tramvaje po ní projedou už příští rok
U současné autobusové točny vznikne tramvajová zastávka Sídliště Libuš. Pár desítek metrů odtud pak tramvaje zahnou do ulice Novodvorská. Zdroj vizualizace: DPP

Trať z Modřan do Libuše získala stavební povolení, první tramvaje po ní projedou už příští rok

Tramvajová síť v Praze se v dohledné době prodlouží o další necelé dva kilometry. Aktuálně získal pražský dopravní podnik (DPP) pro trať Modřany – Libuš pravomocné stavební povolení. Současně v nejbližších týdnech vypíše veřejnou zakázku na jejího zhotovitele. Trať bude mít 1,7 kilometru a čtyři páry zastávek. Zahájení výstavby se předpokládá letos v říjnu a zprovoznění je v plánu na konec příštího roku. 

Nová tramvajová trať Modřany – Libuš bude dvoukolejná, naváže na stávající obratiště Sídliště Modřany odkud dále povede podél ulice Generála Šišky k Sídlišti Libuš a křižovatce s Novodvorskou ulicí, do které odbočí. Po Novodvorské ulici pak povede k budoucí stanici metra D Libuš, do úrovně současné autobusové zastávky Pavlíkova, kde bude ukončena úvratí.

ulice-generala-sisky

Ulice Generála Šišky spojuje Modřany a Libuš

Po dokončení stavby se zastávka Pavlíkova přejmenuje na Libuš. DPP na nové trati vybuduje čtyři dvojice zastávek: Modřanský vodojem, Observatoř Libuš, Sídliště Libuš a Libuš. Poslední dvě jmenované umožní přestup na autobusové linky. Trať nabídne obyvatelům Sídliště Libuš a okolí přímou dopravu do Modřan, Braníka, a dále do centra bez nutnosti přestupovat.

Původní projekt počítal s vybudováním tramvajové smyčky u stanice metra D Libuš, ve které by trať Modřany – Libuš končila. Vedení hlavního města ale loni rozhodlo o dalším prodloužení tramvajové tratě o 1,8 kilometru až k budoucí stanici metra D Nové Dvory. U stanice metra D Libuš proto vznikne pouze smyčka dočasná.

Plány na přípravu prodloužení tramvajové trati z Modřan do Libuše komplikovali vlastníci pozemků potřebných pro stavbu, kteří nebyli kvůli ceně ochotni k prodeji. Někteří se odmítali pozemků vzdát. Kvůli plánované výstavbě trati probíhala jednání s více než dvěma desítkami vlastníků.

Někteří neakceptovali ceny odůvodněné znaleckými posudky příslušných nemovitost a požadovali tržní ceny dle svého uvážení, které násobně převyšovaly naši nabídku dopravního podniku nebo hlavního města. U některých majitelů proto byla z důvodu nemožnosti shody podána žádost o vyvlastnění.

„Majetková situace zde nebyla vůbec jednoduchá. Osobně jsem se scházel s vlastníky pozemků,“ řekl náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Stavbu tramvajové trati Sídliště Modřany – Libuš dlouhodobě aktivně podporuje také dvanáctá městská část. „Jsem rád, že Praha 12 zajištěním směny pozemků výrazně uspíšila výstavbu nové trati. Prodloužení tramvajové tratě do Libuše umožní nejen lepší dopravu do centra, ale i významné zlepšení místních dopravních vztahů, kde vznikne pro oblast sousedící s Libuší nově přímý spoj na úřady, k lékaři či za volnočasovými aktivitami,“ uvedl 1. místostarosta Prahy 12 Vojtěch Kos (ODS).

„U budoucí stanice metra D Libuš připravujeme na základě dohody s majiteli tamních pozemků vybudování dočasné smyčky. Rádi bychom ji stihli postavit ideálně současně s novou tratí do Libuše, tedy do konce příštího roku. Smyčka zde bude sloužit pouze do doby, než zprovozníme prodloužení tratě na Nové Dvory, ke které v současnosti zpracováváme projektovou dokumentaci, nebo než bude zapotřebí v daném prostoru zahájit stavbu metra D. Tohle řešení nám umožní nasazovat na trať do Libuše jednosměrné tramvaje místo obousměrných,“ sdělil, technický ředitel DPP Jan Šurovský.

Celkové náklady na samotnou stavbu nové tramvajové tratě Modřany – Libuš bez provizorní smyčky jsou odhadovány na 350 milionů korun, přesná částka vyplyne z veřejné zakázky na zhotovitele. Až 85 procent všech uznatelných nákladů na stavbu tratě pokryjí dotace z EU.

nove-dvory

Nové Dvory. Kromě metra sem budou jezdit i tramvaje

Až bude trať prodloužena z Libuše na Nové Dvory, tak tramvaje pojedou z Libuše  Novodvorskou ulicí, po necelých dvou kilometrech zahnou doprava do ulice Chýnovská, pak doleva do Libušské, následně doleva do Durychovy a zpět na Novodvorskou na úrovni Nových Dvorů.

V minulosti zazněly úvahy, že by tramvaj jednou mohla pokračovat z Nových Dvorů dolů z kopce ulicí Novodvorská až na sídliště Novodvorská. „Nastíněná myšlenka je poměrně smělá a není zahrnuta v současné době ve strategických dokumentech rozvoje Prahy, nicméně čistě z hlediska technického by zřejmě byla realizovatelná,“ sdělila za mluvčí DPP Aneta Řehková.

„Protažení tramvaje dále dolů ulicí Novodvorskou sice není nikde podchyceno územním plánem, ale je prostorově reálné. Ovšem při hodnocení kapacity dopravních vztahů a zátěží asi neprokážeme ekonomickou efektivitu. Praha 4 tuto možnost neprojednávala, ale zásadně se nebráníme,“ řekl již dříve 1. místostarosta Prahy 4 pro oblasti financí, dopravy a evropských fondů Zdeněk Kovářík (ODS).

DPP chce letos rovněž zahájit stavbu tramvajové smyčky na Zahradním Městě a prodloužení tratě z Barrandova do Holyně. V současnosti opravuje koleje v Chotkově ulici. Tento týden zahájí výměnu kolejových oblouků v úseku od Křižovatky Bělehradské a Jugoslávské ulice po křižovatku Francouzské a Blanické. Opravy se chystají i na tratích v ulicích Táborská a Na Pankráci v Praze 4. Chystají se práce na Palackého náměstí a v křižovatce U Bulhara. Na jaře začne vznikat nová tramvajová smyčka na Zahradním Městě.


Na Vltavě se zastavily přívozy

Včera ve 14:02

V metropoli je do odvolání přerušen provoz všech sedmi vltavských přívozů. Důvodem je zvýšená hladina řeky po předchozích deštích.

Ve čtvrtek v noci neprojedete Bubenečským tunelem

11. května 2021 v 18:24

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie bude Bubenečský tunel od čtvrtka 13. května od 23 hodin do pátku 14. května do 5 hodin uzavřen.

Anketa k řešení dopravy a mobility v Praze 13

10. května 2021 v 19:17

Praha 13 se před časem obrátila na obyvatele a požádala o vyplnění krátkého dotazníku, týkajícího se pohybu po městské části, dopravy nebo parkování.

Tunelem Mrázovka neprojedete ze středy na čtvrtek v noci

10. května 2021 v 18:19

Z důvodu kontroly technologie a čištění kamer bude tunel Mrázovka od středy 12. května od 23 hodin do čtvrtka 13. května do 5 hodin uzavřen.

Most v ulici Za Černým mostem bude neprůjezdný

6. května 2021 v 15:07

Technická správa komunikací (TSK) zahájí v úterý18. května rekonstrukci mostu, který vede přes železniční trať a převádí ulici Za Černým mostem, která se dále napojuje přes komunikaci Cíglerova na Pražský okruh (Poděbradská/Chlumecká).

V noci ze čtvrtka na pátek neprojedete Brusnickým a Dejvickým tunelem

4. května 2021 ve 14:03

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie budou tunely Brusnický a Dejvický uzavřeny od čtvrtka 6. května od 23 hodin do pátku 7. května do 5 hodin.

V noci ze středy na čtvrtek neprojedete Strahovským tunelem

3. května 2021 ve 13:59

Z důvodu pravidelné údržby technologie a čištění kamer bude Strahovský tunelu od středy 5. května od 23 hodin do čtvrtka 6. května do 5 hodin uzavřen.

Další články
Nahoru