dnes
Neděle - oblacno
3°C
zítra
Pondělí - zatazeno
1°C
pozítří
Úterý - snih-dest
1°C
Tramvajové a autobusové linky povedou jinudy. Další změny? Kratší intervaly a harmoniky
Změny se dotknou i tramvají, které vozí cestující z jihu Prahy do centra. Tedy linek 3 a 17, jejichž trasa vede Vyšehradským tunelem. Ilustrační foto: archiv

Tramvajové a autobusové linky povedou jinudy. Další změny? Kratší intervaly a harmoniky

Již za necelý měsíc, v sobotu 29. června, se trvale změní trasy pěti tramvajových a jedenácti autobusových linek, u některých spojů budou nově jiné intervaly. Jedná se o avizované doladění systému metropolitních linek, který začal v Praze fungovat loni v září. Realizované změny odsouhlasily nebo vzaly na vědomí všechny městské části, kterých se týkají, většina změn je připravena přímo podle jejich požadavků.

Pouze v jednom případě s realizovanou změnou nesouhlasila městská část (Praha-Troja), ale kvůli nutnému posílení linky 3 v centru města o další vůz bude přesto realizována, další tři městské části tuto změnu potřebují.

Jaké trvalé změny začnou platit v pražské MHD v sobotu 29. června?

Tramvaje

Od letních prázdnin změní svou trasu pět tramvajových linek, jedná se o posílení ve vytížených úsecích a omezení v místech, kde byla nadbytečná kapacita. V některých případech se mění též kapacita nasazených vozidel.

Linky 3 a 17
V září začala jezdit linka číslo 3 mezi branickým nádražím a Kobylisy každé čtyři minuty s tím, že nově vložené posilové spoje měly jen jeden vůz. Tím, že začala jezdit trojka každé čtyři minuty, začal v ní raketově růst počet cestujících a nově vložené vlaky o jednom voze přestávají kapacitně stačit.

Na lince 3 tak budou jezdit všechny soupravy o dvou vozech, interval 4 minuty zůstane. V praxi to znamená také vyšší náklady. Kde jinde se ušetří? 

Linka 17 nebude jezdit ve špičkách Trojskou ulicí každé 4 minuty, ale v osmiminutovém intervalu a linka 3 bude končit mimo špičky pracovních dnů v zastávce Nádraží Braník.

Právě s omezením linky 17 v Trojské ulici nesouhlasila městská část Praha-Troja. Omezení bylo ale nezbytné, aby bylo možné posílit trojku v centru, což je klíčové pro Prahu 1, 4 a 8.

Oblast Vinohrad, Jarova a Strašnic
Městská část Praha 3 požadovala obnovení přímého spojení Jarova a Vinohrad, Praha 10 spolu s Prahou 2 zase volaly po obnovení přímého spojení po Vinohradské ulici.

Linka 11 tak bude nově prodloužena z Olšanských hřbitovů přes Biskupcovu až na Spojovací a zavedena bude linka 13 v trase Náměstí Bratří Synků – I. P. Pavlova – Muzeum – Olšanské hřbitovy – Želivského – Černokostelecká.

V souvislosti s tím bude mít linka 5 pouze jeden vůz. Z důvodu minimální frekvence mezi Černokosteleckou a Ústředními dílnami DP bude nově pětka s jedním vozem pokračovat z Černokostelecké až k dílnám a naopak linka číslo 7 bude končit už na Černokostelecké. Jeden vůz linky 5 bude v tomto úseku plně kapacitně dostačovat.

Hostivař
Z důvodu malého využití linky 22 v úseku Nádraží Strašnice – Nádraží Hostivař bude mimo špičku pracovních dnů a o víkendech končit každý druhý spoj linky 22 u Nádraží Strašnice. Ve špičkách budou jezdit do Hostivaře standardně všechny spoje.

Obdobné omezení bylo zvažováno i na druhém konci linky 22 mezi Vypichem a Bílou Horou, ze vzájemného jednání s městskou částí Praha 6 však vyplynulo její zachování v dnešním stavu.

Praha 6 a Letná
Na Evropskou se vrátí linka 2, která pojede po trase Petřiny – Dejvická – Divoká Šárka. Linka 5 bude naopak končit na Podbabě společně s linkou 8. Z Podbaby tak nově pojede přímá tramvaj jak na Malostranskou tak na Letenské a Strossmayerovo náměstí.

Linky 5 a 8 se při cestě do centra prohodí – pětka, která má nově jeden vůz (viz výše) pojede z Hradčanské na Náměstí Republiky po nábřeží přes Malostranskou (1 vůz je zde kapacitně dostačující), naopak linka 8, která má dva vozy, pojede přes Letnou a Strossmayerovo náměstí, kde by kapacitně jeden vůz pětky nestačil.

Autobusy

Autobusové změny se týkají zejména oblasti Prahy 4. Na západě Prahy vznikají díky zkrácení intervalů dva nové metrobusy – 143 a 179.

Linka 118
Od září začala jezdit v pracovní dny nově z Dvorců až na Smíchovské nádraží, počet cestujících od září vzrostl natolik (zhruba o 116 %), že je nezbytné nasadit na linku 118 v pracovní dny nově kloubové autobusy. Na Smíchov pojede také i o víkendech (doposud končily všechny víkendové spoje na Dvorcích).

Linka 193
Rostoucí zájem o linku 193 v nové trase (od září začala jezdit až do Kunratic) vede k tomu, že na linku budou nasazeny kloubové autobusy a navíc bude z Kunratic nově prodloužena kolem kolejí Vysoké školy ekonomické přes zastávku Volha až na Chodov.

Linky 121 a 148
Praha 4 požadovala opětovné prodloužení autobusové linky 148 z Kavčích hor na Budějovickou. Od léta se tak stane, jen se nebude jednat o linku 148, ale nově bude z Budějovické přes Kavčí hory do Podolí prodloužen autobus číslo 121.

Číslo 148 tak zanikne a Podolí a Kavčí hory získají nově přímé spojení s oblastí Novodvorské. Také bude po mnoha letech obnovena obsluha zastávky Zelená liška.

Linka 293
Tato midibusová linka, která vozí obyvatele Prahy 11 bez přestupů ke krčské nemocnici a k poliklinice na Budějovické, z podstatné části mění svoji trasu. Nově pojede na Praze 11 už z Milíčova a propojí Háje, nový i starý Spořilov, Kačerov, Krčskou nemocnicí a polikliniku Budějovická.

Trasa této linky je na první pohled komplikovaná, obsluhuje velké množství zastávek, ale zároveň je to jediná možnost, jak splnit mnohdy velmi protichůdné požadavky městských částí i občanských sdružení v oblasti Spořilova.

Linky 154 a 197
Linka 197, která jezdí ze Smíchovského nádraží přes Písnici na Chodov, bude nově prodloužena z Chodova přes Benkovu a Donovalskou kolem Modré školy až na Háje po trase dnešní linky 154, která tak zanikne. Místo dosavadních malých autobusů linky 154 tu nově budou jezdit na polovině spojů linky 197 kloubové autobusy.

Linky 101, 122 a 181
Městská část Praha 14 požadovala posílení linky 181, která jezdí z Opatova přes Hostivař na Černý Most. Nově tak dojde ke sloučení linek 122 a 181, posilové spoje pojedou prozatím jen do zastávky Barvy a Laky.

Číslo 122 zanikne, linka 181 pojede v úseku Opatov – Barvy a laky dvakrát častěji (v ranní špičce každých 5 minut, odpoledne každých 7 až 8 minut). Ve zbývajícím úseku k Depu Hostivař nahradí linku 122 prodloužená linka 101, která bude zároveň zajíždět do zastávky Zentiva.


Autoři: Jan Puci, Redakce
Další články
Nahoru