Tramvajová retrolinka 23 začne v polovině května opět fungovat. Po dvou letech
25. dubna 2022 15:47
Linka byla zavedena v roce 2017 na trase Královka – Zvonařka, čímž kopírovala část běžné linky 22. Jezdily na ní jen legendární tramvaje T3 z šedesátých let v různých úpravách.
Pro laika se jednalo o běžné vozy T3, ale populární „té trojky“ postupem času prošly modernizacemi. Na přelomu let 2016 a 2017 se podařilo pro potřeby linky 23 zajistit 4 vozy T3M a 16 vozů T3SUCS.
Na jaře 2020 byl po vypuknutí epidemie koronaviru provoz linky 23 zastaven s odůvodněním, že Praha přišla o turisty, kteří ji využívali. Tento argument byl přitom pravdivý jen zčásti, protože o linku měli zájem i Pražané, protože především pro imobilní cestující byla retrolinka v okolí metra I. P. Pavlova vítanou možností, jak se dostat k MHD.
Hlavní město loni v létě zavedlo dvě nové speciální historické tramvajové linky 42 a 43, které fungovaly na principu hop-on, hop-off za jednotné celodenní jízdné 200 korun. Na linkách jezdilo několik typu historických tramvají.
K obnovení linky 23, na které by platilo běžné jízdné, se ale hlavní město ani po zavedení zmíněných novinek nemělo, i když o to právě radnice Prahy 2 usilovala. „Tato linka měla svůj smysl nejen pro turisty, ale i jako posílení linky 22. A dost ji využívali lidé, kteří bydlí v okolí Zvonařky. Těch 300 až 400 metrů, o které se jim třiadvacítka zkrátila cesta na veřejnou dopravu, byla velká pomoc,“ uvedl místostarosta Prahy 2 Jan Korseska (ODS), který za druhou městskou část na obnovení linky apeloval.
„Bylo nám ze strany hlavního města opakováno, ať si linku platíme sami. Ale to je nekoncepční nesmysl, aby si městská část platila provoz linky MHD," řekl Korseska.
Trasa linky 23
Třiadvacítka bude v provozu od pondělí 16. května v úseku Královka – Malovanka – Pražský hrad – Královský letohrádek – Malostranská – Malostranské náměstí – Újezd – Národní divadlo – Národní třída – Karlovo náměstí – I. P. Pavlova – Vinohrady – Zvonařka.
Na úplný závěr jedna kuriozita: Není to ještě tak dávno, co bylo z tramvají zvykem odnášet plastové cedule s čísly linek. Daly se lehce vysunout a stávaly se suvenýrem. V současnosti to již nelze, čísla jsou elektronická. Nicméně na lince 23 jsou stále „staré dobré“ plastové cedule. Aby se neztrácely, jsou opatřeny zámečkem, což dříve za běžného provozu nebylo k vidění.