dnes
Pondělí - zatazeno
1°C
zítra
Úterý - polojasno
1°C
pozítří
Středa - zatazeno
2°C
Tramvaje na Václavské náměstí? Praha chce projektu přizpůsobit územní plán
Tramvaje přestaly jezdit v horní části náměstí na začátku osmdesátých let minulého století. Foto: archiv DPPFoto: archiv DPP

Tramvaje na Václavské náměstí? Praha chce projektu přizpůsobit územní plán

Praha dál připravuje možnost vést tramvajovou trať z Vinohrad na Václavské náměstí a Hlavní nádraží. Zastupitelé schválili zadání změny územního plánu, která takové propojení v budoucnu umožní. Rozhodnutí zatím neznamená, že se skutečně začne stavět; plán na vybudování tramvajové trati čeká dlouhé schvalování. Podstatné bude, zda se pro něj najde dostatečná politická podpora.

„Stále hledáme způsob, jak ulehčit kriticky přetíženému dopravnímu uzlu I. P. Pavlova. Pokud se zde vyskytne nějaký problém, za chvíli nám stojí doprava po celé Praze," řekl primátor Tomáš Hudeček (TOP 09). Propojení tratí by podle něj situaci zlepšilo. „Tramvajová síť v centrální části Prahy by tak získala větší variabilitu a nedocházelo by k tolika kolapsům veřejné dopravy," doplnil.

V návrhu zůstává i možnost vrátit tramvajovou trať přímo na Václavské náměstí. Tato varinata má ale řadu odpůrců. Odmítlo ji zastupitelstvo a nesouhlas vyjádřila i Praha 1. Vedení hlavního města proto připravilo variantu, podle které by trať vedla z Vinohrad na horní okraj Václavského náměstí, odtud přes Vrchlického sady kolem Hlavního nádraží až k Bolzanově ulici a Masarykovu nádraží. Která z možností nakonec zvítězí, bude předmětem budoucích jednání.

O možném návratu tramvají na Václavské náměstí se mluví řadu let. Původně totiž tramvaje jezdily až na Můstek a dále ulicemi Na Příkopě a 28. října. Stejně tak se po dlouhé roky diskutuje i o změnách problematické magistrály. Jedním z návrhů bylo mimo jiné její zahloubení do tunelů. Praha ale nakonec od nákladných plánů upustila.

Historie: když tramvaje jezdily po Václavském náměstí

Historie tramvajové dopravy na Václavském náměstí

Celé Václavské náměstí bylo v době, kdy zde jezdily tramvaje, významným dopravním uzlem, ze kterého se člověk dostal téměř do všech tramvajových koutů města.

1884 – na Václavském náměstí se objevily první tramvaje tažené koňmi
1900 – definitivní vystřídání tramvají tažených koňmi tramvajemi elektrickými
1930 – na křižovatce s Jindřišskou a Vodičkovou ulicí uveden do činnosti první pražský automatický semafor
1947 – na křižovatce Můstek se objevily poprvé v Praze třetí rozřaďovací koleje, které výrazně urychlily provoz tramvají
1967–1968 – na křižovatce s Vodičkovou ulicí se objevil při výstavbě podchodu ojedinělý provizorní most ve tvaru kříže, na který byla převedena tramvajová doprava jak v podélném, tak i v příčném směru
1969 – tramvaje přestaly jezdit ulicí Mezibranskou, protože u Muzea pokročila stavba stanice metra
1980 – 13. prosince – tramvaje opustily Václavské náměstí
1982 – byly odstraněny koleje vedoucí podél Václavského náměstí
1985 – tramvaje zmizely i z ulice Na Příkopě a od té doby projíždějí Václavským náměstím jen napříč z ulice Jindřišské do Vodičkovy


Další články
Nahoru