Tramvaje na Strahov by mohly začít jezdit za tři roky, trať má pravomocné povolení
12. listopadu 2024 09:25
Jedná se o novou dvoukolejnou tramvajovou trať v délce cca 1,3 kilometru. Na stávající tramvajovou síť se bude napojovat v Bělohorské a Myslbekově ulici. Trať povede z Bělohorské Vaníčkovou ulicí do konečné smyčky Stadion Strahov. DPP na ní vybuduje tři páry zastávek: Malovanka (společná se stávající tratí na Bílou Horu), Koleje Strahov a Stadion Strahov.
Současné tramvajové zastávky Malovanka budou přesunuty. Nové budou zhruba o 100 až 130 metrů posunuty směr centrum a vybudovány na Bělohorské ulici v úseku mezi křižovatkami s Myslbekovou a Vaníčkovou ulicí.
„Díky tomu budou zastávky Malovanka sloužit spojům ze stávající tratě na Bílou Horu z nové trati na Strahov a bude zde snadný přestup. Zastávky Koleje Strahov budou situovány v prostoru vysokoškolských kolejí, zhruba v místě stávajících stejnojmenných autobusových zastávek,“ popsala Řehková.
Zastávky Stadion Strahov vzniknou ve stejnojmenné nové smyčce a budou společné pro odbavování tramvajových a trolejbusových linek. Samotnou smyčku Stadion Strahov s průběžnou a předjízdnou kolejí DPP vybuduje v místě stávající autobusové točny u křižovatky Vaníčkovy a Turistické ulice.
„Výstavba nové tramvajové tratě Malovanka–Strahov bude probíhat v úzké koordinaci s elektrifikací autobusových linek číslo 176 a 191,“ podotkla mluvčí.
„Díky nové tramvajové trati získají studenti ze strahovských kolejí i návštěvníci sportovišť kvalitnější a bezemisní dopravní spojení. Pokračujeme tak v rekordním rozšiřování tramvajové sítě v Praze, aktuálně již stavíme trať na Václavském náměstí, na Pankráci nebo na Dvoreckém mostě. Většina cestujících v Praze se totiž přepravuje veřejnou dopravou a my jim chceme nabídnout co nejlepší kvalitu,“ řekl Zdeněk Hřib (Piráti), 1. náměstek primátora Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.Zprovozněním této tratě bude možné nahradit stávající autobusovou dopravu ze Strahova ke stanici metra Dejvická kapacitnější a lokálně bezemisní tramvajovou dopravou s vyšším stupněm oddělení od ostatní dopravy.
„Tím dojde nejen k redukci autobusové dopravy ve Vaníčkově ulici a snížení jejího vlivu na životní prostředí, ale také ke zrychlení a zvýšení spolehlivosti veřejné dopravy ve srovnání s autobusovou zejména v přepravních špičkách. Současně dojde ke snížení počtu autobusů v přetíženém prostoru Vítězného náměstí,“ řekla Řehková.
Vybudováním a zprovozněním tratě Malovanka–Strahov podle ní dojde k přímému propojení významných dopravních uzlů a částí s centrem Prahy. Díky této trati vzniknou nová přímá spojení například s Masarykovým nádražím, Náměstím Republiky, Václavským náměstím, stanicemi metra Muzeum, I. P. Pavlova, Malostranská či Náměstí Míru.
Na výstavbu této tratě DPP požádal o dotace z prostředků Evropské unie, z Operačního programu Doprava 3, které by měly pokrýt až 85 procent způsobilých výdajů. K definitivní alokaci finanční dotace z EU na tuto stavbu chyběla dosud poslední podmínka, a to získání pravomocného povolení záměru, kterou DPP aktuálně splnil.