dnes
Pondělí - jasno
12°C
zítra
Úterý - jasno
12°C
pozítří
Středa - zatazeno
10°C
Pražská doprava

Toto jsou názory, kterým není radno dopřávat sluchu! Umřelo kvůli tomu už mnoho lidí, myslete na to, až budete sedat za volant

ÚAMK je velkým zastáncem a propagátorem striktního používání bezpečnostních pásů v automobilech. Důvod je nabíledni – ročně dokáže používání pásů zachránit v Evropě zhruba 2 000 lidských životů. Právě fakt, že lidé nejsou připoutáni, je jedním z důvodů, proč ročně v Evropě na silnicích zahyne až 20 000 lidí. Dva pohyby a dvě sekundy vašeho času nutné pro zapnutí bezpečnostního pásu rozhodně stojí za to. Buď si zachráníte život, nebo přinejmenším značně snížíte následky havárie.

Fakta, která ÚAMK pravidelně uvádí a propaguje na nejrůznějších akcích, i za pomoci simulátorů (posuvného a otočného), přesto někteří ignorují.

Dokonce existují mýty, které „argumentují“ proti používání pásů:

  • Jedním z nich je názor, že pásy mohou být jen překážkou v případě havárie a následného vzplanutí vozu. Odborníci ÚAMK ujišťují, že moderní automobily jsou vybaveny palivovými nádržemi schopnými odolat vysokým tlakům i teplotám a že čidla avizující například převrácení auta vydají impuls řídící jednotce, která v řádu milisekund zastaví přívod paliva. Proto je zahoření vozidel dnes naprostou výjimkou a spíše scénou z akčních filmů než realitou. Proto je naopak na místě pásy si zapnout.
  • Na krátké vzdálenosti nestojí za to se vůbec poutat. Naopak, jak říkají statistiky, až více než polovina dopravních nehod se odehraje při jízdě na vzdálenost do 40 kilometrů od místa bydliště či parkování auta. Tedy – je na místě považovat za automatické, že jakmile usednu do vozu, připoutám se.
  • Lépe než pásy mne ochrání airbagy. Omyl, nafukovací bezpečnostní vaky nás dobře ochrání jen za situace, že jsou vystřeleny směrem, kde je postava člověka. Jinak řečeno, správnou pozici člověka – ve vypočteném směru nafouknutí airbagů, zajistí jedině bezpečnostní pásy. To je jeden důvod, proč opět nejezdit bez zapnutých pásů. Druhý – už více než desítku let používají automobilky pyrotechnické patrony, které v okamžiku havárie a pohybu těla po směru jízdy, přitáhnou pásy a tak zamezí nebo maximálně zmírní střety dvou těles. Lidského těla a nafukovaných vaků. Jedině díky pásům není střet nebezpečný. Bez nich může být lidská postava nekontrolovatelně odmrštěna nesprávným směrem a v lepším případě dojde jen k poškození krční páteře.
  • Rada, že je lepší jezdit nepřipoutaný a v případě havárie vyletět oknem, je velmi nevhodnou. Samozřejmě, že zázraky se dějí, ale pokud budeme vycházet ze statistiky, pak nepřipoutanému pasažérovi hrozí až 5 x vyšší riziko smrtelného zranění než tomu, kdo použil pásy. To je dostatečně pádný další argument proč volit bezpečnostní pásy.
  • Vzadu není třeba se poutat. Další názor z řady těch, kterým není radno dopřávat sluchu. Důvod? Přes 70 % všech, kdo zahynuli při dopravních nehodách na zadních sedadlech, nebylo připoutáno. Následky navíc mohou být doslova smrtící nejen pro samotného pasažéra, který se nepřipoutá, ale i pro ostatní. Vždyť jen plná plastová láhev pití, která poletí vpřed při havárii se změní v granát schopný těžce zranit cestující vpředu. Co teprve vymrštěné ze zadního sedadla vpřed nepřipoutané lidské tělo. Takže – není jediný důvod se vzadu nepoutat.

A na závěr opět jednoznačná rada odborníků ÚAMK, vždy a za všech okolností je třeba se v autě poutat, bezpečnostní pás je spojnicí mezi námi a životem.

Tisková zpráva ÚAMK


Lazarská – Karlovo náměstí a Lazarská – Jiráskovo náměstí: V sobotu nepojedou tramvaje

Dnes ve 14:46

Z důvodu údržby tramvajové trati dochází v sobotu 23. února od 8 do 20 hodin k přerušení provozu tramvají v úsecích Lazarská – Karlovo náměstí a Lazarská – Jiráskovo náměstí, v uvedeném směru.

Mapa přístupnosti nově pomůže s vyhledáváním parkovacích stání pro držitele ZTP

Včera v 06:45

Mapa přístupnosti usnadňuje život nejen osobám se sníženou schopností pohybu, ale i seniorům nebo maminkám s kočárky už od roku 2016. V současné době lze v mapě dohledat podrobné informace o bezbariérové přístupnosti více než 1100 budov a veřejných prostranství na území hl. města Prahy, které jsou...

BESIP: Co dělat při jízdě v protisměru? Hlavně se neotáčejte!

16. února 2019 v 09:00

Dvě rychle po sobě jdoucí nehody na dálnicích D5 a D10 v posledních dvou dnech upoutaly opět pozornost k nehodám způsobeným auty v protisměru. BESIP radí: zastavte na krajnici, opusťte vůz a zavolejte policii. V žádném případě se na dálnici autem neotáčejte.

Na Českobrodské bude omezena doprava

15. února 2019 v 07:20

Od pondělí 18. února bude pokračovat rekonstrukce Českobrodské ulice. Práce na 300 metrů dlouhém úseku komunikace a jejím okolí ve středu Běchovic, které si vyžádají nezbytná dopravní opatření, potrvají do konce června. 

Bubenečský tunel bude v sobotu uzavřen

11. února 2019 v 16:36

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie bude Bubenečský tunel uzavřen od soboty 16. února od 23 hodin do neděle 17. února do 5 hodin.

V Černokostelecké a Saratovské ulici bude omezen provoz

9. února 2019 v 08:00

Od 11. do 17. února bude částečně omezen provoz na Černokostelecké a Saratovské ulici. Důvodem je přeložka kabelů.

Tunel Mrázova čeká čištění kamer, bude uzavřen

7. února 2019 v 17:33

Z důvodu čištění kamer bude probíhat úplná uzávěra tunelu Mrázova od soboty 9. února od 23 hodin do neděle 10. února do 5 hodin.  

Další články
Nahoru