dnes
Pátek - obcasny-dest
13°C
zítra
Sobota - obcasny-dest
9°C
pozítří
Neděle - polojasno
5°C
První kačeny nabraly cestující před třiceti lety. V upravené verzi stále jezdí
Tramvaj KT8D5 (v popředí) se na Florenci míjí s tramvají T3. Foto: archiv DPP

První kačeny nabraly cestující před třiceti lety. V upravené verzi stále jezdí

Obousměrná tříčlánková tramvaj KT8D5, která se lidově říká kátéčko, kachna či kačena, začala jezdit v Praze s cestujícími před 30 lety, 7. července 1986. Osminápravovou a tříčlánkovou nízkopodlažní kloubovou tramvaj vyráběla Tatra Smíchov až do roku 1993.

Nasazení tramvají s „lehce“ zapamatovatelným názvem KT8D5 provázely v polovině osmdesátých let minulého století důkladné zkoušky. Projekt byl schválen v září 1982, prototyp se objevil v ulicích v roce 1985, provoz s cestujícími začal o rok později.

Celkem bylo vyrobeno 199 kusů, většina z nich byla určena pro české a slovenské dopravní podniky. V Praze jich jezdilo pět desítek. Další v Mostu, Plzni, Liberci a Litvínově.

Jeden vůz koupil ruský Volgograd, čtyřicet slovenské Košice a 45 severokorejský Pchjongjang. Jeden vůz si odebralo také Sarajevo. Bosenské město si později odebralo několik ojetých tramvají KT8D5 z Košic.

U pražské veřejnosti si tento typ tramvaje nikdy nezískal velkou oblibu. Výtky směřovaly především k uspořádání interiéru, nedostatečnému větrání v létě a užší dveřím v přední a zadní části. Uvažovalo se proto o dodávce modifikovaných vozů, které by měly lepší profilové parametry a byly na nich vychytány další „mouchy“. K nákupu však nedošlo.

Původní tříčlánková tramvaj Tatra KT8D5 vjela do pražských ulic naposledy v úterý 21. května 2013, následně se stala součástí Muzea MHD ve Střešovicích. Tento typ tramvají však z pražských kolejí nezmizel úplně. Cestujícím slouží rekonstruované vozy, které jsou částečně nízkopodlažní.  

Hlavní změnou oproti původnímu typu je nový střední článek s nízkopodlažní částí. Tyto tramvaje mají snadno zapamatovatelné označení KT8D5R.N2P. 


Další články
Nahoru