Dnes Čtvrtek - jasno 0°C
Zítra Pátek - zatazeno -2°C
Čtvrtek 8. 12. 2022
Svátek má Květoslava
Advent v Praze
Tipy na adventní akce v metropoli
Tlačítková novela již brzy významně zasáhne provozování e-shopů
Novelu již schválily obě komory Parlamentu ČR. Foto: Jan Puci

Tlačítková novela již brzy významně zasáhne provozování e-shopů

Zásadní změnu v oblasti práva ochrany spotřebitele přináší aktuální novela občanského zákoníku a zákona o ochraně spotřebitele. Ta se dotkne významně mimo jiné provozování e-shopů. Novela již byla schválena oběma komorami Parlamentu a čeká na podpis prezidenta. Účinnost takzvané tlačítkové novely se očekává již okolo Vánoc. Na přípravu na nová pravidla tak e-shopy nemají času nazbyt.

Recenze

První zásadní změnou, kterou tlačítková novela zavádí, je stanovení pravidel pro uvádění zákaznických recenzí. Pokud chtějí e-shopy uvádět recenze na svých stránkách, budou muset ověřovat, zda skutečně pocházejí od kupujících, kteří si produkt na e-shopu skutečně koupili.

Prakticky je toto možné vyřešit tak, že zákazníci budou moci recenzi podat jen skrze link zaslaný e-mailem společně s potvrzením objednávky, nebo tak, že recenze budou moci k zakoupeným produktům podávat pouze zákazníci přihlášení ve svém uživatelském účtu.

Důležité je, že nově budou mít e-shopy mít také povinnost o způsobu ověřování pravosti recenzí informovat své zákazníky. Možným řešením je popsat tento postup v obchodních podmínkách, případně na e-shopu uveřejnit samostatné sdělení.

Pokud u produktů e-shopy uvádí průměrné hodnocení (například „90  zákazníků je spokojených s našimi produkty“), musí navíc uvést, jak je tento průměr počítán. V případě, že e-shop volí, které recenze uveřejní a které ne, musí opět zákazníkům sdělit, jakým způsobem recenze vybírá.

Pořadí nabídek

Změna také nastává v případech, kdy e-shop zákazníkům řadí jednotlivé produkty na e-shopu, například podle nejprodávanějších produktů, TOP produktů, nebo dle uživatelského hodnocení. Nově bude muset e-shop uvést informaci i o tom, na základě jakých parametrů jsou v nabídce jednotlivé produkty řazeny. Tuto informaci nicméně nemůže „schovat“ do obchodních podmínek, ale musí ji viditelně umístit přímo k výběru produktů na e-shopu.

Slevy

Obvyklou obchodní praktikou prodejců jsou velké slevové akce, kdy ale po důkladnější kontrole zákazníci zjistí, že před slevou byla cena zboží nejdříve uměle navýšena, a finální sleva tak je vyšší. Novela tyto praktiky výrazně omezuje. Přichází s novým pravidlem 30 dnů, podle kterého musí být jakákoli sleva uvedena oproti nejnižší ceně, za kterou se produkt prodával v posledních 30 dnech před slevou. Pokud následně slevu e-shop zvyšuje a mezi jednotlivými slevami není prodleva, může stále jako původní částku uvést tu, kterou e-shop uvedl u předchozí slevy.

Toto pravidlo má však mnoho výjimek. Nevztahuje se například na rychle se kazící zboží, služby a nehmotné produkty. Dále se neuplatní u individualizovaných nabídek, věrnostních programů nebo akcí typu 2+1 zdarma.

Nákup na e-shopu

Spotřebitelé budou po účinnosti novely silněji chráněni v rámci nákupního procesu. Před odesláním objednávky musí být zákazník vyzván ke zkontrolování jejího obsahu. Také bude zakázáno spotřebitelům jakékoliv položky automaticky přihazovat do košíku, a to ani pomocí předzaškrtnutých okének.

Další důležitou změnu představuje povinnost zaslat zákazníkovi obchodní podmínky v textové podobě, a to i v elektronické podobě. Musí však být v takovém formátu, který nelze v průběhu času ze strany e-shopu měnit. V praxi tedy nepostačí pouhý link, ale bude e-shop např. muset zaslat obchodní podmínky ve formě PDF, a to ideálně již s potvrzením objednávky.

Změny se dočkají i telefonické nabídky. Nově nebude možné uzavřít smlouvu po telefonu. Podnikatelé budou muset nabídku, učiněnou během hovoru, potvrdit spotřebiteli v textové podobě a spotřebitel jí bude vázán až poté, co nabídku potvrdí. Lze tedy očekávat pokles telefonických nabídek mířených zejména na seniory.

A proč se novele říká „tlačítková“?

Důvodem je nová povinnost prodejců pojmenovat tlačítko, kterým zákazník odesílá objednávku textem „objednávka zavazující k platbě“ nebo obdobnou jednoznačnou textací. V úvahu tak přichází i použití textace „kupte nyní“, „zaplaťte nyní“ nebo „potvrďte nákup“. Nedoporučuje se od těchto možností odchylovat, jelikož například textace „potvrďte“ nebo „objednejte nyní“ jsou výslovně zakázány.

Stručně řečeno, z tlačítka musí jednoznačně vyplývat, že jeho stisknutím se zákazník zavazuje zaplatit cenu své objednávky, a je nejisté, jakým způsobem bude posuzováno, zda jsou jiná znění tlačítka v souladu se zákonem. Pro internetové prodejce se jedná o jedno z nejdůležitějších pravidel novely, jelikož jeho nedodržení má za následek úplnou neplatnost smlouvy. Doporučujeme také, aby prodejci dbali na to, aby znění tlačítka bylo v souladu se způsobem, jakým smlouvu uzavírá – již samotným objednáním, nebo až zasláním potvrzení objednávky zákazníkovi.

Vady zboží a reklamace

Nepříjemnou změnou pro prodejce je také zpřísnění odpovědnosti za vady. Doteď platilo, že projeví-li se u věci vada v průběhu 6 měsíců od převzetí, předpokládá se, že věc byla vadná již při převzetí (je na prodávajícím, aby prokázal opak). Novela tento časový úsek prodlužuje na 12 měsíců.

Odstoupení od smlouvy

Podstatnou změnou je i nová úprava možnosti odstoupení od smlouvy. Zákon definuje celou řadu nekalých obchodních praktik, kam spadá právě i porušení pravidel recenzí, která jsme uvedli v první části této zprávy. Pokud poruší podnikatel některá ze zákonem stanovených pravidel, budou spotřebitelé moci odstoupit od uzavřených smluv ve lhůtě 90 dnů nebo žádat přiměřené snížení kupní ceny. Kromě toho se jedná o přestupek, za který může hrozit prodejci pokuta až do výše 5 000 000 korun.

Byť se může na základě výše zmíněného zdát, že novela e-shopům jen ztěžuje podnikání, přichází nová úprava také s pravidly ve prospěch prodejců.

Standardní čtrnáctidenní lhůta pro odstoupení od smlouvy uzavřené na dálku má sloužit k tomu, aby si spotřebitelé mohli zboží prohlédnout a vyzkoušet. Je ale snadné toto pravidlo zneužít -  relativně běžnou praxí je, že si zákazník objedná např. novou obuv, kterou dva týdny nosí a potom odstoupí od smlouvy.

Návrh zákona nově spotřebitelům přikazuje, aby si zboží vyzkoušeli pouze v takovém rozsahu, v jakém by si ho mohli vyzkoušet v kamenné prodejně. Pokud prodejci tedy dorazí zboží zpět se známkami viditelného poškození nad rozsah pouhého vyzkoušení, bude prodejce moci s dobře koncipovanými obchodními podmínkami srazit část kupní ceny a zákazníkovi vrátit o to méně peněz.

V tomto článku jsem přiblížila nejdůležitější změny pro internetový prodej, ovšem novela zákona je daleko obsáhlejší. Mimo jiné přináší novinky pro on-line tržiště, záruky za jakost nebo digitální obsah.

Autorkou textu je advokátní koncipientka Veronika Kaplanová z kanceláře MACEK.LEGAL


Black Friday: Jak se vyhnout pastem výprodejů

25. listopadu 2022 v 05:00

V čase inflace, rostoucích cen energií i jistého nedostatku zboží je o Black Friday mezi zákazníky obzvlášť zájem. Ale pozor, slogany jako „nejvýhodnější nabídka" apod. mohou lákat na falešné slevy nebo dokonce na podvodné e-shopy. Známý trik „zbývají už jen tři položky" má na zákazníky vyvíjet...

Bezplatná Poradna při finanční tísni

14. listopadu 2022 ve 14:03

Praha 4 dlouhodobě podporuje bezplatnou Poradnu při finanční tísni, jejíž pomoc je v současné době stále významnější. Jedná se o dluhovou a insolvenční poradnu, která nenabízí služby právního zastoupení a právní porady, má však zkušenosti také z práce se závazky, správným nakládáním s rozpočtem či...

Soudní spory v zaměstnání patří mezi druhé nejčastější. Jak se mohou zaměstnanci bránit?

11. listopadu 2022 v 10:45

V posledních měsících dochází v určitých oborech ke zhoršení ekonomické situace, která může mít za následek rušení pracovních míst. Zároveň však mnozí zaměstnanci nevědí, jak se v některých situacích zachovat. Podle letošního průzkumu agentury IPSOS a D.A.S. pojišťovny právní ochrany jsou však...

Hlavní město poskytuje bezplatnou právní poradnu

7. listopadu 2022 v 19:46

Pražský magistrát nabízí pro veřejnost ve Škodově paláci v Jungmannově ulici bezplatnou právní poradnu. Zájemci mohou služeb poradny využít v přízemí budovy na přepážce číslo 7, a to každé pondělí a ve středu vždy od 14:00 do 16:00 hodin. Do poradny je zapotřebí se předem objednat na čísle...

Odškodnění po nehodě. O statisíce vás připraví banální chyby

18. září 2022 v 09:01

Většina lidí netuší, jak postupovat po dopravní nehodě. Nemají v ruce potřebné informace, navíc jim chybí povědomí o vlastních právech. Chyby je pak připraví o spravedlivou kompenzaci. Podle statistik společnosti Vindicia se přitom průměrné odškodnění za zranění po bouračce vyšplhalo na 927 tisíc...

Magistrát přijímá korupční podání od občanů několika způsoby, včetně anonymního

22. srpna 2022 v 09:58

V případě podezření na korupční jednání mají Pražané možnost se bezpečně obracet na Magistrát hl. m. Prahy. A to buď prostřednictvím protikorupční linky, nebo s využitím komunikačních kanálů určených pro příjem oznámení podle Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1937 o ochraně osob,...

Jak jdou na udržitelnější spotřebu v 26 zemích Evropy

14. srpna 2022 v 06:56

Mnozí evropští prodejci, výrobci i zákonodárci se snaží o snížení dopadu spotřeby na životní prostředí a větší udržitelnost obchodu. Někde se snaží zatraktivnit opravy či nákupy jízdních kol a veřejnou dopravu, jinde mají aplikaci proti plýtvání potravinami nebo nabízejí 10% slevu na nákup kávy do...

Praha 15: Právní poradna pro seniory a rodiče samoživitele ukončila provoz

28. července 2022 v 09:39

Právní poradna, která byla vyhrazena seniorům a rodičům samoživitelům každé pondělí, byla ukončena.

Na co máte právo při stávce letištního personálu?

27. července 2022 v 07:50

Dnešní stávka tisíců členů letištního personálu společnosti Lufthansa se dotkne 130 000 cestujících, letících z Frankfurtu a Mnichova nebo přes tato významná letiště. Rušení či významná zpoždění letů se očekávají také ve čtvrtek a v pátek. Důležité informace o právech cestujících přináší Evropské...

Bezplatná právní poradna v Praze 14 bude měsíc uzavřena

27. června 2022 v 11:06

V období od 6. července do 3. srpna bude uzavřena bezplatná právní poradna, kterou v budově radnice Prahy 14 (Bratří Venclíků 1072, 1. patro, kancelář 119) každou středu zajišťuje JUDr. Ján Horňák.

Pracovní úrazy. Jaké největší chyby připraví poškozené o kompenzaci?

28. dubna 2022 v 08:09

Oběti pracovních úrazů či nemoci z povolání si každý rok 28. dubna připomínají Světový den bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. V Česku se s úrazy v zaměstnání setká více než 40 000 lidí, drtivá většina z nich má nárok na odškodnění. Společnost Vindicia shrnuje nejčastější chyby, které mohou...

Další články
Nahoru