Dnes Úterý - prehanky-dest 18°C
Zítra Středa - obcasny-dest 21°C
Úterý 6. 6. 2023
Svátek má Norbert
Newsletter Pražský patriot
Pro odběr ranního přehledu článků za posledních 24 hodin se přihlaste zde.
Tlačítková novela již brzy významně zasáhne provozování e-shopů
Novelu již schválily obě komory Parlamentu ČR. Foto: Jan Puci

Tlačítková novela již brzy významně zasáhne provozování e-shopů

Zásadní změnu v oblasti práva ochrany spotřebitele přináší aktuální novela občanského zákoníku a zákona o ochraně spotřebitele. Ta se dotkne významně mimo jiné provozování e-shopů. Novela již byla schválena oběma komorami Parlamentu a čeká na podpis prezidenta. Účinnost takzvané tlačítkové novely se očekává již okolo Vánoc. Na přípravu na nová pravidla tak e-shopy nemají času nazbyt.

Recenze

První zásadní změnou, kterou tlačítková novela zavádí, je stanovení pravidel pro uvádění zákaznických recenzí. Pokud chtějí e-shopy uvádět recenze na svých stránkách, budou muset ověřovat, zda skutečně pocházejí od kupujících, kteří si produkt na e-shopu skutečně koupili.

Prakticky je toto možné vyřešit tak, že zákazníci budou moci recenzi podat jen skrze link zaslaný e-mailem společně s potvrzením objednávky, nebo tak, že recenze budou moci k zakoupeným produktům podávat pouze zákazníci přihlášení ve svém uživatelském účtu.

Důležité je, že nově budou mít e-shopy mít také povinnost o způsobu ověřování pravosti recenzí informovat své zákazníky. Možným řešením je popsat tento postup v obchodních podmínkách, případně na e-shopu uveřejnit samostatné sdělení.

Pokud u produktů e-shopy uvádí průměrné hodnocení (například „90  zákazníků je spokojených s našimi produkty“), musí navíc uvést, jak je tento průměr počítán. V případě, že e-shop volí, které recenze uveřejní a které ne, musí opět zákazníkům sdělit, jakým způsobem recenze vybírá.

Pořadí nabídek

Změna také nastává v případech, kdy e-shop zákazníkům řadí jednotlivé produkty na e-shopu, například podle nejprodávanějších produktů, TOP produktů, nebo dle uživatelského hodnocení. Nově bude muset e-shop uvést informaci i o tom, na základě jakých parametrů jsou v nabídce jednotlivé produkty řazeny. Tuto informaci nicméně nemůže „schovat“ do obchodních podmínek, ale musí ji viditelně umístit přímo k výběru produktů na e-shopu.

Slevy

Obvyklou obchodní praktikou prodejců jsou velké slevové akce, kdy ale po důkladnější kontrole zákazníci zjistí, že před slevou byla cena zboží nejdříve uměle navýšena, a finální sleva tak je vyšší. Novela tyto praktiky výrazně omezuje. Přichází s novým pravidlem 30 dnů, podle kterého musí být jakákoli sleva uvedena oproti nejnižší ceně, za kterou se produkt prodával v posledních 30 dnech před slevou. Pokud následně slevu e-shop zvyšuje a mezi jednotlivými slevami není prodleva, může stále jako původní částku uvést tu, kterou e-shop uvedl u předchozí slevy.

Toto pravidlo má však mnoho výjimek. Nevztahuje se například na rychle se kazící zboží, služby a nehmotné produkty. Dále se neuplatní u individualizovaných nabídek, věrnostních programů nebo akcí typu 2+1 zdarma.

Nákup na e-shopu

Spotřebitelé budou po účinnosti novely silněji chráněni v rámci nákupního procesu. Před odesláním objednávky musí být zákazník vyzván ke zkontrolování jejího obsahu. Také bude zakázáno spotřebitelům jakékoliv položky automaticky přihazovat do košíku, a to ani pomocí předzaškrtnutých okének.

Další důležitou změnu představuje povinnost zaslat zákazníkovi obchodní podmínky v textové podobě, a to i v elektronické podobě. Musí však být v takovém formátu, který nelze v průběhu času ze strany e-shopu měnit. V praxi tedy nepostačí pouhý link, ale bude e-shop např. muset zaslat obchodní podmínky ve formě PDF, a to ideálně již s potvrzením objednávky.

Změny se dočkají i telefonické nabídky. Nově nebude možné uzavřít smlouvu po telefonu. Podnikatelé budou muset nabídku, učiněnou během hovoru, potvrdit spotřebiteli v textové podobě a spotřebitel jí bude vázán až poté, co nabídku potvrdí. Lze tedy očekávat pokles telefonických nabídek mířených zejména na seniory.

A proč se novele říká „tlačítková“?

Důvodem je nová povinnost prodejců pojmenovat tlačítko, kterým zákazník odesílá objednávku textem „objednávka zavazující k platbě“ nebo obdobnou jednoznačnou textací. V úvahu tak přichází i použití textace „kupte nyní“, „zaplaťte nyní“ nebo „potvrďte nákup“. Nedoporučuje se od těchto možností odchylovat, jelikož například textace „potvrďte“ nebo „objednejte nyní“ jsou výslovně zakázány.

Stručně řečeno, z tlačítka musí jednoznačně vyplývat, že jeho stisknutím se zákazník zavazuje zaplatit cenu své objednávky, a je nejisté, jakým způsobem bude posuzováno, zda jsou jiná znění tlačítka v souladu se zákonem. Pro internetové prodejce se jedná o jedno z nejdůležitějších pravidel novely, jelikož jeho nedodržení má za následek úplnou neplatnost smlouvy. Doporučujeme také, aby prodejci dbali na to, aby znění tlačítka bylo v souladu se způsobem, jakým smlouvu uzavírá – již samotným objednáním, nebo až zasláním potvrzení objednávky zákazníkovi.

Vady zboží a reklamace

Nepříjemnou změnou pro prodejce je také zpřísnění odpovědnosti za vady. Doteď platilo, že projeví-li se u věci vada v průběhu 6 měsíců od převzetí, předpokládá se, že věc byla vadná již při převzetí (je na prodávajícím, aby prokázal opak). Novela tento časový úsek prodlužuje na 12 měsíců.

Odstoupení od smlouvy

Podstatnou změnou je i nová úprava možnosti odstoupení od smlouvy. Zákon definuje celou řadu nekalých obchodních praktik, kam spadá právě i porušení pravidel recenzí, která jsme uvedli v první části této zprávy. Pokud poruší podnikatel některá ze zákonem stanovených pravidel, budou spotřebitelé moci odstoupit od uzavřených smluv ve lhůtě 90 dnů nebo žádat přiměřené snížení kupní ceny. Kromě toho se jedná o přestupek, za který může hrozit prodejci pokuta až do výše 5 000 000 korun.

Byť se může na základě výše zmíněného zdát, že novela e-shopům jen ztěžuje podnikání, přichází nová úprava také s pravidly ve prospěch prodejců.

Standardní čtrnáctidenní lhůta pro odstoupení od smlouvy uzavřené na dálku má sloužit k tomu, aby si spotřebitelé mohli zboží prohlédnout a vyzkoušet. Je ale snadné toto pravidlo zneužít -  relativně běžnou praxí je, že si zákazník objedná např. novou obuv, kterou dva týdny nosí a potom odstoupí od smlouvy.

Návrh zákona nově spotřebitelům přikazuje, aby si zboží vyzkoušeli pouze v takovém rozsahu, v jakém by si ho mohli vyzkoušet v kamenné prodejně. Pokud prodejci tedy dorazí zboží zpět se známkami viditelného poškození nad rozsah pouhého vyzkoušení, bude prodejce moci s dobře koncipovanými obchodními podmínkami srazit část kupní ceny a zákazníkovi vrátit o to méně peněz.

V tomto článku jsem přiblížila nejdůležitější změny pro internetový prodej, ovšem novela zákona je daleko obsáhlejší. Mimo jiné přináší novinky pro on-line tržiště, záruky za jakost nebo digitální obsah.

Autorkou textu je advokátní koncipientka Veronika Kaplanová z kanceláře MACEK.LEGAL


Poslední květnový den bude uzavřena bezplatná právní poradna Prahy 14

18. května 2023 v 08:53

Ve středu 31. května bude uzavřena bezplatná právní poradna, kterou v budově radnice Prahy 14 každou středu zajišťuje JUDr. Ján Horňák.

Praha 6: Poradna pro bydlení

15. května 2023 ve 21:51

Obyvatelům, kteří se nevyznají v systému sociálních dávek a problematice energií vychází radnice Prahy 6 vstříc a každou středu jim je ve Skleněném paláci k dispozici poradenské a kontaktní centrum ve Skleněném paláci. Zájemcům tady budou poskytnuty komplexní informace o řešení problematiky...

Právní a IT aspekty e-commerce poodhalí konference LAW FIT 2023

14. května 2023 v 07:59

E-commerce bude tématem letošního ročníku tradiční konference LAW FIT, která spojuje svět práva a informačních technologií. Konferenci pořádá 29. května 2023 Fakulta informačních technologií ČVUT v Praze (FIT ČVUT) ve svých prostorách. Akce je určena pro širokou odbornou veřejnost a vstup je po...

Bezplatné právní poradně roste počet klientů

14. dubna 2023 v 08:32

Bezplatné právní poradně, kterou v prostorách Úřadu městské části Praha 11 v Ocelíkově ulici provozuje společnost Iuridicum Remedium, s ohledem na celkovou ekonomicko-sociální situaci a z důvodu potřeby řešení právních problémů zejména v oblasti bydlení, pracovního práva, ale i sociálního...

Průvodce zákony pro rodiče na rok 2023. Ke stažení je zdarma

22. února 2023 v 11:49

Mateřská, rodičovská dovolená, rodičovský příspěvek, ošetřovné, výpověď, výživné, přídavky na dítě… Máte jako rodiče problém vyznat se ve všech předpisech, zákonech a pravidlech? 

Praha 1: Neostýchejte se říci si o pomoc

12. února 2023 v 07:00

Pokud jste pocítili důsledky zvyšujících se nákladů a máte problémy s rodinným rozpočtem, pracovníci Odboru sociálních věcí a zdravotnictví radnice Prahy 1 jsou připraveni poskytnout potřebné informace, které vám pomohou ke konkrétnímu řešení šitému vám na míru.

Praha 6: Využijte služeb poradenského místa ve Skleňáku zdarma

1. února 2023 v 17:21

Poradit nebo pomoci s tím, jak se vyrovnat s rostoucími životními náklady, potřebují v současné době i lidé, kteří to nikdy před tím nepotřebovali. Praha 6 pro ně připravila poradnu zdarma.

Můžete ve sbírce listin zveřejnit účetní závěrky s anonymizovanými údaji?

10. ledna 2023 v 11:27

Povinnost založit účetní závěrku do sbírky listin patří k jedné z nejméně oblíbených povinností společností a také k často porušované povinnosti. Určitě jste si již při zasílání účetní závěrky rejstříkovému soudu kladli otázku, zda můžete účetní závěrku do sbírky listin založit s anonymizovaným...

Bydlení, podpory, dávky a úspory. Poradenská služba v Praze 6

10. ledna 2023 ve 03:31

Poradci vám budou k dispozici ve středu 11. ledna od 13 do 15 hodin.

Bezplatná právní poradna Prahy 4

9. ledna 2023 v 07:05

Stejně jako v loňském roce bude i letos poskytovat své služby bezplatná právní poradna radnice Prahy 4. Je určena výhradně pro občany s trvalým bydlištěm na území Prahy 4.

Poradna při finanční tísni v Praze 4

8. ledna 2023 v 08:50

Radnice Prahy 4 dlouhodobě podporuje bezplatnou Poradnu při finanční tísni, jejíž pomoc je v současné době růstu cen pro stále větší počet obyvatel významnější. Jedná se o dluhovou a insolvenční poradnu, která nenabízí služby právního zastoupení a právní porady, má však zkušenosti také z práce se...

Další články
Nahoru