dnes
Pátek - zatazeno
10°C
zítra
Sobota - oblacno
10°C
pozítří
Neděle - obcasny-dest
13°C
Lifestyle / Zdraví

Tímto syndromem je postiženo stále více lidí, kteří vykonávají stereotypní práci. Praktické rady, jak problémům předcházet a místo procvičit

Primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí Michaela Tomanová formou otázek a odpovědí vyjadřuje k problematice osteoporózy a syndromu karpálního tunelu.   

Má běh vliv na osteoporózu?  
Osteoporóza neboli řídnutí kostí je podle posledních průzkumů nižší u lidí, kteří jsou minimálně třikrát týdně v aktivním pohybu. „Běh je tak jednou z možností, jak si uchovat správnou hustotu kostí (Bone mineral density, tzv. BMD). Výzkumy potvrdily, že BMD je vyšší u lidí, kteří se vhodně hýbají a tím zatěžují kosti. Zvolte si vždy takovou zátěž, abyste své tělo zbytečně nepřetížili, nemusíte vše zvládnout hned na začátku a dávat si neúměrné cíle, tím si spíše ublížíte. Zátěž si přidávejte postupně a přizpůsobujte ji momentálním možnostem vašeho těla  

Jak nejlépe předcházet karpálnímu tunelu?  
Syndromem karpálního tunelu jsou ohroženi především lidé, kteří často pracují s počítačovou myší, nebo ti, kteří v zaměstnání vykonávají stereotypní práci spojenou s držením předmětů, jejich úchopem a s vibracemi. Předcházet tomuto onemocnění můžete tak, že nebudete přetěžovat zápěstí a svaly v oblasti ruky stereotypními pohyby nebo je nechávat dlouho v jedné poloze. Když už zatěžující činnost vykonáváte, je dobré dělat si pravidelné přestávky na uvolnění, protažení ruky, včetně protřepání prstů a celé horní končetiny. Někdy ale bolest a brnění pochází od krční páteře, což může posoudit jen odborník. Měli byste dodržovat pravidla správného sezení a práce na PC včetně uspořádání pracovní plochy. Při správně nastavené výšce židle i stolu byste měli mít v loktech ideálně pravý úhel, ramena a paže by měly být uvolněné a počítačová myš ve velikosti lidské dlaně, nejlépe ergonomicky tvarovaná. 

Ohrožuje ženy karpální tunel více než muže?
U žen může být za vznikem tohoto onemocnění také hormonální změna v organismu, jako je užívání antikoncepce, těhotenství či menopauza. Ženy také pravděpodobně provádějí častěji činnosti, při kterých více přetíží svoje drobnější ruce.

Jak „postiženou" ruku nejlépe procvičit?
Pomohou lehké, ale účinné protahovací a relaxační cviky, včetně cviků na stabilizaci zapěstí. Při rehabilitaci ruky se zaměřujeme na speciální cviky ruky, ať už jde o prsty, zápěstí či předloktí. Například doporučuji polohu a cvik, kdy si můžete celou paži včetně zápěstí a prstů buď ve visu, nebo na stole dát do opačného postavení než při práci s myší, tzn., že paži vytočíme zevně a s mírným odporem protáhneme včetně ruky, jejíž hřbet protáhneme směrem k hřbetu předloktí. Tak si můžeme lehce uvolnit celou paži, zápěstí a ruku.


Kdo nedýchá, nežije. Zdravotní přednáška v Praze 15

12. listopadu 2019 v 06:45

S dýcháním a dýchacím ústrojím seznámí zájemce Markéta Andršová a Tomáš Rysl. Přednáška se koná 14. listopadu v Praze 15, v Komunitním centru. Začíná ve 14 hodin.

Přístroje zachraňující život se nově objeví v devadesáti obchodech Tesco

30. října 2019 v 17:15

Společnost Tesco vybavila všechny své hypermarkety větší než 2000 metrů čtverečních a distribuční centra ve střední Evropě 347 automatizovanými externími defibrilátory (AED) – zařízeními, která v případě nouze pomáhají zachránit lidské životy. Celkem 90 z nich bylo instalováno na obchodech v České...

Další články
Nahoru