dnes
Pondělí - snih-dest
6°C
zítra
Úterý - obcasny-dest
10°C
pozítří
Středa - zatazeno
11°C
Pražský život

Tichá linka: podpora neslyšících na trhu práce

Konference o systémové komunikační podpoře neslyšících na trhu práce, kterou 14. října uspořádala organizace Tichý svět, představila veřejnosti vznikající Tichou linku, Centrum online komunikace pro neslyšící. Díky nově vyvinuté počítačové aplikaci budou moci neslyšící na lince využít služeb online tlumočníka znakového jazyka a online přepisovatele mluvené řeči.

Celodenní maraton prezentací a diskuzních příspěvků, pro neslyšící tlumočených do znakového jazyka a přepisovaných simultánně do českého textu, zahájil sympatickým pozdravem v českém znakovém jazyce radní pro zdravotnictví, sociální politiku a bydlení Martin Dlouhý,  který převzal záštitu nad touto mezinárodní konferencí společně se zástupkyní starosty Prahy 8  Vladimírou Ludkovou.

Ředitelka Tichého světa Marie Horáková krátce představila aktivity organizace – Tichou pekárnu s neslyšícími pekařkami, která peče pro Tichou kavárnu blízko metra Ládví, kde pracují neslyšící na pozicích obsluhy, a nabízí jim i další pracovní příležitosti.

Zmínila se také o dvojjazyčném internetovém serveru Tiché zprávy, který zaměstnává neslyšící na všech úrovních od výběru zpráv po jejich překlad do znakového jazyka, natáčení, střih a vkládání na web. Více se pak zaměřila na stručné představení Tiché linky, díky níž mohou neslyšící telefonovat a komunikovat bez bariér. „Na začátku jsme netušili, na jak dlouhou a místy trnitou cestu se vydáváme. Kolik nás bude stát úsilí, sebekázně, kolik nástrah nás čeká a kolikrát budeme na pochybách, zda jdeme správným směrem,“ uvedla Marie Horáková nejen o této úspěšné službě.

Tichá linka slouží od konce loňského roku i ve vybraných nemocnicích, kam Tichý svět poskytl tablety pro možnost kontaktu neslyšících a zdravotníků s online tlumočníkem přes program Skype. Jednou z bezbariérových nemocnic, která tuto nabídku využívá, je pražská Fakultní nemocnice Motol. Zde zdravotníci přijali možnost komunikovat s online tlumočníkem velice příznivě.

„Využit nebyl mnohokrát, nicméně zpětná odezva je velmi pozitivní,“ uvedla v příspěvku Marie Vlachová z FN Motol. Tablet je 24 hodin denně k dispozici na oddělení urgentního příjmu, byl zapůjčen i na oddělení dlouhodobě nemocných a na oddělení gynekologie a chirurgie.


Další články
Nahoru