
Terminál Černý Most se promění, vedení Prahy schválilo studii
6. února 2023 19:33
Pražští radní v pondělí schválili koncepční studii na novou podobu dopravního terminálu na Černém Mostě, kterou zpracovalo studio re:architekti spolu s dalšími odborníky. Studie navrhuje nejvhodnější dlouhodobé dopravní řešení pro terminál s cílem proměnit ho v příjemné, přehledné, bezpečné a pohodlné místo. Před samotnou rekonstrukcí bude terminál provizorně upraven.
Terminál na Černém Mostě denně využije okolo 50 tisíc cestujících. Jedná se o důležitý přestupní bod mezi metrem B, autobusovými linkami městské, příměstské i dálkové dopravy a parkovištěm P+R s kapacitou 850 vozidel. Současné řešení terminálu je již zastaralé a samotné propojení k nástupištím komplikované.
Vedení hlavního města pověřilo Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR), aby vybral zpracovatele koncepční studie celkové revitalizace terminálu. Výběrového řízení vyhrál multioborový tým, který vede kancelář re:architekti.„Cílem koncepční studie je navrhnout nejvhodnější dlouhodobé řešení autobusového terminálu, které v horizontu deseti let nahradí současný stav. Studie nabízí to nejlepší pojetí předprostoru terminálu včetně bezprostředních návazností a návrhu zástavby,“ okomentoval studii pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti).
Koncepční studie řeší primárně nedostatky současného a navrhuje nové řešení, které bude tvořeno jednodušším a pro uživatele přehlednějším prostorem. „Cílem rekonstrukce je vytvořit atraktivní místo s náměstím, obchody, stromy a dopravním terminálem, které bude příjemné pro obyvatele sídliště, přestupující nebo také návštěvníky obchodních center v blízkosti terminálu,“ uvedl magistrát v tiskové zprávě.
„Černý Most je i přes svou nevzhlednost hojně využívaným dopravním uzlem. I proto jsem rád, že se na něj architekti podívali čerstvýma očima, pojali nové řešení velmi zeširoka a navrhují dotvořit tento neatraktivní kus města v moderní veřejný prostor. V okolí terminálu tak snad brzy vznikne příjemné a pohodlné místo pro cestující i místní obyvatele,“ uvedl náměstek primátora pro územní rozvoj a územní plán Petr Hlaváček (STAN).
Studie byla projednávána s dotčenými subjekty jako je Praha 14, ROPID, Dopravní podnik hl. m. Prahy, Policie ČR a odbor dopravy pražského magistrátu, zároveň byla schválena radními čtrnácté městské části. Nyní bude dále doplněna o dopravní posouzení proveditelnosti a dopadů navržených úprav na ulicích Chlumecká a Ocelkova.Celá studie vznikala ve spolupráci s obyvateli Prahy a cestujícími, kteří denně terminál využívají. „Koncepční studie terminálu na Černém Mostě byla představena a prokonzultována s veřejností přímo v lokalitě. Lidé se mohli autorů doptat na konkrétní změny a zároveň podat připomínky, které byly do finálního návrhu zapracovány,“ uvedl Ondřej Boháč, ředitel IPR.
Terminál Černý Most je nejvýznamnějším dopravním uzlem ve východní části Prahy, kde začíná linka metra B. Stanice metra byla zprovozněná v roce 1998. Vyjíždí odsud také 12 městských a 15 příměstských autobusových linek a 32 dálkových autobusů především do východní a severní části Česka. Denně terminálem projde na 30 000 cestujících. Naproti terminálu je záchytné parkoviště P+R.