Dnes Sobota - zatazeno 18°C
Zítra Neděle - skorojasno 18°C
Sobota 23. 9. 2023
Svátek má Berta
Newsletter Pražský patriot
Pro odběr ranního přehledu článků za posledních 24 hodin se přihlaste zde.
Byznys

Téměř tři čtvrtiny sporů se zahraničními prodejci loni vyřešilo ESC

Čeští spotřebitelé se loni dočkali výrazné pomoci od Evropského spotřebitelského centra (ESC). Jeho právníci úspěšně vyřešili 72 procent jejich sporů s podnikateli z jiných zemí Evropské unie, Norska, Islandu a Velké Británie, a to hlavně v oblasti nákupů přes internet. Nejvyšší mimosoudně vymožená částka byla téměř 170 000 Kč po původně neúspěšné reklamaci zlomeného rámu bicyklu u německého prodejce. Česká kancelář unijní sítě ESC loni zaznamenala celkem 2700 kontaktů se spotřebiteli, konkrétních řešených sporů bylo přes tisíc. Zbytek tvořily žádosti o radu, jak postupovat v nastalém sporu. Informoval o tom Ondřej Tichota z ESC.

Úspěšnost řešení sporů českých spotřebitelů s podnikateli z uvedených zemí dosáhla 72 procent, což je nejvíc v historii centra. Jedním z nich byl případ spotřebitele, který si zakoupil z německého e-shopu bicykl za 168 329 korun (v přepočtu zhruba 6 500 eur), ale hned po první projížďce dva dny po převzetí ho reklamoval kvůli zlomenému rámu.

„Prodejce si vyžádal snímek praskliny a následně si kolo u spotřebitele vyzvedl. Spotřebitel se po třech týdnech zeptal na stav vyřízení reklamace a dostal odpověď, že se pracuje na výměně rámu za nový. Na to uplynula lhůta pro vyřízení reklamace daná českým řádem, jímž se smlouva řídila, přesto k jejímu vyřízení nedošlo,“ popisuje Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra, které působí při České obchodní inspekci.

„Až několikaměsíční jednání našeho partnerského centra v Německu s podnikatelem přinesla výsledek: vrácení celé částky za bicykl i za speciální krabici pro jeho převoz.“

Poměr úspěšně řešených případů zahraničních spotřebitelů vůči českým podnikatelům byl loni 38 procent. „To bylo dáno především tím, že šlo o případy spadající do oblastí silně zasažených ochromením ekonomiky. Především v cestovním ruchu se řada společností potýkala s existenčními problémy a na mimosoudní řešení nepřistupovala, protože kvůli jiným pohledávkám neměla finanční prostředky na vracení peněz za neposkytnuté služby. Někteří své závazky vůči zákazníkům začali plnit až po řadě měsíců, kdy se jejich situace stabilizovala,“ vysvětlil Ondřej Tichota.

ESC Česko rovněž spolupracovalo se sítí unijních dozorových orgánů CPC. Upozorňovalo na nekalé obchodní praktiky poškozující české spotřebitele ze strany zahraničních obchodníků a Česká obchodní inspekce na jejich šetření spolupracovala s partnerskými orgány v zemích podnikatelů.

Desítky Čechů se například registrovaly na webu nabízejícím vytvoření životopisu za 0,50 eur, aniž byli jasně informováni o následném automatickém prodloužení smlouvy a měsíčně strhávaném poplatku ve výši 39,50 eur.

„Až po kontrole španělské obchodní inspekce provozovatel webových stránek provedl potřebné změny, aby byli uživatelé v souladu s právními předpisy jasně informováni o podmínkách sjednané služby a předplatného,“ uvedl Ondřej Tichota z ESC ČR, které od té doby žádné stížnosti neeviduje. 

Síť ESC bezplatně pomáhá spotřebitelům řešit spory s podnikateli z jiných zemí Evropské unie, Velké Británie, Norska a Islandu. Podává také informace o právech spotřebitelů na jednotném evropském trhu. Je financováno Evropskou komisí a, zúčastněnými státy. Více informací naleznete na www.evropskyspotrebitel.cz.


Autor: puc

Soutěž EY Podnikatel roku 2023 hlavního města Prahy a Středočeského kraje spustila nominační fázi

8. září 2023 v 11:15

Společnost EY pod záštitou primátora hlavního města Prahy Bohuslava Svobody a ve spolupráci s inovační agenturou SIC vyhlásila devatenáctý ročník soutěže o titul EY Podnikatel roku hlavního města Prahy a Středočeského kraje. Celkem osm podnikatelů z těchto dvou regionů se v minulosti stalo...

Fakulta dopravní ČVUT v Praze podepsala nové strategické partnerství se společností SITA

8. září 2023 v 08:22

Ve středu 6. září byla podpisem partnerství mezi společností SITA a Fakultou dopravní ČVUT v Praze obnovena spolupráce zaměřená jak na vzdělávání nových odborníků, tak i na projektové záměry v oblasti letecké dopravy.

Wolt zavádí nonstop provoz, vedle restaurací nabídne i potraviny nebo květiny

29. srpna 2023 v 07:28

Finská technologická společnost Wolt zavádí v hlavním městě nepřetržitou rozvážku z vybraných podniků. Většina pražských zákazníků si tak nyní může objednávat v režimu 24/7 se stejným servisem, na který jsou zvyklí. Zákaznická podpora funguje po celou noc a je připravena pomoct zákazníkům v řádu...

Konference o kyberbezpečnosti

22. srpna 2023 v 09:00

Fakulta informačních technologií ČVUT v Praze organizuje jubilejní 25. ročník jedné z největších a nejvýznamnějších mezinárodních konferencí v oblasti kybernetické bezpečnosti, přesněji kryptologie a bezpečnosti vestavných systémů, Cryptographic Hardware and Embedded Systems...

Další články
Nahoru