dnes
Pátek - oblacno
13°C
zítra
Sobota - obcasny-dest
9°C
pozítří
Neděle - skorojasno
5°C
Sídlo radnice v Praze 10: O jeho budoucnosti vedeme dialog už roky, diskuse je otevřená občanům i opozici, říká místostarostka
Sídlo radnice Prahy 10 ve Vršovicích.

Sídlo radnice v Praze 10: O jeho budoucnosti vedeme dialog už roky, diskuse je otevřená občanům i opozici, říká místostarostka

Dění kolem budoucnosti sídla radnice Prahy 10 v posledních dnech opět rozvířila tamější opozice, která oznámila záměr vypsat referendum kvůli stavbě nové budovy. Prý se o problémech kolem projektu dostatečně nehovoří. Je to pravda? Jak probíhala v Praze 10 v posledních letech diskuse k novému sídlu? Jsou uvažované náklady na celý projekt nadsazené? Je požadavek na plebiscit začátkem předvolebního boje? Server Pražský patriot položil tyto a další otázky místostarostce Prahy 10 Ivaně Cabrnochové (SZ), která předsedala „Komisi pro vytvoření vhodných prostor pro fungování Úřadu městské části Praha 10“.

Zástupci strany TOP 09 usilují o vypsání referenda kvůli stavbě nové budovy radnice Prahy 10. Svůj záměr odůvodňují tím, že prý na problémy kolem projektu opakovaně upozorňovali, bohužel bezvýsledně. Je to pravda?
Vedení radnice se v posledních letech podařila celá řada věcí. Byla dokončena rekonstrukce Vršovického zámečku na domov pro seniory, probíhá náročná přestavba ulice Moskevská na příjemnou obchodní třídu, připravujeme vytvoření zeleného ostrova na místě někdejší nevzhledné zastávky Průběžná. Byl otevřen bezbariérový Malešický park, letos vznikne více jak 200 míst v mateřských školkách. Vedeme s občany dialog o revitalizaci veřejných prostranství. TOP 09 v Praze 10 po třech a půl letech v zastupitelstvu nemůže mluvit o jakémkoliv úspěchu, a proto nyní hledá téma, na kterém by se mohla zviditelnit. Zástupkyně této strany byla plnoprávnou členkou komise pro novou radnici, měla přístup ke všem materiálům a dostala neomezený prostor pro uplatnění vlastních představ a vizí. Bohužel tohoto prostoru nevyužila pro připomínkování procesu v době, kdy to mělo smysl, ale pro mezistranický boj prováděný ex post. Jedná se o legitimní předvolební zápas, který je přirozenou součástí zastupitelské demokracie. Je však nefér označovat toto za „boj za práva občanů“.

cabrnochova-ivana-nahled

Místostarostka Prahy 10 Ivana Cabrnochová

Jak dlouho fungovala Komise pro vytvoření vhodných prostor pro fungování Úřadu městské části Praha 10 a zapojili se do její činnosti i zástupci TOP 09 a občanských iniciativ?
Plán hledat budoucí sídlo radnice byl jasně deklarován v programovém prohlášení rady, které existuje od roku 2010. V roce 2011 zastupitelé napříč politickým spektrem schválili usnesení, že tento proces by měl pokračovat. Komise vznikla na základě usnesení zastupitelstva v únoru 2013. Měly v ní své zástupce všechny strany zastoupené na radnici a její jednání bylo zcela otevřené podnětům kteréhokoliv člena či hosta. Své lidi zde měla i některá občanská sdružení, která projevila zájem o spolupráci. Komise nejprve připravovala participaci a podklady pro architektonickou soutěž na novostavbu na Strašnické, později i další varianty. Přes léto úředníci sbírali podněty k rekonstrukci původní budovy a došlo i na poptávkové řízení, během kterého měla být zjištěna existence volných a dostatečně velkých budov na území Prahy 10. Bohužel, v určité chvíli se rozešly vize vedení obce a některých občanů zastoupených v komisi. Vedení obce usilovalo o soutěž více variant, protistrana o provedení drahé architektonické soutěže pro Strašnickou bez jistoty, že se tento projekt nakonec uskuteční. To by bylo nefér jak vůči obecní pokladně, tak vůči architektům, kteří by se takto nejisté soutěže účastnili.

Můžete připomenout, jaké varianty řešení problémů se sídlem radnice Prahy 10 existují a k jaké se vámi vedená komise přiklonila?
Když to zjednoduším, jednotlivé varianty a jejich zdůvodnění by se daly popsat takto: 1. Rekonstrukce stávající budovy na Vršovické je správně, protože je dobře obnovovat existující obecní majetek. 2. Novostavba na Strašnické je správně, protože je dobře prostřednictvím veřejné investice dát městu výraznou architekturu, vyřešit urbanistické problémy konkrétního místa a poskytnout občanům úřad snadno dostupný veřejnou i automobilovou dopravou. 3. Výběrové řízení na novostavbu je správně, protože zde bude dosaženo nejnižší možné ceny na základě snadno porovnatelných parametrů.

radnice-praha-10-b-nahled Připomínám, že doporučení pro radu a zastupitelstvo vydala komise složená ze zástupců všech politických klubů včetně opozice, zástupců občanů a zaměstnanců úřadu. Výsledkem hlasování nakonec bylo usnesení, že obec by se měla chovat jako řádný hospodář, a proto z tří možných priorit upřednostnila variantu 3 – transparentní soutěž o nejnižší náklady.

Otevřeně se přiznávám, že mým favoritem byla varianta, která byla intenzivně připravována v první polovině roku 2013 – tedy novostavba na Strašnické. Na tuto variantu již proběhlo zjišťování názorů veřejnosti, byly posbírány podněty pro její zadání formou otevřeného výběrového řízení na architektonický návrh. Na rozdíl od opozice jsem politička, která dokáže akceptovat fakt, že nadpoloviční většina měla jiný názor a že jsem byla přehlasována. Nemám potřebu své názorové oponenty osočovat z trestných činů jen proto, že v rámci diskuse a demokratickým hlasováním vyjádřili jiný názor než já.

I přes činnost komise je současnému vedení radnice kritiky vyčítána nečinnost při řešení problému se sídlem radnice.
Na radnici působím od roku 2006 a musím říct, že vedení úřadu se o budovu (stejně jako o další majetek) pravidelně stará. Téma radnice je na desítce živé několik volebních období. Současná koalice už v roce 2010 v programovém prohlášení vyhlásila, že má ambici řešit problematiku budoucího sídla včetně snahy získat pro tuto investici peníze z fondů EU. Není to tedy nějaký blesk z čistého nebe, ale dlouhodobě připravovaný a diskutovaný proces.

radnice-praha-10-a-nahled Multifunkční budova na Vršovické, kde společně s tehdejším národním výborem sídlila i místní buňka komunistické strany nebo vojenská správa, vznikla v polovině 70. let minulého století. Její konstrukce byla na svou dobu neobvyklá a dá se říct, že je to poměrně zajímavá architektura. Díky nestandardní konstrukci, kde polovina stavby „visí“ ve vzduchu, jsou však problémy se statikou, dům trpí otřesy od frekventované Vršovické a své vykonává také voda ničící betonovou konstrukci. Budova vznikla do zcela jiných poměrů a tomu odpovídají těžko upravitelné a ne právě vhodné dispozice. Sama sedím v kanceláři, která může mít zhruba 20 m2. To je akorát pro jednoho úředníka, ale není to vhodné například v těch odděleních, kde v kanceláři sedí více lidí a projednávají se tu s občany citlivé otázky. Kdysi elegantními hliníkovými okny mi v zimě táhne chlad, v létě horko.

Radnice samozřejmě prochází pravidelnou údržbou, která zpomaluje proces jejího stárnutí. Nicméně 40 let existence už je doba, kdy si i nejlépe opečovávaný dům žádá o výraznější investici. Loni započatý proces hledání nového sídla měl rozhodnout, jestli je ekonomičtější investovat do rekonstrukce ne právě vhodné budovy na ne právě vhodném místě, nebo jestli podobné peníze půjdou do budovy postavené na míru potřebám občanů a úředníků.

Opozice kritizuje celý projekt kvůli jeho údajné předraženosti. Co říkáte na takové výtky?
Jedná se o směs populismu s neodborností. Takzvané cenové odhady na rekonstrukci budovy na Vršovické získala opozice bez jakéhokoliv vlastního přičinění od developera, který má s Prahou 10 několik obchodních sporů a sám se podílel na problémové rekonstrukci radnice v Praze 4. Nevznikly na základě skutečného stavu budovy, ale jako teoretický výpočet možných nákladů. Takový výstřel od boku nelze považovat za dostatečný podklad k jednání a těžko se o tak vágním dokumentu vede seriózní diskuze. Podle stejného modelu bych mohla s vážnou tváří říct, že radnice bude stát o polovinu méně, nebo dvakrát více. Jen bych si jednou brýle nabarvila načerno a podruhé narůžovo. Navíc připomínám, že je těžké mluvit o konkrétních cenách v momentu, kdy ještě neproběhlo výběrové řízení.

radnice-praha-10-d-nahled Kritici budování nového sídla radnice argumentují, že se jim jeví výhodnější rekonstrukce stávající budovy úřadu. Bylo by reálné opravovat současné sídlo a zároveň zachovat jeho chod?
Předně se obávám, že by bylo vůbec obtížné přestěhovat celý úřad na dobu rekonstrukce do náhradních prostor. Praha 10 není nadnárodní firma a nemůže své sídlo přesunout do Zličína nebo na Kajmanské ostrovy. Musí sídlit na desítce. Musí se jednat o prostory, ve kterých lze poskytovat širokou škálu služeb od sociální pomoci, přes vydávání pasů, až po projednávání povolení pro stavby. Něco takového jednoduše nelze umístit do unimobuňky někde v Trojmezí.

Naše městská část není klasická kancelářská čtvrť a loňské poptávkové řízení prokázalo, že s výjimkou jednoho komplexu tu není budova s odpovídající kapacitou, která by byla zároveň volná. Pokud bychom tedy přistoupili na rekonstrukci stávající budovy ve Vršovicích, museli bychom buď rozmístit úředníky v několika budovách po celém obvodu, nebo akceptovat dlouhou řadu měsíců stísněného provizoria. Peníze investované do nájemného za náhradní prostory, výdaje na logistiku a velmi dlouhé nepohodlí pro občany i úředníky by patřilo k dodatečným nákladům, které bychom museli přičíst k celkovému účtu za rekonstrukci.

Vraťme se ještě k referendu, které chce prosadit opozice. Lidé by se měli vyjádřit ke čtyřem otázkám. Jedna by se měla dotazovat, zda hlasující souhlasí s omezeními celkových nákladů na 500 milionů korun. Je reálné za tuto sumu projekt realizovat? Doposud se totiž hovoří o podstatně vyšší částce…
Jedna věc jsou náklady na opravu či stavbu budovy, druhá její životnost. Můžeme budovu za menší peníze „ofrešnout“, vymalovat chodby či zateplit fasádu, ale na hlavní problémy budovy nesáhnout. Anebo můžeme přistoupit k takovému řešení, které nebude polovičaté, ale vyřeší naši situaci na desetiletí.

Připomínám, že půlmiliardový strop na novou radnici dostal úřad v Praze 7, kde žije okolo 40 000 obyvatel. Praha 10 je co do počtu obyvatel třikrát větší a odpovídajícím způsobem je větší i její správa a samospráva. To jaksi opozici uniklo.

Schválně se zkuste zeptat stavebních firem, kolik by stála kancelářská budova pro zhruba 400 zaměstnanců, s multifunkčním sálem a klientským centrem, která by zároveň měla sloužit jako veřejné místo setkávání.

radnice-praha-10-2-nahled Ti, co navrhují referendum, se chtějí lidí zeptat, zda by měl být stávající proces výběru úplně zrušen. Co si o tom myslíte?
Naši političtí oponenti by se měli naučit prohrávat. Vedli jsme dlouhodobou debatu o variantách, která byla plně otevřená návrhům opozice i široké občanské společnosti. Všichni občané „desítky“ byli pozváni k připomínkování procesu i jeho předpokládaného cíle. Kdokoliv se mohl účastnit losování o účast zástupců veřejnosti v komisi pro novou radnici. O celém procesu jsme pravidelně informovali jak v obecním zpravodaji, tak v dalších médiích. Profesionálně jsme připravili podklady pro rozhodnutí, díky čemuž šlo snadno srovnat přínosy a rizika všech variant.

Referendum chápu jako demokratickou metodu vládnutí, kterou lze provést dvěma způsoby. Přátelsky, pokud se vedení obce vzdá práva na rozhodnutí a předá je veřejnosti. Nebo nepřátelsky, pokud vedení obce svobodnou diskuzi znemožňuje a není jiného východiska. Nic takového se však v Praze 10 neděje. Každý občan má právo vystoupit k tomuto tématu na zastupitelstvu, které se koná prakticky každý měsíc. Každý má možnost oslovit kteréhokoliv z radních a dozvědět se detaily. Sama jsem takto zodpověděla stovky mailů a telefonátů, kde se pestrým způsobem prolínaly různé pohledy na otázku budoucí radnice. Našla jsem tu jak nesouhlas s hledáním nového sídla, tak apely, aby už konečně vedení obce tento problém vyřešilo.

Požadavek na referendum se objevil pět měsíců před komunálními volbami. Vnímáte to již jako součást předvolebního boje?
Koalice vládne a opozice kritizuje, to je pravidlo zastupitelské demokracie. Na místní úrovni nás TOP 09 z opozičních lavic napadá za vše, co neladí s jejich politickým programem. Na magistrátní úrovni zas já kritizuji radní za topku, kteří nám v městských částech často hází klacky pod nohy. Pobouřil nás třeba amatérismus, s jakým se k loňským povodním na Botiči postavil primátor a jeho lidé. Tyto povodně byly způsobeny především špatnou prací magistrátu a ve mně od té doby vyvolává obavy z opakování tohoto neštěstí každý intenzivnější déšť. Ostře jsme nesouhlasili s rezignací na téma řešení parkování ze strany celopražských radních. Těžko se vyrovnáváme s faktem, jak nevýznamnou roli přisoudilo vedení hlavního města městským částem a občanům při připomínkování územního plánu a nových stavebních předpisů. Přitom tyto dokumenty jsou tím, co určuje budoucí vzhled celého města na dlouhá desetiletí. A takových hříchů TOP 09 bych mohla vyjmenovat celou řadu.

Požadavek na referendum ve věci nové radnice Prahy 10 je jednoznačně výkopem předvolební kampaně. Zjevně bude tvrdá, populistická a budou se tu vedle vážných argumentů objevovat i polopravdy a nepravdy. Já jsem si však jistá tím, že jsme schopni svá stanoviska obhájit.


Pirátům v pražském zastupitelstvu byla zamítnuta možnost vzdát se odměn

2. listopadu 2017 v 15:15

Pražští zastupitelé dnes nesouhlasili s tím, aby se jejich kolegové za Piráty zvolení do Sněmovny mohli vzdát odměn za výkon funkce v zastupitelstvu. Pro návrh Pirátů hlasovalo 13 z celkem 65 zastupitelů. Piráti mají v pražském zastupitelstvu čtyři členy. Ve volbách do Sněmovny získala strana...

Další články
Nahoru