dnes
Neděle - jasno
31°C
zítra
Pondělí - prehanky-dest
30°C
pozítří
Úterý - prehanky-dest
27°C
Technostres může způsobovat deprese, únavu, úzkosti i problémy s fyzickým zdravím

Technostres může způsobovat deprese, únavu, úzkosti i problémy s fyzickým zdravím

Ne u všech z takzvaných digitálních nemocí je ovšem možné hledat příčinu ve fyzické rovině. Častou diagnózou naší civilizace bývá i choroba, která má původ spíše v psychice a duševní zátěži – v odborných kruzích nazývaná technostres.

Ten poprvé diagnostikovali profesoři Michelle M. Weil a Larry Rosen, kteří o této rozšířené civilizační chorobě napsali knihu „TechnoStress: Coping with Technology @ WORK @ HOME @ PLAY“. Tento specifický druh stresu je způsobován neustálou nutkavou potřebou být online, a to kdekoliv a kdykoliv.

Prakticky neustále jsme tak pod tlakem nesmírného množství informací a očekává se od nás, že jsme po většinu doby na příjmu a v kontaktu. Tato ztráta soukromí a klidu může způsobovat deprese, únavu, úzkosti a nepřímo přerůst i v problémy s fyzickým zdravím.

Další druhy moderních chorob

Zatímco mnoho onemocnění, která ohrožovala západní civilizaci ještě před padesáti lety, se moderní medicíně podařilo téměř vymýtit, nyní nás trápí zcela jiný druh moderních chorob. S těmi se naši předci nemohli setkat – jsou totiž přímo či nepřímo způsobena neustálým používáním online technologií. Ačkoli jde o relativně moderní jevy, medicínská praxe je již zaregistrovala – a odborníci tvrdí, že v západním světě se tyto choroby budou objevovat čím dál častěji.

Tabletové rameno

To, že špatné a dlouhodobé sezení u počítače způsobuje bolest zad, není žádná novinka. Ale spolu s technologickým vývojem přibývají i nové způsoby, jakými si můžeme záda poškodit.

I odborná literatura zpracovala ten nejnovější z nich, takzvané ipadové či tabletové rameno. Na tento jev se zaměřil doktor Jack Dennerlein z Harvardské univerzity, který výsledky svého výzkumu na toto téma publikoval v prestižním odborném časopise „Work: A Journal of Prevention, Assessment, and Rehabilitation“.

Tablety jsou relativně nový jev, pro poměrně značnou část společnosti jsou ale již nyní nejčastěji používaným technologickým prostředkem k práci či například ke sledování filmů. Jak ukázal průzkum doktora Dennerleina, při používání tabletu, ať už pasivně či aktivně, hrbíme automaticky naše těla takovým způsobem, který způsobuje bolesti a záněty zad i kloubů na rukou.

Při svém výzkumu nechal Dennerlein účastníky provádět na tabletech každodenní úkony, při kterých měřil jejich postoj třídimenzionálním infračerveným pohybově-analytickým systémem. Ukázalo se, že tablety ani není možné jiným způsobem používat – například při psaní je shrbená póza prakticky jediná, kterou můžeme zaujmout.

Smartphonová rizika

Podobně se projevuje i takvaný syndrom esemeskového krku. Ten je způsoben dlouhodobým nepřetržitým používáním mobilního telefonu, které nutí náš krk zůstávat delší dobu v nepřirozené a namáhavé pozici. V poslední době nám moderní telefony nabízejí daleko více než pouze volání či posílání sms. Máme internet v mobilu, hry či různé aplikace.

Lidé pracují s těmito telefony nejen po dlouhou dobu bez přestávky, ale i s přestávkami opakovaně během dne vsedě, ve stoje někdy už i při chůzi. Postupně se tak načítá doba strávená ve špatném, nefyziologickém postavení těla, a tím se zvětšuje jeho nerovnováha a přetížení.

Pokud máte sedavou práci, je důležité při delší době strávené ve strnulé pozici využívat dynamické změny této pozice a úlevové polohy, při kterých se svaly protáhnou a zrelaxují. Také se snažte mít hlavu v menším předklonu a nedívat se na telefon dolů, ale co nejvíce před sebe. 

Jak na prevenci a aktivní léčbu?

Nejjednodušší prevencí je omezení užívání chytrých telefonů, tabletů i dalších elektronických přístrojů. Není vhodné podceňovat ani pravidelný pohyb, nezbytný pro vyvážení pohybového aparátu. Na škodu bezpochyby není ani aktivní cvičení, zaměřené na protahování a posilování namáhaných tělesných partií.

Sedavou práci a menší fyzickou aktivitu má v rámci dne nyní mnohem větší část populace než kdy dřív. Proto je nutné nenechat svaly oslabit a ochabnout, ale naopak udržovat svaly i klouby v pohybu a zachovávat pohybový aparát funkční a zdravý. 


Autor: Dalibor Kracík

Tipy na správné třídění odpadu po letním pikniku či zahradní grilovačce

2. srpna 2020 v 07:02

Plastové obaly od olejových marinád, jednorázové kelímky, plynové kartuše nebo obaly opalovacích krémů patří k těm odpadům, které vznikají primárně během letního grilování, pikniků nebo při kempování. Pražské služby přináší sérii tipů, jak tyto odpadní komodity správně...

Charitativní závod RUN for HELP zajistil rehabilitační pobyt pro lidi po amputaci

30. července 2020 v 11:38

I letos Rehabilitační klinika Malvazinky podpořila charitativní běžecký závod pro celou rodinu příhodně pojmenovaný RUN for HELP. Akce se uskutečnila v sobotu 25. července na Letné za podpory Prahy 7 .   

Praha 11 zve na lekce jógy zdarma

23. července 2020 v 18:52

Zacvičit si jógu v areálu Chodovské tvrze mohou zájemci každou středu. Městská část Praha 11 tu společně s Domem jógy pořádá lekce jógy zdarma. Probíhají jednou týdně a na své si tu přijdou jak začátečníci, tak i pokročilí.

Thomayerova nemocnice otevřela nový provoz moderní magnetické rezonance

23. července 2020 v 18:06

Thomayerova nemocnice otevřela nový provoz magnetické rezonance MAGNETOM Altea. 

Další články
Nahoru