Dnes Sobota - oblacno 17°C
Zítra Neděle - obcasny-dest 17°C
Sobota 17. 5. 2025
Svátek má Aneta
Zpravodajství
Co se v metropoli děje aneb Buďte v Praze v obraze
Pražský patriot na Seznamu
Nejnovější články na Seznamu ze zdroje Pražský patriot
Technické muzeum opravilo parní lokomotivu přezdívanou Ušatá
Parní lokomotivě 464.102 se přezdívá Ušatá. Foto: NTM

Technické muzeum opravilo parní lokomotivu přezdívanou Ušatá

Národní technické muzeum (NTM) dokončilo generální opravu parní lokomotivy 464.102 z roku 1940, přezdívané Ušatá. Práce na obnově stroje trvaly 16 měsíců a její cena byla 29 milionů korun. Pojízdná byla až do roku 2017. Informoval o tom generální ředitel Národního technického muzea (NTM) Karel Ksandr. Lokomotiva se v sobotu vydala na svou první oficiální cestu z pražského hlavního nádraží do středočeské Hostivice a zpět. Lidé lokomotivu uvidí ještě v neděli, kdy pojede z Prahy do Chomutova. První jízda pro veřejnost se uskuteční 28. března příštího roku.

Lokomotiva je unikátním dokladem meziválečné československé konstrukční školy parních lokomotiv. Po proběhlé opravě je plně provozním exponátem NTM, bude stát v čele historických vlaků vypravovaných během roku.

„Opravená lokomotiva se stane ozdobou muzejního vlaku, který jsme v letošním roce sestavili jako první vlak NTM pro jízdy po tratích. Věřím, že jízdy vlaků v čele s parní lokomotivou 464.102 ,Ušatá‘ budou dělat radost všem příznivcům železniční historie,“ uvedl Karel Ksandr, generální ředitel NTM.

„Pro nás jako restaurátory zabývající se opravami parních lokomotiv byla tato zakázka výzvou, zejména z důvodu provedeného rozsahu prací na této lokomotivě. Jednalo se o plnohodnotnou generální opravu, samozřejmě s přísně restaurátorským přístupem. Naši restaurátoři se potkávali s nejednou výzvou a museli si poradit i s výrobními postupy, které jsou již dnes prakticky zapomenuty,“ uvedl Michal Bednář, jednatel společnosti 1. Kolínská lokomotivní. Lokomotiva má podle něj po opravě v tuto chvíli odjeto zhruba 500 kilometrů a vše zatím bez zvláštních komplikací a závad.

Lokomotivu má muzeum ve své sbírce od roku 1980. Poté, co skončila v provozu na linkách tehdejších československých drah, sloužila jako vytápěcí kotel. První opravou prošla asi před 25 lety.


Autor: Karel Netolický

BESIP: Ranní námrazy? I v květnu překvapí!

Dnes v 06:45

I když je venku jaro, ranní teploty umí spadnout pod nulu – hlavně po jasné noci. A s nimi přichází neviditelné nebezpečí: námraza na silnici.

Praha 22: Omezení parkování u radnice

Včera v 11:10

V pondělí 19. května nebude možné parkovat na Novém náměstí na straně, kde se nachází radnice.

Další články
Nahoru