Dnes Sobota - zatazeno 13°C
Zítra Neděle - oblacno 14°C
Sobota 2. 3. 2024
Svátek má Anežka
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Technické muzeum opravilo parní lokomotivu přezdívanou Ušatá
Parní lokomotivě 464.102 se přezdívá Ušatá. Foto: NTM

Technické muzeum opravilo parní lokomotivu přezdívanou Ušatá

Národní technické muzeum (NTM) dokončilo generální opravu parní lokomotivy 464.102 z roku 1940, přezdívané Ušatá. Práce na obnově stroje trvaly 16 měsíců a její cena byla 29 milionů korun. Pojízdná byla až do roku 2017. Informoval o tom generální ředitel Národního technického muzea (NTM) Karel Ksandr. Lokomotiva se v sobotu vydala na svou první oficiální cestu z pražského hlavního nádraží do středočeské Hostivice a zpět. Lidé lokomotivu uvidí ještě v neděli, kdy pojede z Prahy do Chomutova. První jízda pro veřejnost se uskuteční 28. března příštího roku.

Lokomotiva je unikátním dokladem meziválečné československé konstrukční školy parních lokomotiv. Po proběhlé opravě je plně provozním exponátem NTM, bude stát v čele historických vlaků vypravovaných během roku.

„Opravená lokomotiva se stane ozdobou muzejního vlaku, který jsme v letošním roce sestavili jako první vlak NTM pro jízdy po tratích. Věřím, že jízdy vlaků v čele s parní lokomotivou 464.102 ,Ušatá‘ budou dělat radost všem příznivcům železniční historie,“ uvedl Karel Ksandr, generální ředitel NTM.

„Pro nás jako restaurátory zabývající se opravami parních lokomotiv byla tato zakázka výzvou, zejména z důvodu provedeného rozsahu prací na této lokomotivě. Jednalo se o plnohodnotnou generální opravu, samozřejmě s přísně restaurátorským přístupem. Naši restaurátoři se potkávali s nejednou výzvou a museli si poradit i s výrobními postupy, které jsou již dnes prakticky zapomenuty,“ uvedl Michal Bednář, jednatel společnosti 1. Kolínská lokomotivní. Lokomotiva má podle něj po opravě v tuto chvíli odjeto zhruba 500 kilometrů a vše zatím bez zvláštních komplikací a závad.

Lokomotivu má muzeum ve své sbírce od roku 1980. Poté, co skončila v provozu na linkách tehdejších československých drah, sloužila jako vytápěcí kotel. První opravou prošla asi před 25 lety.


Autor: Karel Netolický

V březnu začne druhá etapa opravy tubusu metra B

Dnes v 09:31

V pondělí 4. března budou zahájeny práce na druhé etapě opravy tubusu metra Rajská zahrada. Předpokládané ukončení těchto prací je do konce června.

Praha 4: Veřejné setkání k parkování v Horní ulici a jejím okolí

26. února 2024 v 17:02

Veřejné setkání k řešení dopravy v klidu v Horní ulici a jejím okolí se uskuteční v úterý 27. února od 18:30 hodin v jídelně ZŠ Mendíků.

Praha 14: Postupné uzavření Hloubětínské ulice

26. února 2024 v 09:34

Od 4. března do 31. října bude postupně uzavírána Hloubětínská ulice. Důvodem je rekonstrukce vodovodního řadu a kanalizace. Uzavírky budou celkem čtyři.

Prahu 14 v březnu čekají hned dvě dopravní omezení

23. února 2024 ve 13:40

Chlumeckou ulici v Praze 14 čekají hned dvě dopravní omezení. První souvisí se zatěžkávací zkouškou na nově stavěné lávce nad Chlumeckou ulicí a proběhne v termínu od 29. února do 1. března 2024. Uzavřené budou levé jízdní pruhy v obou směrech.

Demolice zavřené části Libeňského mostu začne zhruba za dva měsíce

21. února 2024 ve 13:35

Silničáři začnou bourat nyní uzavřenou část pražského Libeňského mostu blíže k Palmovce na přelomu letošního dubna a května. Do konce února přeloží inženýrské sítě a rovněž začnou v této části odstraňovat tramvajové koleje. Na úterním jednání výboru pro dopravu pražského magistrátu to řekl...

Další články
Nahoru