dnes
Čtvrtek - prehanky-dest
26°C
zítra
Pátek - bourky
24°C
pozítří
Sobota - oblacno
24°C
Taxikáři: Chystaná novela zákona sníží profesionalitu řidičů
Klasičtí taxikáři už několikrát protestovali na Strahově. Foto: archiv

Taxikáři: Chystaná novela zákona sníží profesionalitu řidičů

Novela zákona o silniční dopravě, která řeší pravidla provozu taxi v tomto oboru, sníží profesionalitu řidičů, znevýhodní tradiční taxikáře a řidiče nebude možné kontrolovat. Může to způsobit i dopravní kolaps. V reakci na novelu, která prošla prvním čtením ve Sněmovně, to napsalo Sdružení českých taxikářů.

Podle novely vozy taxi nebudou muset mít povinně taxametr, ale postačí mobilní aplikace, a budou muset být vybaveny evidenční nálepkou a nikoli střešní svítilnou. Taxikáři navíc nebudou muset podstupovat zkoušky z místopisu.

„Liberalizace povede k její rapidní deprofesionalizaci. A tak taxislužbu zasáhne stejný fenomén známý například ze stavebnictví, kde tato pracovní síla vytlačila profesionály, kteří nebyli schopni čelit nízké hodinové mzdě,“ píše sdružení. „Službu budou vykonávat levné pracovní síly, hlavně z východu, které nikdo neprověří. Už dnes jezdí spousta dopravců na cizí registraci za úplatu a nikdo je zkontrolovat nemůže, protože prohlásí, že jedou soukromě,“ dodávají.

U označení nálepkou je podle sdružení problém, že ta na rozdíl od střešní svítilny neříká, zda řidič nabízí přepravní služby. „V případě kontroly bude prakticky nemožné řidiči prokázat, zda provozuje přepravní službu,“ tvrdí.

Nebezpečné je podle taxikářů zrušení zkoušek z místopisu. „Jezdit ve městě dle navigace na profesionální úrovni je velmi nebezpečné… Naopak by zde byla potřeba státní zkouška ze způsobilosti včetně praktické zkoušky z řidičských dovedností, znalosti českého jazyka a základů jednoho světového jazyka na úrovni středně pokročilý, zkouška ze znalosti legislativy, první pomoci, elementární psychologie a jednání se zákazníkem,“ píší.

Zrušení povinnosti mít taxametr nastaví nerovné podmínky. Klasická taxi jej budou muset mít, ale řidičům alternativních taxislužeb postačí aplikace. Zatímco klasické taxi bude podléhat regulaci cen ze strany měst, alternativních přepravců se podle taxikářů týkat nebude.

Vozidla podle nich také najezdí spousty kilometrů bez zákazníků, protože na rozdíl od běžných taxikářů nečekají na zákazníky v ulicích. „Deregulace i pád cen snadno způsobí dopravní kolapsy. Podobnou zkušenost nedávno udělal New York, kde vedle cca 50.000 profesionálů jezdilo až 130.000 amatérů,“ píše se v prohlášení.

V Praze podle údajů magistrátu působí 9800 taxikářů, další skoro 3000 šoférů jezdí pro alternativní přepravce Uber a Bolt (dříve Taxify). Řidiči klasické taxislužby proti novele několikrát protestovali. Naposledy to bylo začátkem dubna, kdy několik desítek taxikářů prošlo ze Strahova na Malostranské náměstí.


O budoucnosti evropské sociální politiky debatovali politici a odborníci v Evropském domě v Praze

18. června 2019 v 10:54

Pokračující stárnutí evropské populace, rostoucí digitalizace a vznik nových forem práce – to byly jedny z trendů, o kterých se včera v Praze hovořilo na debatě s názvem Sociální rozměr Evropy. Tu pořádala Evropská síť proti chudobě a sociálnímu vyloučení v ČR. Debata měla za cíl představit...

Pokračuje výstavba sportovního hřiště v Praze 2. Kácet se musí kvůli bezpečnosti, zní z radnice

17. června 2019 ve 21:40

Na rohu ulic Na Smetance a Italská od loňského roku vzniká moderní multifunkční sportoviště, které budou navštěvovat stovky žáků z nedaleké ZŠ a MŠ Na Smetance, ale i děti z dalších škol či z Domu dětí a mládeže Praha 2. Postupně jej začnou využívat i děti z ostatních základních a mateřských škol...

Další články
Nahoru