dnes
Neděle - jasno
20°C
zítra
Pondělí - jasno
18°C
pozítří
Úterý - obcasny-dest
19°C
Pražská doprava

Tato běžně používaná věc může zabíjet. Týká se to překvapivě velkého množství lidí

Kolik především mladých nevidíte na silnici jinak, než se sluchátky v uších? Ať už jde o pěší, řidiče nebo cyklisty. Z průzkumu odborníků ÚAMK a dalších evropských automotoklubů vyplývá, že každý desátý v průměru jede na kole se sluchátky na uších. Že je to jejich věc? Ne tak docela, protože jsou v danou chvíli účastníky silničního provozu a se sluchátky na uších rozhodně nemohou dostatečně vnímat vše, co se kolem nich děje. Ohrožují tak bezpečnost svoji, ale i dalších.

V několika českých, stejně jako německých městech proto členové ÚAMK a ADAC ověřovali, jak častý jev to je. Výsledek? Z více než 7300 žáků a studentů běžně používalo sluchátka zhruba 700 z nich během jízdy na kole. To znamená, že téměř každý desátý mladý cyklista se v zásadě brání tomu, aby k němu děj dopravy pronikl. Mohou tak obtížněji posoudit dopravní situace a reagovat na kritické okamžiky opožděně nebo dokonce vůbec ne. 

A zdaleka nejde jen o sluchátka v uších mladých. K tomu se přidává ještě ovládání mobilu za jízdy. Takových bylo sice jen 160, nicméně v součtu je počet nepozorných žáků a studentů ještě vyšší.

Proč je tak důležité, aby právě cyklisté maximálně věnovali pozornost jízdě? Potřebují plnou koncentraci jednoduše proto, že je kromě lehké přilby nechrání žádná „karoserie“. Jejich jedinou záchranou je schopnost brzdit a zastavit bezmála na místě.

Ovšem k tomu potřebují mít obě ruce na řídítkách, nikoliv s mobilem v ruce, a maximální soustředění, které zapnutá hudba ve sluchátkách rozhodně neumožňuje.

Proto je zcela na místě, že například v Německu při nedodržení § 23 odst. 1 zákona o silničním provozu za nevěnování se řízení vinou poslechu hlasité hudby hrozí v prvním kroku pokuta 10 eur. Podobně je tomu i v Čechách. Pakliže poslech hlasité hudby a opožděná reakce vedou k nehodě, musí cyklista počítat s mnohem těžšími následky.

Byť cyklistická sezóna končí, je na místě si to připomenout, a zároveň upozornit ty, kdo sesednou nyní z kola a budou chodit pěšky, nebo usednou za volant, že stejná pravidla platí i pro chodce a řidiče – maximálně se věnovat okolní situaci v dopravě a nechat si poslech hlasité hudby i používání sluchátek na doma.

Autor textu: Ústřední automotoklub (ÚAMK)


Na parkovišti P+R v Letňanech plaťte za parkovné prostřednictvím aplikace Moje Praha

19. dubna 2019 ve 22:27

Řidičkám a řidičům, kteří využívají parkoviště P+R v Letňanech, se usnadní parkování, jelikož mohou od nynějška pro snadné a rychlé placení za parkovné využít mobilní aplikaci Moje Praha. Parkovné tak jde jednoduše zaplatit přímo z auta a díky aplikaci mít všechny údaje o parkování pod...

Omezení dopravy na nábřeží Kpt. Jaroše – Dukelských hrdinů

19. dubna 2019 v 07:10

Od 19. do 30. dubna budou v souvislosti s výměnou kolejových oblouků tramvajové trati na křižovatce nábřeží Kapitána Jaroše a ulice Dukelských hrdinů zavedena následující dopravní opatření.

Zavedení zón placeného stání, výstavba garážového stání. Praha 13 zve na veřejné projednání

17. dubna 2019 v 09:28

Veřejné projednání se koná ve středu 24. dubna od 17 hodin v obřadní síni radnice na Slunečním náměstí.

Dlouhá a okolní ulice budou v pátek a v sobotu v noci uzavřeny

10. dubna 2019 v 09:41

Pro vjezd nerezidentů, vozů TAXI služeb a dalších smluvních přepravců budou mezi 22:00 a 3:00 hodinou uzavřeny ulice Dlouhá (od křižovatky s ul. Dušní po křižovatku s ul. Hradební), V Kolkovně, Rámová, Rybná, Masná, Kozí (od křižovatky s ul. Haštalskou po křižovatku s ul. Dlouhá). V Dušní ulici...

V úseku Vítězné náměstí – Divoká Šárka nepojedou tramvaje

10. dubna 2019 v 09:06

V sobotu 27. dubna od 8:30 do 17 hodin bude obousměrně přerušen provoz tramvají mezi Vítězným náměstím a Divokou Šárkou.

Další články
Nahoru