dnes
Neděle - zatazeno
9°C
zítra
Pondělí - zatazeno
10°C
pozítří
Úterý - prehanky-dest
6°C
Pražská doprava

Tato běžně používaná věc může zabíjet. Týká se to překvapivě velkého množství lidí

Kolik především mladých nevidíte na silnici jinak, než se sluchátky v uších? Ať už jde o pěší, řidiče nebo cyklisty. Z průzkumu odborníků ÚAMK a dalších evropských automotoklubů vyplývá, že každý desátý v průměru jede na kole se sluchátky na uších. Že je to jejich věc? Ne tak docela, protože jsou v danou chvíli účastníky silničního provozu a se sluchátky na uších rozhodně nemohou dostatečně vnímat vše, co se kolem nich děje. Ohrožují tak bezpečnost svoji, ale i dalších.

V několika českých, stejně jako německých městech proto členové ÚAMK a ADAC ověřovali, jak častý jev to je. Výsledek? Z více než 7300 žáků a studentů běžně používalo sluchátka zhruba 700 z nich během jízdy na kole. To znamená, že téměř každý desátý mladý cyklista se v zásadě brání tomu, aby k němu děj dopravy pronikl. Mohou tak obtížněji posoudit dopravní situace a reagovat na kritické okamžiky opožděně nebo dokonce vůbec ne. 

A zdaleka nejde jen o sluchátka v uších mladých. K tomu se přidává ještě ovládání mobilu za jízdy. Takových bylo sice jen 160, nicméně v součtu je počet nepozorných žáků a studentů ještě vyšší.

Proč je tak důležité, aby právě cyklisté maximálně věnovali pozornost jízdě? Potřebují plnou koncentraci jednoduše proto, že je kromě lehké přilby nechrání žádná „karoserie“. Jejich jedinou záchranou je schopnost brzdit a zastavit bezmála na místě.

Ovšem k tomu potřebují mít obě ruce na řídítkách, nikoliv s mobilem v ruce, a maximální soustředění, které zapnutá hudba ve sluchátkách rozhodně neumožňuje.

Proto je zcela na místě, že například v Německu při nedodržení § 23 odst. 1 zákona o silničním provozu za nevěnování se řízení vinou poslechu hlasité hudby hrozí v prvním kroku pokuta 10 eur. Podobně je tomu i v Čechách. Pakliže poslech hlasité hudby a opožděná reakce vedou k nehodě, musí cyklista počítat s mnohem těžšími následky.

Byť cyklistická sezóna končí, je na místě si to připomenout, a zároveň upozornit ty, kdo sesednou nyní z kola a budou chodit pěšky, nebo usednou za volant, že stejná pravidla platí i pro chodce a řidiče – maximálně se věnovat okolní situaci v dopravě a nechat si poslech hlasité hudby i používání sluchátek na doma.

Autor textu: Ústřední automotoklub (ÚAMK)


Tunely Strahovský, Brusnický a Dejvický mimo provoz

6. prosince 2019 v 09:33

Od soboty 7. prosince od 23 hodin do neděle 8. prosince do 5 hodin proběhne úplná uzavírka Strahovského, Brusnického a Dejvického tunelu.

Dopravní omezení na ulici Milady Horákové začne v prosinci

30. listopadu 2019 v 08:36

Pokračující výstavba světelné křižovatky na ulici Milady Horákové si vyžádá v úseku rampy Tunelového komplexu Blanka – U Sparty další dopravní opatření.

Vysočany a Libeň: Konec platnosti karet pro parkování a vydání nových

29. listopadu 2019 v 05:05

Odbor dopravy Úřadu městské části Praha 9 oznámil, že platnost stávajících vydaných parkovacích karet pro oblasti Vysočany a Libeň bude ukončena 5. ledna 2020.

Další články
Nahoru