Dnes Čtvrtek - jasno 3°C
Zítra Pátek - obcasny-dest 4°C
Čtvrtek 18. 4. 2024
Svátek má Valérie
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
SŽ a PS jsou ve při, kvůli železničnímu mostu se obviňují ze šíření nepravd
Smráká se nad železničním mostem v současné podobě? To ukážou následující týdny, měsíce, roky... Foto: Jan Puci

SŽ a PS jsou ve při, kvůli železničnímu mostu se obviňují ze šíření nepravd

Když na konci loňského listopadu Správa železnic (SŽ) zveřejnila vítězný návrh na budoucí podobu mostu pod Vyšehradem, vyvolalo to u některých odborníků, politiků i časti veřejnosti hlasitý nesouhlas. Ukázalo se, že ze stávajícího železničního mostu, jedné z technických ikon centra metropole, zůstanou jen pilíře, takže se bude prakticky jednat o novou stavbu.

Na politické úrovni se do čela kritiků postavilo hnutí Praha Sobě (PS). To bylo v uplynulém volebním  období součástí koalice na magistrátě, nyní je v opozici. V některých městských částech se však dostalo do vedení radnic, například v Praze 5, která vítězný návrh kritizuje a opakovaně deklarovala, že podporuje rekonstrukci stávající konstrukce. 

V uplynulých dnech se střet mezi SŽ a PS vyostřil. Hnutí rozeslalo emailem newsletter s názvem Železniční most má stále naději na záchranu. Železniční správa se proti tomu ohradila a upozornila na podle ní zavádějící a mylné informace. Na to reagovala PS, která upozornila na údajné nepravdy v tvrzení SŽ.

V minulém týdnu uspořádalo Ministerstvo dopravy odborné technické kolokvium k budoucnosti železničního mostu. Mostaři, architekti a další odborníci řešili během dvou dnů jeho osud a rozšíření o třetí kolej.

„Na opravitelnosti mostu se neshodlo pouze kolokvium a profesor Brühwiler ze Švýcarského federálního technologického institutu v Lausanne, ale potvrzuje to i zahraniční odborný posudek, který jsme zadali. Oslovili jsme jednu z největších světových projekčních kanceláří COWI, sídlící v Londýně. Závěry posudku potvrdily, že most rekonstruovatelný je a že obdobné technologie se používají různě po světě. Brühwiler dodal, že most lze rekonstruovat s životností více jak 70 let,“ napsala PS. 

Podle SZ informace, že na opravitelnosti železničního mostu se též shodlo technické kolokvium, není pravdivá. A životnost přes 70 let? „Z několika vypracovaných posudků vyplývá, že případná oprava ocelové mostní konstrukce by prodloužila její životnost maximálně o 30 let,“ reagovala SŽ.

„Náklady na kompletní výstavbu nového mostu včetně urbanistického řešení obou břehů jsou kalkulovány na 2,2 miliardy korun. Jsou tak ve stejné výši jako pouhá oprava stávající konstrukce, ovšem s tím, že do další údržby bude nutné investovat každých zhruba 30 let kolem 250 milionů korun. Nyní pracujeme na srovnání nákladů obou variant,“ sdělila v prohlášení státní organizace.

Součástí textu PS je rovněž harmonogram, z něhož má vyplývat, že rekonstrukce stávajícího mostu je časově nejvýhodnější variantou. „Oprava by dokonce mohla být realizovatelná při zachování jednokolejného provozu, pouze s nočními výlukami. Spojení pro vlaky a pro pěší mezi oběma břehy Prahy musí být přerušené na co nejkratší dobu – rekonstrukce stávajícího mostu může být zahájena už na přelomu roku 2024/2025. Paralelně s tím může být připravena stavba třetí, samostatné koleje. Trojkolejná novostavba by naopak mohla být zahájena nejdříve v roce 2026,“ uvedla PS. 

S uvedeným vyjádřením a harmonogramem se SŽ neztotožňuje. „Chybí v něm totiž řada nezbytných kroků nebo je doba jejich trvání nepřiměřeně upravena tak, aby odpovídala celkové rétorice pro zachování mostu, která se více než o fakta v současné chvíli opírá o emoce,“ reagovala SŽ, která dle svého tvrzení nepopírá opravitelnost mostu, pouze realisticky poukazuje na podmínky, za kterých by byla oprava realizovatelná s ohledem na ekonomickou stránku, udržitelnost a bezpečnost provozu. „Tyto aspekty studie předložené Prahou sobě nezahrnují,“ rýpla si organizace.

Anketa

Líbí se vám vítězný návrh na podobu přemostění mezi Výtoní a Smíchovem?

36%
(36%)
64%
(64%)
„Osud železničního mostu není lhostejný jen nám, ale ani veřejnosti. Obrovská vlna podpory za jeho zachování zafungovala jako záchranná brzda a pomohla znovu otevřít diskuzi o budoucí podobě propojení břehu pod Vyšehradem se Smíchovem,“ dodala PS. Petici organizace Nebourat.cz Zachraňme železniční most už podepsalo už téměř 13 tisíc lidí.

Z posledních vyjádření k tématu železničního mostu mezi druhou a pátou městskou části je patrné, že diskuse o osudu dopravní stavby pod památným Vyšehradem budou ještě dlouhé a bouřlivé.

„Je zarážející, že dosud se Správa železnic vážně nezabývala variantou rekonstrukce a nemá ani zpracované srovnání z hlediska finanční náročnosti, harmonogramu a možnosti využití již existující dokumentace a její aktualizace vzhledem k zahraničním posudkům,“ řekl Adam Scheinherr (Praha Sobě), bývalý náměstek primátora pro oblast dopravy.


Autor: Jan Puci

Tragická nehoda na železnici

Dnes ve 13:22

Mezi Stodůlkami a Jinonicemi ve čtvrtek ráno po deváté hodině srazil vlak člověka, který zraněním na místě podlehl. Provoz v uvedeném úseku trati zhruba dvě hodiny stál, cestující museli místo vlaku použít MHD či jiný způsob dopravy.

Do kolejiště ve stanici metra Flora spadl muž

Dnes ve 13:17

Zhruba pětapadesátiletý cestující spadl ve čtvrtek dopoledne kolem půl desáté do kolejiště ve stanici metra Flora na lince A. Utrpěl zranění hlavy, byl převezen do nemocnice. Provoz metra mezi stanicemi Želivského a Náměstí Míru byl obnoven v 10:43 hodin.  

Provoz Škodova paláce bude v pátek omezen

Včera ve 13:34

V pátek 19. dubna odpoledne se v budově Magistrátu hl. m. Prahy, ve Škodově paláci v Praze 1, uskuteční evakuační cvičení, které bude trvat zhruba půl hodiny. Provoz Škodova paláce bude v tento den výrazně omezen a po dobu cvičení bude objekt zcela uzavřen.

Tragédie v Kyjích: Vlak srazil dva muže, přebíhali přes koleje

16. dubna 2024 v 09:41

Kolem půl desáté v pondělí večer došlo k tragédii u železniční zastávky Praha – Kyje. Dva muže, které přebíhali přes koleje v místech, kde to je zakázáno, srazil vlak mířící do centra Prahy. Oba na místě zemřeli. Železniční doprava byla odkloněna.

Další články
Nahoru