
SŽ a PS jsou ve při, kvůli železničnímu mostu se obviňují ze šíření nepravd
3. března 2023 10:11
Na politické úrovni se do čela kritiků postavilo hnutí Praha Sobě (PS). To bylo v uplynulém volebním období součástí koalice na magistrátě, nyní je v opozici. V některých městských částech se však dostalo do vedení radnic, například v Praze 5, která vítězný návrh kritizuje a opakovaně deklarovala, že podporuje rekonstrukci stávající konstrukce.
V uplynulých dnech se střet mezi SŽ a PS vyostřil. Hnutí rozeslalo emailem newsletter s názvem Železniční most má stále naději na záchranu. Železniční správa se proti tomu ohradila a upozornila na podle ní zavádějící a mylné informace. Na to reagovala PS, která upozornila na údajné nepravdy v tvrzení SŽ.
V minulém týdnu uspořádalo Ministerstvo dopravy odborné technické kolokvium k budoucnosti železničního mostu. Mostaři, architekti a další odborníci řešili během dvou dnů jeho osud a rozšíření o třetí kolej.„Na opravitelnosti mostu se neshodlo pouze kolokvium a profesor Brühwiler ze Švýcarského federálního technologického institutu v Lausanne, ale potvrzuje to i zahraniční odborný posudek, který jsme zadali. Oslovili jsme jednu z největších světových projekčních kanceláří COWI, sídlící v Londýně. Závěry posudku potvrdily, že most rekonstruovatelný je a že obdobné technologie se používají různě po světě. Brühwiler dodal, že most lze rekonstruovat s životností více jak 70 let,“ napsala PS.
Podle SZ informace, že na opravitelnosti železničního mostu se též shodlo technické kolokvium, není pravdivá. A životnost přes 70 let? „Z několika vypracovaných posudků vyplývá, že případná oprava ocelové mostní konstrukce by prodloužila její životnost maximálně o 30 let,“ reagovala SŽ.
„Náklady na kompletní výstavbu nového mostu včetně urbanistického řešení obou břehů jsou kalkulovány na 2,2 miliardy korun. Jsou tak ve stejné výši jako pouhá oprava stávající konstrukce, ovšem s tím, že do další údržby bude nutné investovat každých zhruba 30 let kolem 250 milionů korun. Nyní pracujeme na srovnání nákladů obou variant,“ sdělila v prohlášení státní organizace.
Součástí textu PS je rovněž harmonogram, z něhož má vyplývat, že rekonstrukce stávajícího mostu je časově nejvýhodnější variantou. „Oprava by dokonce mohla být realizovatelná při zachování jednokolejného provozu, pouze s nočními výlukami. Spojení pro vlaky a pro pěší mezi oběma břehy Prahy musí být přerušené na co nejkratší dobu – rekonstrukce stávajícího mostu může být zahájena už na přelomu roku 2024/2025. Paralelně s tím může být připravena stavba třetí, samostatné koleje. Trojkolejná novostavba by naopak mohla být zahájena nejdříve v roce 2026,“ uvedla PS.S uvedeným vyjádřením a harmonogramem se SŽ neztotožňuje. „Chybí v něm totiž řada nezbytných kroků nebo je doba jejich trvání nepřiměřeně upravena tak, aby odpovídala celkové rétorice pro zachování mostu, která se více než o fakta v současné chvíli opírá o emoce,“ reagovala SŽ, která dle svého tvrzení nepopírá opravitelnost mostu, pouze realisticky poukazuje na podmínky, za kterých by byla oprava realizovatelná s ohledem na ekonomickou stránku, udržitelnost a bezpečnost provozu. „Tyto aspekty studie předložené Prahou sobě nezahrnují,“ rýpla si organizace.
Anketa
Líbí se vám vítězný návrh na podobu přemostění mezi Výtoní a Smíchovem?
Z posledních vyjádření k tématu železničního mostu mezi druhou a pátou městskou části je patrné, že diskuse o osudu dopravní stavby pod památným Vyšehradem budou ještě dlouhé a bouřlivé.
„Je zarážející, že dosud se Správa železnic vážně nezabývala variantou rekonstrukce a nemá ani zpracované srovnání z hlediska finanční náročnosti, harmonogramu a možnosti využití již existující dokumentace a její aktualizace vzhledem k zahraničním posudkům,“ řekl Adam Scheinherr (Praha Sobě), bývalý náměstek primátora pro oblast dopravy.