
SŽ a PS jsou ve při, kvůli železničnímu mostu se obviňují ze šíření nepravd
3. března 2023 10:11
Na politické úrovni se do čela kritiků postavilo hnutí Praha Sobě (PS). To bylo v uplynulém volebním období součástí koalice na magistrátě, nyní je v opozici. V některých městských částech se však dostalo do vedení radnic, například v Praze 5, která vítězný návrh kritizuje a opakovaně deklarovala, že podporuje rekonstrukci stávající konstrukce.
V uplynulých dnech se střet mezi SŽ a PS vyostřil. Hnutí rozeslalo emailem newsletter s názvem Železniční most má stále naději na záchranu. Železniční správa se proti tomu ohradila a upozornila na podle ní zavádějící a mylné informace. Na to reagovala PS, která upozornila na údajné nepravdy v tvrzení SŽ.
V minulém týdnu uspořádalo Ministerstvo dopravy odborné technické kolokvium k budoucnosti železničního mostu. Mostaři, architekti a další odborníci řešili během dvou dnů jeho osud a rozšíření o třetí kolej.„Na opravitelnosti mostu se neshodlo pouze kolokvium a profesor Brühwiler ze Švýcarského federálního technologického institutu v Lausanne, ale potvrzuje to i zahraniční odborný posudek, který jsme zadali. Oslovili jsme jednu z největších světových projekčních kanceláří COWI, sídlící v Londýně. Závěry posudku potvrdily, že most rekonstruovatelný je a že obdobné technologie se používají různě po světě. Brühwiler dodal, že most lze rekonstruovat s životností více jak 70 let,“ napsala PS.
Podle SZ informace, že na opravitelnosti železničního mostu se též shodlo technické kolokvium, není pravdivá. A životnost přes 70 let? „Z několika vypracovaných posudků vyplývá, že případná oprava ocelové mostní konstrukce by prodloužila její životnost maximálně o 30 let,“ reagovala SŽ.
„Náklady na kompletní výstavbu nového mostu včetně urbanistického řešení obou břehů jsou kalkulovány na 2,2 miliardy korun. Jsou tak ve stejné výši jako pouhá oprava stávající konstrukce, ovšem s tím, že do další údržby bude nutné investovat každých zhruba 30 let kolem 250 milionů korun. Nyní pracujeme na srovnání nákladů obou variant,“ sdělila v prohlášení státní organizace.
Součástí textu PS je rovněž harmonogram, z něhož má vyplývat, že rekonstrukce stávajícího mostu je časově nejvýhodnější variantou. „Oprava by dokonce mohla být realizovatelná při zachování jednokolejného provozu, pouze s nočními výlukami. Spojení pro vlaky a pro pěší mezi oběma břehy Prahy musí být přerušené na co nejkratší dobu – rekonstrukce stávajícího mostu může být zahájena už na přelomu roku 2024/2025. Paralelně s tím může být připravena stavba třetí, samostatné koleje. Trojkolejná novostavba by naopak mohla být zahájena nejdříve v roce 2026,“ uvedla PS.S uvedeným vyjádřením a harmonogramem se SŽ neztotožňuje. „Chybí v něm totiž řada nezbytných kroků nebo je doba jejich trvání nepřiměřeně upravena tak, aby odpovídala celkové rétorice pro zachování mostu, která se více než o fakta v současné chvíli opírá o emoce,“ reagovala SŽ, která dle svého tvrzení nepopírá opravitelnost mostu, pouze realisticky poukazuje na podmínky, za kterých by byla oprava realizovatelná s ohledem na ekonomickou stránku, udržitelnost a bezpečnost provozu. „Tyto aspekty studie předložené Prahou sobě nezahrnují,“ rýpla si organizace.
„Osud železničního mostu není lhostejný jen nám, ale ani veřejnosti. Obrovská vlna podpory za jeho zachování zafungovala jako záchranná brzda a pomohla znovu otevřít diskuzi o budoucí podobě propojení břehu pod Vyšehradem se Smíchovem,“ dodala PS. Petici organizace Nebourat.cz Zachraňme železniční most už podepsalo už téměř 13 tisíc lidí.Z posledních vyjádření k tématu železničního mostu mezi druhou a pátou městskou části je patrné, že diskuse o osudu dopravní stavby pod památným Vyšehradem budou ještě dlouhé a bouřlivé.
„Je zarážející, že dosud se Správa železnic vážně nezabývala variantou rekonstrukce a nemá ani zpracované srovnání z hlediska finanční náročnosti, harmonogramu a možnosti využití již existující dokumentace a její aktualizace vzhledem k zahraničním posudkům,“ řekl Adam Scheinherr (Praha Sobě), bývalý náměstek primátora pro oblast dopravy.