
Systémy stavebního řízení jsou podle pražských úřadů a stavebníků lepší než po spuštění
24. května 2025 16:11
Na podzim premiér Petr Fiala (ODS) kvůli nedostatečně funkční digitalizaci odvolal tehdejšího ministra pro místní rozvoj Ivana Bartoše (Piráti), což nakonec vyústilo v odchod Pirátů z vládní koalice. Vláda se po Bartošově odvolání rozhodla v dalším vývoji systému nepokračovat a vypsala na něj novou zakázku.
Kompletní a otestovaný nový systém digitalizace stavebního řízení by měl být hotový do roku 2028. Do té doby bude platit přechodné období, ve kterém budou stavební úřady moci souběžně využívat původní lokální systémy a nové digitální systémy stavebního řízení.
„Informační systém stavebního řízení (ISSŘ) byl od svého spuštění postupně vylepšován, ovšem stále platí, že je poměrně nepřehledný, neintuitivní a práce v něm je velmi zdlouhavá. Dá se říci, že zavedením bypassu se situace diametrálně zlepšila, nicméně podle dostupných informací ne všude je toto řešení funkční," řekl tajemník Prahy 2 Michal Kopecký. Jako bypass označují stavební úřady možnost souběžného používání původních a nových systémů.
Na původních systémech Vita v současnosti z drtivé většiny pracují například v Praze 8. S digitální verzí projektové dokumentace se zde podle mluvčího Martina Šalka pracuje přibližně ve dvou procentech všech podání.
„Ministerstvo pro místní rozvoj se snaží komunikovat. Poskytuje dlouhé seznamy otázek a odpovědí, které jsou smíšené jak z pohledu legislativy, procesu, tak technologicky. Aplikace takto poskytovaných informací do praxe je velmi komplikovaná a pomalá," uvedl Šalek.
Kvůli digitalizaci zatím z oslovených úřadů neodešli žádní pracovníci stavebních úřadů. Stále je ale podle nich obtížné nabírat nové, čemuž situace okolo digitalizace nepřispívá.
„Na stavebním úřadě Prahy 7 aktuálně obsazujeme poslední volnou pozici. Najít pracovníky pro stavební úřad je náročné a obsazení volných pozic může trvat i několik měsíců. Poptávka po kvalifikovaných odbornících je na trhu práce v Praze i regionech velmi velká a zájemců, kteří by splňovali požadavky pro výkon této náročné a zodpovědné práce a měli by zájem o zaměstnání na stavebním úřadě, není mnoho," sdělil mluvčí Prahy 7 Martin Vokuš.
Nejvýznamnější chyby v systému byly podle místopředsedy ČKAIT Radima Loukoty již odstraněny a podat žádost na úřad je v současnosti možné. Samotné stavební řízení se ale podle něj nezrychlilo a ani nezjednodušilo. Nadále systém například neumožňuje vloženou projektovou dokumentaci prohlížet on-line v systému, ale každý si ji musí stáhnout do svého počítače. Souběžné používání původních a nových systémů podle Loukoty pomáhá úřadům, ale ne stavebníkům. Ti totiž musí stále pracovat pouze v portálu stavebníka.
Systémy jsou nyní podle generálního sekretáře Asociace developerů Zdeňka Soudného fakticky stejné jako dříve. „Bypass nepřinesl zlepšení, jen zalepil slepá místa tak, aby minimalizoval budoucí možné právní problémy. Pomohl tak od stresu stavebním úředníkům, alespoň částečně, ale to je tak vše," dodal Soudný.