dnes
Pondělí - zatazeno
9°C
zítra
Úterý - zatazeno
6°C
pozítří
Středa - skorojasno
4°C
Historické dvounápravové tramvaje dnes vozí cestující. Připomínají rozlučku s Prahou
Rozlučkový průvod míjel 9. 5. 1974 i Obecní dům. Na historické památce visel transparent: Ať žije 1. Máj - Ať vzkvétá naše socialistická republika. Foto: archiv DPP

Historické dvounápravové tramvaje dnes vozí cestující. Připomínají rozlučku s Prahou

Ačkoliv Pražané 9. května 1974 především vítali zahájení provozu metra, současně se s trochou nostalgie loučili se svými „starými“ dvounápravovými tramvajemi, ale i s profesí průvodčích v pražské MHD. Ukončení provozu starých tramvajových vozů dnes připomíná mimořádný provoz tří symbolických tramvajových linek.

„Vzhledem ke změnám tras kolejové sítě nemůžeme fanouškům nabídnout identické historické trasy zrušených linek, ale věříme, že i tak si unikátní jízdu nenechají ujít. Atraktivní pro milovníky tramvají bude především setkání všech historických vozů na náměstí Bratří Synků, kde linka č. 3 pojede směrem do Holešovic, číslo 18 k vozovně Pankrác a číslo 23 na Spořilov. Na jedné z těchto linek bude nasazen i motorový vůz 2172 z posledního vypraveného vlaku z 9. května 1974,“ uvedl Milan Pokorný, vedoucí jednotky Historická vozidla.

Jak metro nahrazovalo pražské tramvaje

rozlucka-tramaji-1-nahled

Rozlučkový průvod tramvají 9. 5. 1974

Výměna vozového parku pražských tramvají byla zahájena v první polovině padesátých let 20. století, kdy se v pravidelném provozu začaly objevovat sériově dodávané čtyřnápravové tramvaje typu T1. K nim poté od roku 1962 začaly masově přibývat legendární tramvaje T3.

Před koncem roku 1973 jezdily dvounápravové tramvaje už jen na linkách č. 3, 7, 9, 18 a 23. Nejdříve se od 17. prosince 1973 objevily nové vozy na „trojce“ a od 15. ledna 1974 také na lince č. 9. Zbývající tři linky se starými vozy vozily cestující až do ukončení denního provozu 8. května 1974.

Na linkách č. 18 a 23 byly nasazovány obousměrné motorové vozy s vlečnými vozy „krasin“ (alespoň částečně prvními nízkopodlažními vozy v pražské MHD), na „sedmičce“ jezdily vzhledem k výluce tratě na Žižkově jen tři sólo motorové obousměrné vozy.

rozlucka-tramaji-2-nahled

Rozlučka s tramvajemi 9. 5. 1974

„Úplně poslední staré tramvaje byly zataženy do vozovny Vokovice až po půlnoci 9. května. Jako zcela poslední přijel v 1.12 h do vozovny Vokovice vlak linky číslo 18. Byl to úplně poslední pravidelný vlak složený z obousměrných dvounápravových vozů v pražských ulicích v pravidelném provozu. Poslední spoj do vozovny Pankrác zatáhl o pouhé dvě minuty dříve,“ popisuje provoz posledních starých pražských tramvají Pavel Fojtík, vedoucí archivu DPP.

Přehled tras na jednotlivých linkách 9. května 2014

Tramvaj na lince číslo 3 pojede od 10.56 hodin (výjezd ze zastávky Staroměstská) do 16.28 hodin v úseku Výstaviště Holešovice (smyčka) – Strossmayerovo náměstí – Staroměstská – Štěpánská – Náměstí Bratří Synků – Vozovna Pankrác. Přibližný interval bude 2 hodiny.

Tramvaj na lince číslo 18 pojede od 11.22 hodin do 18.02 hodin v úseku Podbaba – Hradčanská – Letenské náměstí – Staroměstská – Svatoplukova – Náměstí Bratří Synků – Vozovna Pankrác. Přibližný interval bude 2 hodiny 20 minut.

Tramvaj na lince číslo 23 pojede od 11.32 hodin (výjezd ze zastávky Hradčanská) do 18.08 hodin v úseku Podbaba – Hradčanská – Staroměstská – Štěpánská – Náměstí Bratří Synků – Michelská – Spořilov. Přibližný interval bude 2 hodiny 20 minut.


Další články
Nahoru