Dnes Pátek - mlha 10°C
Zítra Sobota - polojasno 5°C
Pátek 26. 2. 2021
Svátek má Dorota
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
DopravaKomentáře

Světové metropole pod nadvládou elektromobilů. Praha ještě není připravena, myslí si Jiří Fremr

Na českých silnicích se stále častěji setkáváme s elektromobily. Česká republika tak nastupuje na cestu přiblížení se skandinávskému modelu, který se v posledních letech stává standardem tohoto typu osobní dopravy. Mnoho majitelů tak získává alternativu, která je levnější z hlediska provozu. Do roku 2025 by se měla elektrická vozidla vyrovnat těm spalovacím. I co se pořizovací ceny týče. Specialista na energetiku Jiří Fremr je přesvědčen, že boom elektromobility v tuzemsku je pouze otázkou času. Co ho k tomu přesvědčení vede? 

Elektromobilita je budoucností osobní dopravy a plně se má rozvinout v průběhu 21. století. Tento názor zastávají i přední světové magazíny jako The Economist. Elektrická vozidla by tak měla efektivně nahradit ta se spalovacími motory, kterým se již dnes vyrovná jak v oblasti uživatelského komfortu nebo nákladů na jejich provoz, tak z hlediska šetrnosti k životnímu prostředí.

Alarmující situace ve velkých evropských metropolích je přitom hlavním důvodem, proč elektrovozidla postupně začínají dominovat jejich silnicím. Je proto zjevné, že průkopníkem by v tomto případě měla být Praha.

electromobil „Doslova rájem elektromobility jsou norská města. Každé třetí auto, které se v Norsku loni prodalo, bylo na elektrický pohon. Situaci nepodceňují ani města v sousedních zemích, ať už se jedná o Berlín, Budapešť či Varšavu. Oproti těmto metropolím Praha tahá za značně kratší konec,“ vysvětluje Jiří Fremr, místopředseda energetické sekce Hospodářské komory hlavního města Prahy.

Nutno dodat, že například v Norsku bylo již v roce 2017 více než 50 procent vozidel nějakým způsobem elektrifikováno.

V současnosti mají v podstatě všichni hráči v automobilovém průmyslu elektrická vozidla v nabídce, včetně takových gigantů jako je Volkswagen, BMW, Renault nebo Hyundai. Jejich elektrifikační strategie úzce korelují s poměrně ambiciózními plány zemí jako je Francie, Německo či Velká Británie, které oficiálně stanovily datum, ke kterému chtějí zavést absolutní zákaz vjezdu vozidel se spalovacími motory na jejich komunikace. K tomu by mělo dojít v průběhu následujících dvaceti let.

Pořizovací cena elektromobilu je stále mírně vyšší než u vozidel se spalovacími motory. Podle analýz agentury Bloomberg tomu však nebude na dlouho. Srovnat by se měly okolo roku 2025. Jediným důvodem, proč za elektromobil zaplatíte více než za klasické vozidlo, je přitom cena lithium-iontové baterie. Na provozu naopak ušetříte, protože ceny pohonných hmot už dnes nemohou konkurovat nákladům na elektřinu.

Z toho se můžou radovat i ochránci životního prostředí, emise v ovzduší se díky vytlačování spalovacích motorů mohou snížit o více než 70 procent. Sekundárně tento trend prospívá i ochraně veřejného zdraví, což se projevuje plošnými zákazy vjezdu vozidel do měst, který byl během loňského roku zaveden například v německém Düsseldorfu. Tento zákaz se netýká majitelů elektromobilů, protože neprodukují tolik zplodin ani hluku. Na něco podobného by se měla zaměřit i česká metropole.

Česká republika má rozhodně co zlepšovat. To je patrné zejména, pokud se zaměříme na pokrytí nabíjecích stanic. V současné době je jejich téměř jediným provozovatelem energetická skupina ČEZ. Obecně platí, že elektromobil můžete dobít z jakékoliv zásuvky. „Spuštěná prodlužovačka z okna rozhodně není a ani nemůže být řešením,“ podotýká Fremr.

electric-charge-2301604-1920 Pokud se Praha chce stát „elektrifikovaným“ městem, měla by se poučit z chyb ze zahraničí, a především nepodcenit proces přípravy koncepce elektromobility. Jiří Fremr upozorňuje, že se rozhodně nejedná o lehký úkol: „Je třeba odhadnout, jaký v budoucnu bude podíl elektromobilů na území Prahy. Město od začátku musí mít vytvořenou cestovní mapu, která ho postupně připraví až na stoprocentní podíl elektroaut v jeho ulicích. V rámci této mapy je nutné mít i dlouhodobý výhled ohledně energetické náročnosti nebo potřeb trafostanic. Rovněž je nutné sjednotit povolovací proces, dílčí kroky je nutné koordinovat s památkáři a dalšími účastníky řízení.“

Pokud české hlavní město chce konkurovat v žebříčcích kvality životy jiným světovým metropolím, elektromobilita je podle Fremra bezpochyby jedním z hlavních cílů, ke kterému by mělo směřovat.


Tunelovým komplexem Blanka od čtvrtka v noci neprojedete

Včera ve 13:09

Uzavření tunelového komplexu Blanka je plánováno od čtvrtka 25. února od 23 hodin do pátku 26. února do 5 hodin.

Výluka tramvají Malostranská – Chotkovy sady prodloužena

Včera v 11:27

V Chotkově ulici se opravuje trať, kolem Jeleního příkopu nejezdí tramvaje, výluka bude prodloužena do 5. března.

V pražské MHD se změní hlášení o povinnosti mít zakrytý nos a ústa

23. února 2021 v 15:17

Pražský dopravní podnik (DPP) upraví hlášení o povinnosti mít v MHD zakrytý nos a ústa. Učiní tak kvůli vládnímu nařízení nosit respirátor, nanoroušku či dvě chirurgické roušky přes sebe. Hlášení začne vysílat od čtvrtka 25. února. Na dotaz ČTK to dnes uvedla mluvčí DPP Aneta Řehková. Dosud mohli...

Po zimní přestávce začíná rekonstrukce mostu ve Švehlově ulici

22. února 2021 v 16:50

Technická správa komunikací začne v pondělí 1. března s pracemi na rekonstrukci mostu, který převádí ulici Švehlova přes Měcholupský potok.

Od března budou pokračovat stavební práce na Chodovské

21. února 2021 v 07:35

Technická správa komunikací (TSK) zahájí v pondělí 1. března další práce na ulici Chodovská, které byly přerušeny zimní přestávkou. Stavba potrvá do 15. června. 

V Praze 9 probíhá výdej parkovacích oprávnění pro rozšířené zóny

17. února 2021 ve 14:37

Od dubna letošního roku budou rozšířeny zóny placeného stání Praze 9. Parkovací oprávnění se v současnosti vydává v Poliklinice Prosek a na radnici ve Vysočanech.

Oprava mostu v ulici Nedokončená

17. února 2021 v 11:18

Technická správa komunikací (TSK) zahájí v úterý 23. února opravu mostu X670, který převádí ulici Nedokončená jako nadjezd Štěrboholské radiály v MČ Praha – Štěrboholy. Stavba bude dokončena nejpozději 9. dubna 2021.

První trafostanice pro dobíjení elektromobilů v Praze 11

16. února 2021 v 09:56

Starosta Prahy 11 Jiří Dohnal (Piráti) spolu s Martinem Duškou, radním pro dopravu a otevřenou radnici (Piráti) a zástupci Pražské energetiky se zúčastnili slavnostního uvedení do provozu první trafostanice pro dobíjení elektromobilů.

Další články
Nahoru