Dnes Středa - zatazeno -1°C
Zítra Čtvrtek - snih -1°C
Středa 2. 12. 2020
Svátek má Blanka
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
KomentářePražská doprava

Světové metropole pod nadvládou elektromobilů. Praha ještě není připravena, myslí si Jiří Fremr

Na českých silnicích se stále častěji setkáváme s elektromobily. Česká republika tak nastupuje na cestu přiblížení se skandinávskému modelu, který se v posledních letech stává standardem tohoto typu osobní dopravy. Mnoho majitelů tak získává alternativu, která je levnější z hlediska provozu. Do roku 2025 by se měla elektrická vozidla vyrovnat těm spalovacím. I co se pořizovací ceny týče. Specialista na energetiku Jiří Fremr je přesvědčen, že boom elektromobility v tuzemsku je pouze otázkou času. Co ho k tomu přesvědčení vede? 

Elektromobilita je budoucností osobní dopravy a plně se má rozvinout v průběhu 21. století. Tento názor zastávají i přední světové magazíny jako The Economist. Elektrická vozidla by tak měla efektivně nahradit ta se spalovacími motory, kterým se již dnes vyrovná jak v oblasti uživatelského komfortu nebo nákladů na jejich provoz, tak z hlediska šetrnosti k životnímu prostředí.

Alarmující situace ve velkých evropských metropolích je přitom hlavním důvodem, proč elektrovozidla postupně začínají dominovat jejich silnicím. Je proto zjevné, že průkopníkem by v tomto případě měla být Praha.

electromobil „Doslova rájem elektromobility jsou norská města. Každé třetí auto, které se v Norsku loni prodalo, bylo na elektrický pohon. Situaci nepodceňují ani města v sousedních zemích, ať už se jedná o Berlín, Budapešť či Varšavu. Oproti těmto metropolím Praha tahá za značně kratší konec,“ vysvětluje Jiří Fremr, místopředseda energetické sekce Hospodářské komory hlavního města Prahy.

Nutno dodat, že například v Norsku bylo již v roce 2017 více než 50 procent vozidel nějakým způsobem elektrifikováno.

V současnosti mají v podstatě všichni hráči v automobilovém průmyslu elektrická vozidla v nabídce, včetně takových gigantů jako je Volkswagen, BMW, Renault nebo Hyundai. Jejich elektrifikační strategie úzce korelují s poměrně ambiciózními plány zemí jako je Francie, Německo či Velká Británie, které oficiálně stanovily datum, ke kterému chtějí zavést absolutní zákaz vjezdu vozidel se spalovacími motory na jejich komunikace. K tomu by mělo dojít v průběhu následujících dvaceti let.

Pořizovací cena elektromobilu je stále mírně vyšší než u vozidel se spalovacími motory. Podle analýz agentury Bloomberg tomu však nebude na dlouho. Srovnat by se měly okolo roku 2025. Jediným důvodem, proč za elektromobil zaplatíte více než za klasické vozidlo, je přitom cena lithium-iontové baterie. Na provozu naopak ušetříte, protože ceny pohonných hmot už dnes nemohou konkurovat nákladům na elektřinu.

Z toho se můžou radovat i ochránci životního prostředí, emise v ovzduší se díky vytlačování spalovacích motorů mohou snížit o více než 70 procent. Sekundárně tento trend prospívá i ochraně veřejného zdraví, což se projevuje plošnými zákazy vjezdu vozidel do měst, který byl během loňského roku zaveden například v německém Düsseldorfu. Tento zákaz se netýká majitelů elektromobilů, protože neprodukují tolik zplodin ani hluku. Na něco podobného by se měla zaměřit i česká metropole.

Česká republika má rozhodně co zlepšovat. To je patrné zejména, pokud se zaměříme na pokrytí nabíjecích stanic. V současné době je jejich téměř jediným provozovatelem energetická skupina ČEZ. Obecně platí, že elektromobil můžete dobít z jakékoliv zásuvky. „Spuštěná prodlužovačka z okna rozhodně není a ani nemůže být řešením,“ podotýká Fremr.

electric-charge-2301604-1920 Pokud se Praha chce stát „elektrifikovaným“ městem, měla by se poučit z chyb ze zahraničí, a především nepodcenit proces přípravy koncepce elektromobility. Jiří Fremr upozorňuje, že se rozhodně nejedná o lehký úkol: „Je třeba odhadnout, jaký v budoucnu bude podíl elektromobilů na území Prahy. Město od začátku musí mít vytvořenou cestovní mapu, která ho postupně připraví až na stoprocentní podíl elektroaut v jeho ulicích. V rámci této mapy je nutné mít i dlouhodobý výhled ohledně energetické náročnosti nebo potřeb trafostanic. Rovněž je nutné sjednotit povolovací proces, dílčí kroky je nutné koordinovat s památkáři a dalšími účastníky řízení.“

Pokud české hlavní město chce konkurovat v žebříčcích kvality životy jiným světovým metropolím, elektromobilita je podle Fremra bezpochyby jedním z hlavních cílů, ke kterému by mělo směřovat.


Příští týden bude obnoven plný provoz denních příměstských autobusových linek

Dnes ve 14:02

V návaznosti na další uvolňování vládních protiepidemických opatření a na základě rozhodnutí Středočeského kraje bude od pondělí 7. prosince obnoven plný provoz denních příměstských autobusových linek PID, končí tedy prázdninové omezení u části z nich.

Ministra prý příště napadne, aby se mohli lidi nerespektující zákaz vycházení mlátit holemi

Včera v 09:16

Návrh, aby hygienici mohli lézt lidem do mobilů, je úplně skvělý. Ještě lepší by teda bylo, aby mohli mlátit lidi nerespektující zákaz vycházení holemi jako v Indii. Ale to pana ministra Blatného napadne až příště.

Tyto nápady jsou podle něj tak šílené, že jde buď o nejapný žert, nebo o přípravu na další výměnu ministra

30. listopadu 2020 ve 23:49

„Centrální úřad Státní hygienické služby má mít podle nového návrhu možnost rozhodovat o zavádění opatření či trasování mobilních telefonů. Tyto nápady jsou tak šílené, že jde buď o nejapný žert, nebo o přípravu na další výměnu ministra zdravotnictví. Již při prvních pokusech Ministerstva...

V úterý se vrátí provoz do uzavřeného úseku v Prosecké ulici

30. listopadu 2020 ve 20:41

Technická správa komunikací dokončila 30. listopadu práce na kompletní rekonstrukci komunikace a chodníků v Prosecké ulici v úseku od ulice Františka Kadlece po ulici Na Labuťce, a tím se nejpozději v úterý 1. prosince 2020 vrátí do toho úseku provoz v obou směrech.

Komentář: Argumentace ke změně datumu rozvolnění je nesrozumitelná

30. listopadu 2020 v 11:43

Stejně jako většina provozovatelů služeb jsme i my na základě metodiky PES spoléhali na otevření ještě v listopadu, tedy dnes. Připravili jsme naše provozovny Saunia na otevření v rámci dodržení nařízených opatření, zavedli online rezervační systém a spustili marketingové kampaně s týdenním...

Nesou plnou odpovědnost za Zemanův pokus hrající do rukou Kremlu, tvrdí Pehe

30. listopadu 2020 v 08:57

Strany, které odmítly v Poslanecké sněmovně ústavní žalobu na Zemana, schválenou Senátem, nesou plnou odpovědnost za nejnovější pokus Zemana rozvrátit bezpečnost státu, který hraje přímo do rukou Kremlu.

Podle Kalouska jsme padlý stát a naše cesta zpět bude dlouhá

30. listopadu 2020 v 08:50

Prezident České republiky bojuje proti zpravodajské službě svého státu v zájmu cizí velmoci. Nic víc, nic méně. Přesto se ve sněmovně najde výrazná většina, u které mu to projde. Jsme padlý stát a cesta zpět mezi civilizované země bude těžká a dlouhá.

Šafr: Za tohle to Babiš celé ještě schytá

29. listopadu 2020 v 09:07

Na Babišův útok na novináře z Deníku Referendum reaguje řada evropských organizací a obrací se na Jourovou. Jsem rád, že naše výzva nezapadla. Babiš se neobtěžoval ani odpovědět, ale on to celé ještě schytá. Nenecháme si jeho chování líbit.

Další články
Nahoru