Dnes Neděle - oblacno 24°C
Zítra Pondělí - zatazeno 25°C
Neděle 16. 6. 2024
Svátek má Zbyněk
Pražské drby
Co se v Praze povídá aneb Tak trochu jiný pražský bulvár
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Štvanická lávka z Holešovic do Karlína zvládla zátěžové zkoušky, fungovat začne v létě
Zátěžové zkoušky na Štvanické lávce. Foto: BMI tým Skanska

Štvanická lávka z Holešovic do Karlína zvládla zátěžové zkoušky, fungovat začne v létě

Téměř dokončená lávka, která spojí Holešovice s Karlínem přes ostrov Štvanice, má za sebou náročné zatěžovací zkoušky. Mostní specialisté Skanska zatížili konstrukci šesti nákladními auty a před tím ji kontrolovaně rozkmitali, aby simulovali její extrémní zatížení. Lávka by měla být zprovozněná letos v červenci, přesný termín však ještě nebyl určen. Stavba začala loni v lednu a pěším a cyklistům usnadní cestu na ostrov Štvanice a zároveň propojí městské části. Spojení do dokončení lávky zajišťuje přívoz, jehož provoz poté skončí. Stavba je dlouhá asi 300 metrů a cena činí zhruba 300 milionů korun. 

Přemostění usnadní pěším a cyklistům cestu na ostrov Štvanice a bude dalším propojením mezi městskými částmi. Na holešovickém břehu Vltavy bude nástup na lávku na Bubenském nábřeží před branou do Pražské tržnice. V Karlíně na Rohanském nábřeží vyústí na cyklostezku vedoucí po protipovodňové bariéře. 

„Konečně jdeme se stavbou Štvanické lávky do finále. Pokud všechny zatěžovací zkoušky dopadnou dobře, lávka se veřejnosti otevře v průběhu července. Štvanická lávka je opravdu unikátní stavba, co do konstrukce, tak do použitého materiálu. Hodně věcí na stavbě je zcela nových i z pohledu velmi zkušených stavebníků, a to především kvůli využití vysokopevnostního betonu, který se na stavbu lávky používá,“ řekl I. náměstek primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti). 

„Původně zamýšlené práce se také ještě rozšířily o finální parkové úpravy ostrova Štvanice, aby nebylo potřeba zasahovat do už postavených a upravených ploch – jedná se zejména o cesty, chodníky a zádlažby. Zprovozněním lávky zpříjemníme a zkrátíme cestu mnoha Pražanům i návštěvníkům. Držme tedy odborníkům na stavbě palce do definitivního finiše,“ dodal.  

Konstrukce lávky je už hotová, je usazeno zábradlí s osvětlením a pracuje se na napojení na okolní komunikace a terénních úpravách. Aktuálně nejdůležitější jsou na stavbě statické a dynamické zatěžovací zkoušky.  

„Pro statické zkoušky jsme použili nákladní auta o celkové hmotnosti přes 70 tun, na dynamické zkoušky máme takzvaný budič kmitů s půltunovým závažím – data z obou zkoušek využijeme pro přesné nastavení tlumičů kmitání, které budou v lávce zabudovány. Ihned po zkouškách také začneme s finální úpravou povrchů,“ uvedl projektový manažer Skanska Michal Kunc.  

„Blížíme se dokončení této unikátní konstrukce. Statické a dynamické zatěžovací zkoušky jsou posledním milníkem před uvedením lávky do provozu. Z hlediska Prahy tak vznikne zásadní spojnice mezi Holešovicemi a Karlínem. Velmi oceňuji koordinaci stavby lávky se souvisejícími okolními projekty. Jde zejména o návaznost na probíhající rekonstrukci Bubenského nábřeží v Holešovicích, napojení na cyklostezku A2 v Karlíně a na probíhající rekultivaci části ostrova Štvanice,“ přiblížil autor lávky, architekt Petr Tej.  

Konstrukce z bílého ultra-vysocehodnotného betonu podle návrhu Petra Teje a Marka Blanka se začala stavět v lednu 2022. Pochozí šířka je čtyři metry, u rampy na ostrov Štvanice pak tři metry. Most bude osvětlen LED pásy ukrytými v madle zábradlí, nebude tedy vznikat zbytečný světelný smog. Poslední pole mostu u holešovické strany bude možno nadzvednout tak, aby odolalo i průtoku tisícileté vody. 


Autor: Jan Puci

Mladíci se vezli vlakem. Zvenku

Dnes v 00:07

Záchranáři soukromé záchranné služby záchranné služby TRANS HOSPITAL PLUS při pátečním ošetřování zraněného cyklisty v Černošicích natočili na palubní kameru projíždějící příměstský vlak, na jehož zadní straně se vezla trojice mladíků, kteří stáli na náraznících vagonu. Záběry záchranka zveřejnila...

V Divoké Šárce zemřel muž

Včera ve 23:50

K tragédii došlo v sobotu odpoledne kolem 13:30 hodin v přírodní rezervaci Divoká Šárka. Nedaleko nádrže Džbán po pádu ze skály zemřel muž. Podle policistů se pravděpodobně jednalo o sebevraždu.

Při srážce s nákladním autem zemřel ve Vršovicích chodec

14. června 2024 ve 22:43

Srážku s nákladním autem ve Vršovické ulici u Kubánského náměstí v Praze 10 ve čtvrtek ráno kolem deváté hodiny nepřežil zhruba sedmdesátiletý muž. Jak uvedl server Novinky.cz, nejdřív řidič od nehody ujel, protože si nevšiml, že někoho srazil. Na situaci ho upozornil řidič auta jedoucího za ním....

O více než 70 procent snížila Praha počet reklamních zařízení v ulicích

13. června 2024 v 17:33

Hlavní město pokračuje v procesu kompletní výměny zastávkových přístřešků a postupné redukce samostatně stojících nepřístřeškových reklamních prvků rozmístěných na území metropole. Z původního počtu přibližně 650 kusů těchto zařízení, která byla primárně tvořena reklamními vitrínami nebo sloupy...

Úplný zákaz sdílení motorových koloběžek na svém území chce Praha 1

12. června 2024 ve 22:20

Vedení hlavního města se chce nyní pokusit řešit novou smlouvou s provozovateli sdílených koloběžek s motorovým pohonem, která by obsahovala udělení úplatného souhlasu se zvláštním užíváním veřejného prostoru. Tedy jakousi regulací. Praha 1 ale dál trvá na úplném vyloučení nabízení motorových...

Další články
Nahoru