Štvanická lávka z Holešovic do Karlína zvládla zátěžové zkoušky, fungovat začne v létě
22. června 2023 21:53
Přemostění usnadní pěším a cyklistům cestu na ostrov Štvanice a bude dalším propojením mezi městskými částmi. Na holešovickém břehu Vltavy bude nástup na lávku na Bubenském nábřeží před branou do Pražské tržnice. V Karlíně na Rohanském nábřeží vyústí na cyklostezku vedoucí po protipovodňové bariéře.
„Konečně jdeme se stavbou Štvanické lávky do finále. Pokud všechny zatěžovací zkoušky dopadnou dobře, lávka se veřejnosti otevře v průběhu července. Štvanická lávka je opravdu unikátní stavba, co do konstrukce, tak do použitého materiálu. Hodně věcí na stavbě je zcela nových i z pohledu velmi zkušených stavebníků, a to především kvůli využití vysokopevnostního betonu, který se na stavbu lávky používá,“ řekl I. náměstek primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti).
„Původně zamýšlené práce se také ještě rozšířily o finální parkové úpravy ostrova Štvanice, aby nebylo potřeba zasahovat do už postavených a upravených ploch – jedná se zejména o cesty, chodníky a zádlažby. Zprovozněním lávky zpříjemníme a zkrátíme cestu mnoha Pražanům i návštěvníkům. Držme tedy odborníkům na stavbě palce do definitivního finiše,“ dodal.
Konstrukce lávky je už hotová, je usazeno zábradlí s osvětlením a pracuje se na napojení na okolní komunikace a terénních úpravách. Aktuálně nejdůležitější jsou na stavbě statické a dynamické zatěžovací zkoušky.
„Pro statické zkoušky jsme použili nákladní auta o celkové hmotnosti přes 70 tun, na dynamické zkoušky máme takzvaný budič kmitů s půltunovým závažím – data z obou zkoušek využijeme pro přesné nastavení tlumičů kmitání, které budou v lávce zabudovány. Ihned po zkouškách také začneme s finální úpravou povrchů,“ uvedl projektový manažer Skanska Michal Kunc.
„Blížíme se dokončení této unikátní konstrukce. Statické a dynamické zatěžovací zkoušky jsou posledním milníkem před uvedením lávky do provozu. Z hlediska Prahy tak vznikne zásadní spojnice mezi Holešovicemi a Karlínem. Velmi oceňuji koordinaci stavby lávky se souvisejícími okolními projekty. Jde zejména o návaznost na probíhající rekonstrukci Bubenského nábřeží v Holešovicích, napojení na cyklostezku A2 v Karlíně a na probíhající rekultivaci části ostrova Štvanice,“ přiblížil autor lávky, architekt Petr Tej.
Konstrukce z bílého ultra-vysocehodnotného betonu podle návrhu Petra Teje a Marka Blanka se začala stavět v lednu 2022. Pochozí šířka je čtyři metry, u rampy na ostrov Štvanice pak tři metry. Most bude osvětlen LED pásy ukrytými v madle zábradlí, nebude tedy vznikat zbytečný světelný smog. Poslední pole mostu u holešovické strany bude možno nadzvednout tak, aby odolalo i průtoku tisícileté vody.