Štvanická lávka přes Vltavu před rokem spojila Holešovice a Karlín
28. července 2024 15:55
Jeden z vítězných projektů ankety Stavba roku 2023 vede 38 metrů mezi Karlínem a Štvanicí, 149 metrů mezi Štvanicí a Holešovicemi, zbytek tvoří zejména úsek nad ostrovem. Skládá se z více než padesátky segmentů, které byly vyrobeny v betonárce, přivezeny na místo a poskládány dohromady. Součástí lávky jsou umělecká díla včetně sochy Řeka od sochaře Jana Hendrycha. Socha měří 185 centimetrů a stojí na vysokém kulatém soklu u paty rampy na Štvanici. Bronzové zábradlí zdobí na Štvanici sochy zajíců, v Holešovicích býků a v Karlíně koní. Lávka je také natřena antigraffiti nátěrem.
Lidé se před otevřením lávky mohli pěšky z Karlína do Holešovic dostat přes frekventovaný Hlávkův most nebo oklikou přes Rohanský ostrov a Libeňský most. Na Štvanici to bylo z Hlávkova mostu či nyní již nefungujícím přívozem. Lávka je i důležitou spojnicí pro cyklisty, protože propojuje páteřní cyklostezky vedoucí po obou březích Vltavy.
Soutěž na lávku spojující Karlín a Holešovice poprvé vyhlásila Praha 7 už v roce 1999. Vítězný návrh se ale nedal realizovat kvůli změně protipovodňových opatření po ničivých záplavách v roce 2002. Nyní vybudovaná lávka je na hrozbu velké vody připravena, poslední pole, které je u nábřeží v Holešovicích, je zdvihací.
Štvanická lávka, které se dříve pracovně říkalo zkratkou vytvořenou z částí názvu dvou městských částí, tedy HolKa, se začala po letech debat rodit na konci roku 2016, kdy rada hlavního města rozhodla o vypsání architektonické soutěže. Do ní se zapojilo 48 uchazečů, ze kterých v prosinci 2017 vyšel vítězně návrh architekta Petra Teje a jeho spolupracovníků na lávku v podobě železobetonové konstrukce z prefabrikovaných částí.
Výběrové řízení na výstavbu lávky vyhrála v červenci 2021 společnost Skanska. Práce začaly v lednu 2022 a trvat měly 14 měsíců, tedy do loňského února nebo března. Stavba ale nabrala zpoždění, důvodem byly složitější geologické podmínky v plavebním kanále, než se čekalo.
Také cena se navýšila na 352 milionů, původní cena stavby byla 280 milionů korun. Zdražení způsobily podle náměstka primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) dva hlavní faktory. „Za prvé to byly problémy při zakládání pilířů v korytě Vltavy, to je bohužel velice častý problém. Geologie je tady velice komplikovaná, a přestože se dělaly geologické průzkumy, tak kopnete o kousek vedle a jste geologicky jinde. Druhá věc jsou úpravy okolí, které neměly být tak extenzivní,“ řekl Hřib.
Štvanická lávka je dvacátým pražským přemostěním přes Vltavu v celé její šíři. Naposledy hlavní město otevřelo v říjnu 2020 Trojskou lávku spojující Císařský ostrov a Troju. Konstrukce nahradila tu původní, která se zřítila v prosinci 2017. V současné době město rovněž buduje Dvorecký most, který spojí od Lihovaru Smíchov a Podolí a bude sloužit pouze pro pěší, cyklisty a MHD a projet po něm budou moci záchranáři. Zatím poslední pražský most, který slouží pro auta, MHD, pěší i cyklisty, je Trojský most zprovozněný v roce 2014.