Štvanec, nebo štváč a fundamentalista? Drahošův příspěvek o Husovi vyvolal emoce
14. července 2021 07:15
„Hledej pravdu, prav pravdu, uč se pravdě a braň ji až do své smrti. Od mistra Jana Husa by se někteří naši politici měli hodně co učit, zejména pak před volbami,“ napsal Drahoš na svůj profil 6. července, tedy v den 606. výročí Husova upálení.
„Léta 1411 až 12 představují eskalaci násilí Husova tábora. Hus ve svých kázáních i univerzitních přednáškách líčí tu část duchovenstva, jež stála na straně arcibiskupově, jako mravně zkaženou bez výjimky. To vedlo k tomu, že luza přepadá duchovní osoby a řeholníky. V Klatovech a Žatci byli někteří duchovní upáleni nebo utopeni. Nevíme nic o jejich počtu, ani neznáme jejich jména s výjimkou klatovského dominikána Jana řečeného Malík. Tato zvěrstva byla přímým důsledkem Husova nenávistného štvaní, on sám se nikdy nezastal uvedených obětí z řad duchovních osob,“ reagovala na Drahoše Zdenka Brejšová.
„Tak ona ta pravda, kterou se všichni zaštiťují, Husa a Drahoše nevýjimaje, je docela relativní pojem,“ podotkl Georgis Fasulis.
„Teď čistě náhodou čtu knihu Husitská epopej a tam je velice pěkně popsáno, jak se někteří faráři chovali ke svým ovečkám. Skoro každý měl hospodyni, se kterou sexuálně žil, měl děti, ke kterým se samozřejmě nehlásil a pro takovou hned našel nějakého ženicha. Pokud se mu některý farník nelíbil, klidně ho nazval vlkodlakem a chtěl ho upálit. A nedej bože, když by mu radovánky odepřela hezká chudá dívka. Samozřejmě, ne všichni, ale velká spousta prelátů žila v přepychu a chudý lid živořil. A to především Hus na církvi kritizoval a za tu kritiku taky zemřel. A že se prostý lid bouřil, není divu. A že za své chování byli někteří duchovní naštvanou ,lůzou´ třeba utopeni, se ani nedivím,“ napsala Věra Vachová.
„Čtete Vondrušku? Vondruška historii ohýbá, jak se mu to hodí,“ reagovala na Vachovou Brejšová. „Pod kotlem“ pořádně zatopil diskutující Vladimír Pišl. „Byla to stejná svoloč ,vaše´ duchovenstvo, jako dnes Babiš a jemu podobní,“ napsal.
„Mistr Jan to bohužel projel hlavně tím, že neústupně trval na svém tvrzení, že kněz, který má hřích, uděluje svátosti neplatně. Z dnešního pohledu jen drobná teologická nuance, z tehdejšího však učení, které hrozilo anarchií a destabilizací základních jistot, jako byl křest, svátost manželství a odpuštění hříchů. Na hranici se tedy neocitl kvůli kritice odpustků, jak se nám pokoušeli namluvit bolševici. Jinak měl mistr Jan v mnohém pravdu, a kdyby se narodil o pár desetiletí dřív, možná by figuroval mezi světci vedle svatého Františka,“ myslí si Ondřej Fruhbauer.
Diskutérům reagujícím na Drahošův příspěvek se vysmál Milán Vosmik. „To se zase tady vylíhlo historiků, co se pouští do komentářů. Celý svět by nám mohl závidět co se u nás rodí odborníků na všechno. Hlavně aby se z té historie dovedli všichni poučit. Pak jdou k volbám a volí zločince, co tuhle republiku přivedli do sra*ek. Jako Zemana a estébáka Bureše,“ napsal.
„Kacířský“ názor na Jana Husa přednesl Adam Vostrovský. „Že tu bohužel pořád učí dějiny pokřivené, je problém. Za prvé, Hus byl jen druhořadý člověk, o kterého se koncil nezajímal, protože měli důležitější věci na práci, papežské schizma. Takže žádné kecy o tom, jak bránil obyčejné lidi proti církvi, a proto se znelíbil a musel být souzen. Za druhé, byl to člověk stejného ražení jak dnešní islámský radikálové, vždyť chtěl nastolit právní řád řízený biblí a stíhat světské hříchy církví. Obyčejný fundamentalista,“ sdělil.
Přímo k Drahošovi se vyjádřil diskutér Jan Pokorný. „A právě tvé postoje, profesore Drahoši, byly důvodem vašeho neúspěchu v prezidentské volbě. Zeman se celou kampaní – nekampaní prolhal až k druhému mandátu. Společnosti tak vyslal jasné poselství: Chceš-li něčeho dosáhnout, zavrhni pravdu, poplivej pravdu, straň se pravdy, a ve volných chvílích se čiň v podlosti, zášti a zradě. Pak se můžeš na dekádu stát i hlavou státu a zesměšňovat ty neschopné lží a podlostí,“ sdělil.