Dnes Pátek - polojasno 11°C
Zítra Sobota - oblacno 9°C
Pátek 7. 11. 2025
Svátek má Saskie
Zpravodajství
Co se v metropoli děje aneb Buďte v Praze v obraze
Pražský patriot na Seznamu
Nejnovější články na Seznamu ze zdroje Pražský patriot
Doprava

Studenti pomáhají s bezpečnější dopravou

Projekt MOJE VIZE NULA propojuje studenty s odborníky na dopravní bezpečnost a dává jim prostor měnit dopravní prostředí nejen na papíře, ale i v reálu. Vedle soutěžních návrhů nabízí projekt také stáže a práci v konkrétních lokalitách, kde studenti navrhují řešení skutečných problémů. Často právě tam, kde je bezpečnost nejvíc potřeba.

Projekt MOJE VIZE NULA vznikl s jednoduchým, ale ambiciózním cílem: motivovat studenty, aby svými nápady pomáhali měnit dopravní prostředí k lepšímu a hlavně bezpečnějšímu. Soutěžní formát byl jen začátek. Dnes už studenti sbírají zkušenosti i v praxi, a to díky stážím realizovaným ve spolupráci s partnery jako například Státní fond dopravní infrastruktury, Asociace autoškol ČR, Tým silniční bezpečnosti nebo Agentura GEN.

Kromě finančních odměn tak přibyl silný motivační prvek: možnost se skutečně zapojit do praxe, ovlivnit dění a dostat se k tématům, která nejsou běžně dostupná.

Každoročně se přihlásí až 150 projektů, ale do finále postoupí jen několik z nich. Finálová šestice získává ocenění, ale zapojit se mohou i další. „Stáž může získat i ten, kdo se do finále nedostal, pokud jeho přístup zaujme nebo řešíme konkrétní problém,“ vysvětluje Libor Budina z Platformy VIZE 0.

Tak tomu bylo i v případě Miloše Nováčka, který sice do finále nepostoupil, ale přesto dostal příležitost. Finalisty vybírá odborná porota ve dvou kolech. Hodnotí se přínos, inovativnost a realizovatelnost. U stáží rozhodují i jiné faktory – schopnost prezentovat nápad, míra zapojení, chuť partnera spolupracovat či aktuální potřeby. „Je to částečně o struktuře, částečně o vzájemné chemii. Miloš získal stáž, když se nám jeho návrh hodil pro začátek projektové přípravy. Ideální souhra,“ dodává Libor Budina.

Soustavná spolupráce se studenty trvá 4 roky. Dříve se výstupy dál nevyužívaly, to se ale změnilo. Za 7 ročníků se zapojilo přibližně 700 studentů, v průměru kolem 100 ročně. Soutěžní model zůstává, ale stáže mají vlastní dynamiku, založenou na individuálním přístupu a otevřenosti partnerů. Právě díky tomu nastoupil Miloš Nováček na stáž u Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).

„Vyzkoušel jsem si podávání fiktivních žádostí na Státní fond dopravní infrastruktury, a to pod dohledem odborníků. Byla to neocenitelní zkušenost, stejně jako možnost nahlédnout do systému vyhodnocování žádostí, jak proces probíhá i co se kontroluje,“ říká Miloš Nováček.

Projekt MOJE VIZE NULA má dnes kromě soutěžní části díky studentům druhý pilíř, který se zaměřuje na konkrétní rizikové lokality, často nehodové. Studenti svými návrhy podněcují změny tam, kde už bylo potřeba zasáhnout. Často právě tady začíná spolupráce, která vede až k realizaci.

Příkladem je Gabriela Zikánová, která v roce 2022 skončila ve finále druhá. „Zkoumala noční bezpečnost přechodů a vytvořila doporučení pro jejich úpravy. Opatření na čtyřech přechodech ve Vratislavicích nad Nisou byla následně skutečně realizována,“ doplňuje koordinátor lokalit projektu MOJE VIZE NULA Jan Čáp. Její projekt navíc otevřel dveře ke spolupráci s Fakultou dopravní ČVUT v Praze.

Jan Zima, letošní finalista, připravuje návrh nového přechodu v Zálesní Lhotě v Libereckém kraji, a to na základě požadavků tamních obyvatel, kteří už nechtějí riskovat životy kvůli chybějícímu přechodu. I tento návrh spadá do druhého pilíře projektu. Ne všichni stážisté se však podílí na druhém pilíři.

Například Eliška Kuncová absolvovala stáž u Agentury GEN, kde se podílela na vývoji balíčku pro krizové situace s názvem Vyprošťovák®. Obsahuje nástroj na přeříznutí pásu, rozbití okna, rukavice a přehledný návod první pomoci – tedy výbavu, která by měla být v každém autě. Jednoduché, ale účinné řešení, které může v krizové situaci rozhodnout o přežití.

Doposud bylo realizováno osm stáží a každá potvrzuje, že studenti mají co říct. Přicházejí s nápady, které nejsou jen originální, ale často i proveditelné. A mnozí přitom nestudují dopravní obory. Projekt běží ve dvouletých cyklech a aktuálně byl na fond zábrany škod České kanceláře pojistitelů podán návrh na jeho pokračování. Každý cyklus počítá s minimálně 4 studenty zapojenými do praxe – 2 ročně. Realizace probíhá pod vedením Platformy VIZE 0, neziskové iniciativy zaměřené na dopravní bezpečnost.

Projekt má vlastní strukturu a cíl, který je sice jednoduchý, ale zásadní: bezpečnější doprava pro všechny. „Nový ročník je za rohem a ve spolupráci s Týmem silniční bezpečnosti jsme připravili okruhy, které studenty inspirují. Aktuální témata jsou již zveřejněna na webu projektu, ale nejsou závazná. Studenti mohou přijít s čímkoli, co sami považují za problém. Právě tak totiž vznikají nejcennější nápady,“ uzavírá za Platformu VIZE 0 Libor Budina.


Autor: TZ, red

Celou ulicí Na Strži řidiči znovu projedou v prosinci

5. listopadu 2025 v 08:23

Řidiči po více než třech letech znovu projedou zhruba od poloviny letošního prosince dosud uzavřenou částí ulice Na strži mezi křižovatkou s ulicemi Jeremenkova a Olbrachtova a Antala Staška na Ryšánce. Ulice bude zprovozněna v jedné polovině v režimu 1+1. Zprůjezdnění umožní dokončení výstavby...

Oslavte 40 let linky 191

2. listopadu 2025 v 07:21

Radnice Prahy 6 připravila pro své obyvatele komentované jízdy historickým autobusem.

Praha 14: Rekonstrukce Slévačské ulice je hotová

1. listopadu 2025 v 10:42

Sídliště Lehovec se dočkalo první velké části slibované proměny. Po dvou letech prací je páteřní komunikace kompletně obnovena – od vozovky přes chodníky až po nové přechody pro chodce. Přibylo 14 parkovacích míst, nový chodník propojující zastávku Žárská s Metujskou ulicí, moderní autobusové...

Křižovatka u MŠ Vladivostocká má novou podobu, je bezpečnější pro chodce

31. října 2025 v 16:02

Technická správa komunikací (TSK) nedávno dokončila projekt pro zlepšení bezpečnosti chodců, zejména dětí, na křižovatce ulic Vladivostocká a Karpatská, která se nachází před místní základní školou v Praze 10. Na celkovém návrhu řešení se podílela i desátá...

Připojte se k webináři: Řízení pod vlivem – priorita bezpečnosti silničního provozu

31. října 2025 v 11:16

I přes výrazný pokrok zůstává jízda pod vlivem alkoholu a drog jednou z hlavních příčin dopravních nehod napříč Evropou. Ohrožuje nejen řidiče, ale i cestující a zranitelné účastníky silničního provozu.

Praha 6: Změna dopravního režimu v ulici Čs. Armády

30. října 2025 v 10:27

V ulici Čs. armády v Bubenči došlo k realizaci dlouho plánovaných dopravních opatření, které iniciovala Praha 6. Hlavním cílem bylo vytvoření bezpečnějšího přechodu pro chodce v křižovatce s Eliášovou ulicí.

Praha 22: Parkování během posvícení

28. října 2025 ve 20:02

Od středy 29. října od 13:30 do pondělí 3. listopadu nebude možné parkovat na Novém náměstí — na straně, kde se nachází budova radnice — z důvodu konání Tradičního uhříněveského posvícení. Parkování bude možné na protější straně náměstí, kde se nachází pošta a...

Změna v provozu u železničního přejezdu v Liboci

28. října 2025 v 10:22

V reakci na zvýšený počet nehod na železničním přejezdu v Liboci došlo k zjednosměrnění ulice. Nově lze přejet přejezd jen ve směru k Evropské, kde jsou lepší rozhledové podmínky v místě železničního přejezdu.

Další články
Nahoru