Studenti díky projektu Moje vize nula opět mění k lepšímu bezpečnost na silnicích
16. července 2023 14:22
„Podrobnější pohled na statistické údaje publikované na webovém portálu Dopravní nehody v ČR odhalil, že při dopravních nehodách zemřelo v loňském roce 50 mladých jedinců ve věku 15 až 24 let, z toho bylo 32 řidičů motorových vozidel. Dalších 227 mladých utrpělo těžké zranění, z toho bylo 116 motoristů. Projekt MOJE VIZE NULA proto právem cílí na zástupce nastupující generace, která patří v silničním provozu k nejohroženějším. Aktivní zapojení studentů do řešení projektů je přiměje k aktivnímu zamyšlení se nad potřebou důsledně dodržovat příslušná pravidla bezpečného provozu,“ uvádí Roman Budský z Platformy VIZE 0.
Studenti si mohli vybrat ze šesti nejrůznějších oblastí týkajících se jejich studijního oboru a zpracovat projekt s cílem řešit dopravní problémy. Sešlo se celkem 116 projektů, které předložili jak jednotliví studenti, tak celé skupiny z fakult vysokých škol a univerzit, vyšších odborných škol a středních škol. Ve svých projektech navrhovali úpravy silnic, hodnotili bezpečnost úseků pozemních komunikací, věnovali se asistenčním systémům a jiným ochranným prvkům, další vytvořili marketingové kampaně zaměřené na zlepšení chování na silnicích.
O umístění nerozhodla pouze úroveň vypracovaného projektu, ale také prezentace návrhů před porotou složenou ze zástupců Platformy VIZE 0, Policejního prezidia ČR, Asociace autoškol, Týmu silniční bezpečnosti, pojišťovny Kooperativa, společností AUREL a GORNEX. Dále Ministerstvem dopravy ČR, Ministerstvem vnitra ČR, Zdravotnické záchranné služby Libereckého kraje. V neposlední řadě České kanceláře pojistitelů, která projekt financuje.
„Mladí lidé jsou velmi inspirativní a problematiku silničního provozu vnímají a chápou. Proto vybrat nejlepší projekty nebylo vůbec jednoduché. Z diskuze s nimi vím, že si všímají agresivity na silnicích i nedodržování pravidel. Určitě nejsou lhostejní, mají spoustu užitečných postřehů i nápadů a mají chuť se na změnách podílet," říká ředitel Týmu silniční bezpečnosti Jan Polák.
Nejlépe hodnocený projekt Zpověď vraku představili studenti z Vysoké školy ekonomické v Praze. Projekt navrhuje komunikační kampaň zaměřenou na mladé řidiče s použitím vraku auta. Porotu také zaujala kombinace využití virtuální reality a skutečného vraku auta.
Za druhým oceněným projektem stojí Barbora Brunclíková ze Střední průmyslové školy dopravní v Plzni. Projekt byl založen na osobní zkušenosti studentky, na základě které přišla s návrhem aplikace, která by usnadnila účastníkům dopravní nehody její následné řešení. Usnadní uživatelům například vyplnění potřebných formulářů či připomene oznamovací povinnost, pokud je nutná,
Tomáš Gromnica z Vysoké školy báňské se ve svém projektu Dej mi prostor zabýval návrhem a výrobou laserového světla, které by mohlo být nainstalováno na řídítka kola a vedle cyklisty by naznačovalo hranici 1,5 m, která je nutná pro bezpečné objetí cyklisty. Podle autora projektu by to mohlo snížit nehodovost cyklistů s motorovými vozidly a pomoct zpřesnit odhad dané hranice řidičům motorových vozidel.
Ve finálovém kole svůj nápad prezentovali rovněž studenti z Vysoké školy ekonomické v Praze a jejich projekt nesl název Etické desatero pro autoškoly. Dalším prezentujícím týmem byli studenti z Vysoké školy kreativní komunikace s projektem Bezpečnost hrou. A posledním účastníkem finále byla studentka Univerzity Pardubice, která se zabývala Zhodnocením vhodnosti a efektivity tenkovrstvých úprav při údržbě komunikací.