Dnes Neděle - obcasny-dest 14°C
Zítra Pondělí - zatazeno 14°C
Pondělí 19. 5. 2025
Svátek má Ivo
Zpravodajství
Co se v metropoli děje aneb Buďte v Praze v obraze
Pražský patriot na Seznamu
Nejnovější články na Seznamu ze zdroje Pražský patriot
Středočeský radní Borecký: Zbourejte železniční most, nedělejte z Česka skanzen
Železniční most. Foto: Správa železnic

Středočeský radní Borecký: Zbourejte železniční most, nedělejte z Česka skanzen

Ve čtvrtek se na náplavce na pravobřežní náplavce uskutečnil tiskový briefing k situaci ohledně železničního mostu přes Vltavu. Akce se zúčastnili zástupci veřejnosti i železničních dopravců. Přítomen byl prezident Svazu dopravy Oldřich Sládek, prezident Sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.CZ Martin Hořínek, výkonný ředitel Svazu osobních železničních dopravců SVOD Bohemia Petr Moravec a také radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy Petr Borecký.

Od roku 2015 vzrostl počet nákladních a osobních spojů na železničním mostě o 100 souprav za jeden pracovní den. „Vycházíme-li z dat o vývoji dopravy na železničním mostu na Výtoni, můžeme v následujících deseti letech očekávat nárůst dopravy o další desítky vlaků. Už teď se propustnost úseku Smíchov – Vyšehrad dotýká hranice únosnosti,“ zdůraznil na briefingu prezident Svazu dopravy Oldřich Sládek. 

Nová omezení se týkají kapacity trati, kdy po mostě může v jeden moment projíždět pouze jedna vlaková souprava. Zároveň došlo k již několikátému snížení provozní rychlosti vlaků. V tomto případě na 20 kilometrů za hodinu. „V těchto omezeních nemůžeme dlouhodobě fungovat. Potřebujeme od ministerstva dopravy jasné stanovisko a konkrétní harmonogram nejbližšího postupu pro realizaci samotné stavby. Plně podporujeme nikoliv rekonstrukci, ale novostavbu mostu, protože je to především nutná dopravní stavba,“ doplnil Sládek.

„Pro zcela kapacitně vytíženou trať číslo 171 je most na Výtoni naprosto klíčovou dopravní stavbou. Současná i případná budoucí omezení negativně dopadnou na desetitisíce obyvatel středních Čech, kteří využívají hromadnou železniční dopravu. Už dnes je most ve velmi špatném technickém stavu, nesmí se tu potkat dva vlaky, doprava je silně omezená,“ uvedl Petr Borecký (STAN), radní Středočeského kraje pro dopravu s tím, že kraj spolu se zmíněnými svazy a sdruženími vyzval ministra dopravy Martina Kupku (ODS) k urychlenému řešení celé situace. 

„Požadujeme zbourání stávajícího mostu a postavení moderního nového, jehož návrh vzešel z architektonické soutěže. Nedělejme z Česka technický skanzen. Ještě připomenu, že nový most by měl disponovat třemi kolejemi, což jistě přispěje k plynulosti dopravy,“ doplnil Borecký. 

O dalším osudu mostu na pražské Výtoni se v poslední době vede diskuze. Státní organizace Správa železnic dříve na řešení špatného stavu mostu vypsala mezinárodní architektonickou soutěž, jejíž výsledky představila loni.

Anketa

Jste pro zachování železničního mostu?

48.3%
(48.3%)
51.7%
(51.7%)
Vítězný projekt počítá s tím, že zůstane zachována jen spodní část mostu s pilíři a nynější nýtovanou konstrukci nahradí nová. Proti záměru se vzedmula vlna odporu mezi obyvateli, komunálními politiky či památkáři a vznikla proti němu on-line petice s více než 20 000 podpisy.

Proti plánovému záměru přestavby mostu se v minulosti vyjádřil například Český národní komitét ICOMOS a Centrum světového dědictví UNESCO vyzvalo dopisem ministerstvo kultury k zachování jeho stávající podoby. Zachování požaduje i Národní památkový ústav, hlavní město Praha a městské části Praha 5 a Praha 2. Ministr dopravy Kupka dříve uvedl, že o dalším postupu rozhodne do konce roku.


Autor: Karel Netolický

BESIP: Ranní námrazy? I v květnu překvapí!

17. května 2025 v 06:45

I když je venku jaro, ranní teploty umí spadnout pod nulu – hlavně po jasné noci. A s nimi přichází neviditelné nebezpečí: námraza na silnici.

Praha 22: Omezení parkování u radnice

16. května 2025 v 11:10

V pondělí 19. května nebude možné parkovat na Novém náměstí na straně, kde se nachází radnice.

Další články
Nahoru