
Středočeský kraj a Praha vypsaly tendr na provoz vlaků za 142 miliard korun
21. února 2025 08:13
„Dnes jsme zahájili historicky největší veřejnou železniční zakázku v Česku. Soutěžíme nové, moderní a kapacitní vlaky, které nám umožní navýšit počty spojů v pražské aglomeraci. Nasadíme je také na novou trať na Letiště Václava Havla a postupně jimi nahradíme i staré dieselové soupravy na linkách do Mladé Boleslavi a Kladna," uvedl náměstek pražského primátora Zdeněk Hřib (Piráti).
„Předmět veřejné zakázky bude plněn na základě smluv uzavřených jednotlivými zadavateli s dodavatelem, který předloží ekonomicky nejvýhodnější nabídku," píše se ve věstníku. Vybraný dopravce podle dřívějších informací pořídí nové elektrické velkokapacitní vlaky označované jako EMU 400. Rizika a přínosy spojené s vývojem výnosů ze zakázky podle oznámení ve věstníku plně ponese Středočeský kraj a Praha.
Hřib dodal, že cestující se mohou v nových vozech těšit na klimatizaci, bezbariérový přístup, dostatek prostoru pro kočárky a kola nebo spolehlivé internetové připojení. Při přípravě zakázky podle něj kraj a město pro zajištění co největší transparentnosti spolupracovaly s protikorupční organizací Transparency International.
Vypsání tendru schválilo v polovině prosince zastupitelstvo Prahy. Před nimi s tím souhlasili radní Středočeského kraje. Trvání soutěže tehdy zadavatelé odhadovali na 11 až 13 měsíců. Tendr tak má proti původním předpokladům zpoždění, středočeský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN) loni v květnu předpokládal vypsání soutěže na říjen 2024 a stanovení vítěze tendru letos v červnu.
Nové vlaky mají nabídnout vyšší kapacitu i komfort pro cestující. Pořizovaných vozidel má být podle prosincových informací nejprve 60 s možností pořízení dalších šesti kvůli vyšší poptávce cestujících. Za třicetileté trvání kontraktu pak zakázka počítá i s možností nákupu dalších až 67 vozidel. Smlouva by měla zahrnovat i plánovaná rozšíření železniční sítě o linku na pražské letiště a další tratě.
České dráhy loni koncem listopadu oznámily, že musely zrušit svůj tendr za 42 miliard korun na nákup vlaků, který zadaly kvůli účasti v plánované soutěži o dopravce pro PID. Podle státního dopravce bylo důvodem to, že hlavní město stále nespecifikovalo požadavky na pořizované vlaky.
Ředitel organizátora pražské dopravy ROPID Petr Tomčík to tehdy popřel a uvedl, že důvodem zrušení tendru drah bylo naopak to, že technické specifikace vlaků zveřejněné byly a soutěž ČD jim neodpovídala.