Dnes Neděle - zatazeno 24°C
Zítra Pondělí - obcasny-dest 15°C
Neděle 14. 4. 2024
Svátek má Vincenc, Vincent
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Stavba trolejbusové trati z Veleslavína na letiště začne v lednu, potrvá rok a čtvrt
Trolejbusy po dokončení stavby infrastruktury na lince 119 nahradí stávající autobusy. Foto: Petr Hejna / DPP

Stavba trolejbusové trati z Veleslavína na letiště začne v lednu, potrvá rok a čtvrt

Pražský dopravní podnik (DPP) plánuje v lednu zahájit stavbu trolejbusové trati z Veleslavína na letiště. Podnik již začal ve svých garážích v Řepích s přípravnými pracemi pro výstavbu měnírny a nabíjecích míst pro až 21 tříčlánkových bateriových trolejbusů. Na trati bude jezdit linka číslo 119 a výstavba vyjde na 354,5 milionu korun. Výstavba potrvá maximálně 15 měsíců, zahájení zkušebního provozu na druhé trolejbusové trati v novodobé historii Prahy firma předpokládá v průběhu prvního čtvrtletí roku 2024. Informovala o tom mluvčí DPP Aneta Řehková. 

Výstavba trolejbusové tratě na Letiště Václava Havla Praha je součástí projektu elektrifikace autobusové linky číslo119, jenž schválilo vedení Prahy v září 2019. V areálu garáže Řepy DPP v rámci tohoto projektu postaví novou zděnou měnírnu a nabíjecí místa až pro 21 tříčlánkových bateriových trolejbusů, které budou jezdit na budoucí trolejbusové lince na letiště.

V garáži Řepy nicméně DPP již nyní připravuje dalších až 50 nabíjecích míst pro bateriové trolejbusy kategorie Standard, které zde vybuduje v rámci výstavby dalších projektů elektrifikace autobusových linek připravovaných v levobřežní části Prahy, například číslo 131, 137, 176 nebo 191. Garáž Řepy bude domovem pro trolejbusy, jež budou  na tyto linky vypravovány a které nahradí stávající naftové autobusy.

Kromě garáže Řepy vzniknou v rámci elektrifikace linky 119 nabíjecí místa také na konečné, v obratišti na Letišti Václava Havla Praha, kde DPP postaví také kontejnerovou měnírnu. Trolejové vedení tratě bude napájeno z celkem čtyř měníren. Kromě zmiňovaných dvou DPP nainstaluje další kontejnerovou měnírnu v autobusovém terminálu Nádraží Veleslavín a část trolejového vedení bude napájena také z nové měnírny Dědina, kterou DPP nyní staví v Drnovské ulici v místě budoucí tramvajové smyčky společně s novou tramvajovou tratí Divoká Šárka – Dědinská. 

Trakční trolejové vedení pokrývat zhruba polovinu stávající trasy linky na letiště, na zbylém úseku trolejbusy pojedou v režimu na baterii. Trolejové vedení bude začínat ve stávajícím autobusovém terminálu Nádraží Veleslavín, povede Evropskou ulicí, dále ulicí K Letišti, kde bude ukončeno před kruhovým objezdem u Terminálu 3.

V opačném směru do centra se trolejbusy k trakčnímu vedení připojí v zastávce Terminál 3. Trakční vedení bude dále nepřerušovaně pokračovat až na konečnou v autobusovém terminálu Nádraží Veleslavín. Pro budoucí trolejbusovou trať na Letiště Václava Havla Praha bude vybudováno celkem 11,6 kilometrů trolejového vedení.

„Na budoucí trolejbusovou linku mezi Nádražím Veleslavín a Letištěm Václava Havla Praha budou nasazovány nové velkokapacitní tříčlánkové bateriové trolejbusy s pracovním obchodním názvem Škoda-Solaris 24m. Jejich dodavatele DPP vysoutěžil letos v únoru, celkem jich nakoupí 20 kusů. První by se měl v Praze objevit na konci příštího roku,“ dodala Aneta Řehková.

Vzhledem k tomu, že půjde o zcela nový typ, bude podle ní muset nejdříve najezdit 10 000 kilometrů bez cestujících a pak dalších 20 000 kilometrů ve zkušebním provozu s cestujícími. Teprve potom bude připuštěn pro běžný provoz. V říjnu podnik uvedl podnik do provozu po pěti dekádách první trolejbusovou linku, která jezdí z Letňan do Čakovic.


Autor: Jan Puci

Praha 6: Přestupky nově vyřešíte v Poliklinice Pod Marjánkou

8. dubna 2024 v 07:17

Ve dnech 18. a 19. dubna bude pro veřejnost uzavřený odbor přestupkového řízení, protože se bude stěhovat z adresy Dr. Zikmunda Wintra 768/20 do Polikliniky Pod Marjánkou.

Další články
Nahoru