
Stavba trolejbusové trati z Veleslavína na letiště začne letos, stát bude 354,5 milionu korun
4. listopadu 2022 11:53
V případě projektu elektrifikace linky 119 bude trakční trolejové vedení pokrývat zhruba polovinu její stávající trasy, na zbylém úseku trolejbusy pojedou v režimu na baterii. Trolejové vedení bude začínat ve stávajícím autobusovém terminálu Nádraží Veleslavín, povede Evropskou ulicí a dále ulicí K Letišti, kde bude ukončeno před kruhovým objezdem u Terminálu 3.
V opačném směru do centra se trolejbusy k trakčnímu vedení připojí v zastávce Terminál 3. Trakční vedení bude dále nepřerušovaně pokračovat až na konečnou v autobusovém terminálu Nádraží Veleslavín. DPP tak vybuduje celkem 11,6 kilometrů trolejového vedení, kromě toho ale také nabíjecí místa v autobusovém obratišti Letiště Václava Havla Praha a v garáži Řepy, která bude domovem pro trolejbusy vypravované na tuto linku.
Kromě stavby trakčních stožárů, trolejového vedení a pokládky kabelové trasy v rámci výstavby tohoto projektu vzniknou také tři nové trolejbusové měnírny: v garáži DPP Řepy a dvě kontejnerové – na Nádraží Veleslavín a v autobusovém obratišti na Letišti Václava Havla Praha.
Část trolejového vedení bude napájena také z nové měnírny Dědina, kterou DPP staví společně s novou tramvajovou tratí Divoká Šárka – Dědinská. Trať bude vybavena příslušnou technologií tak, aby mohla současně sloužit tramvajím i trolejbusům.
„Kromě toho jsme připravili a schválili projekty elektrifikace dalších 12 městských autobusových linek, ve spolupráci se Středočeským krajem i první příměstské a jejich proměnu na trolejbusové. Po dokončení všech připravovaných projektů se Praha a DPP stane největším provozovatelem trolejbusů v Česku,“ uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha Sobě).
DPP na trolejbusovou linku mezi Nádražím Veleslavín a Letištěm Václava Havla Praha bude nasazovat nové velkokapacitní tříčlánkové bateriové trolejbusy s pracovním obchodním názvem Škoda-Solaris 24m. Jejich dodavatele DPP vysoutěžil letos v únoru. Celkem DPP nakoupí 20 vozidel tohoto typu. První by se měl v Praze objevit na konci příštího roku.
Vzhledem k tomu, že se jedná o nový typ, který zatím není nikde v ČR v provozu, bude dodavatel muset s tímto vozidlem nejdříve najezdit 10 tisíc kilometrů bez cestujících a následně dalších 20 tisíc v rámci zkušebního provozu s cestujícími, než bude homologován pro běžný provoz. Část zkušebních jízd může být podle DPP v případě potřeby realizována i na první trolejbusové trati mezi Palmovkou a Čakovicemi.