
Stavba tramvajové tratě z Libuše na Nové Dvory začne asi příští rok
7. února 2025 09:58
Nová trať Libuš – Nové Dvory bude 1,8 kilometru dlouhá, ukončena blokovou smyčkou. DPP letos vyhlásí veřejnou zakázku na jejího zhotovitele s předpokládaným zahájením realizace v roce 2026 a zprovozněním v roce 2027. Předpokládané stavební náklady této tratě činí 1,5 miliardy korun, vysoké náklady jsou podle mluvčí z důvodu rozsáhlých přeložek distribučních vodovodů v rámci akce.
Tramvajová trať Libuš – Nové Dvory bude začínat ve stávající zastávce Libuš, která během výstavby získá definitivní uspořádání a podobu. Současnou úvrať zde nahradí dvoukolejná trať. V zastávce Libuš DPP v rámci realizace tratě vybuduje také základy podchodu k budoucí stejnojmenné stanici metra D, aby během její výstavby nebyl přerušován provoz tramvají.
„Nová trať dále povede Novodvorskou ulicí severním směrem ke stávajícím autobusovým zastávkám Přírodní. Ty budou nahrazeny novým párem stejnojmenných zastávek sdružených pro tramvaje i autobusy, které budou obsluhovat okolní zástavbu, zejména bloky panelových domů v Mirotické ulici,“ popsala Řehková.Trať pokračuje dále severním směrem a za křižovatkou Novodvorské ulice s Chýnovskou bude ukončena jednokolejnou jednosměrnou smyčkou vedenou Novodvorskou, Durychovou, Libušskou a Chýnovskou ulicí. V Durychově ulici DPP vybuduje výstupní a nástupní konečnou zastávku Nové Dvory v blízkosti plánovaného vestibulu metra.
V Chýnovské ulici, pouze ve směru do Modřan, vznikne zastávka Chýnovská. V blokové smyčce v Novodvorské ulici DPP počítá s vybudováním druhé koleje pro odstav tramvají.
Zákryt tramvajové tratě v Novodvorské ulici mezi zastávkou Libuš a Chýnovskou ulicí bude v převážné míře tvořen vegetačními pásy ze suchomilných rostlin mimo oblast zastávek a přejezdů, kde bude dlažba nebo asfaltový povrch. Všechny zastávky budou bezbariérové, vybaveny městským mobiliářem včetně informačních panelů.

Mapa budoucí tramvajové trati. Autor: Gente
„Nebývalý rozvoj pražské tramvajové sítě pokračuje. Nové koleje tady dávají perfektní smysl – v okolí se chystá rozsáhlá bytová výstavba a po otevření metra D tu vzniknou přestupní uzly ve stanicích Libuš a Nové Dvory. Praha teď zkrátka zažívá dobu tramvajovou. Stavíme trať na Václavském náměstí, nedávno jsme dokončili trať na Pankráci a získali povolení na tratě na Jarov, Strahov, do Malešic a u Muzea. Na Dvoreckém mostě mezitím vzniká nové kolejové spojení Prahy 4 a 5, které bude důležitou součástí našeho klíčového projektu – tramvajového okruhu,“ uvedl Zdeněk Hřib (Piráti), 1. náměstek primátora Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
„Vítám, že jsme se zásadně posunuli v odstranění úzkého dopravního hrdla v podobě úvratě v Libuši. Těším se, že v úseku Sídliště Modřany – Libuš – Nové Dvory budou moci jezdit jednosměrné tramvaje, které jsou pro tuto dálkovou relaci z centra města mnohem vhodnější nežli současné vozy KT8,“ sdělil Jan Šurovský, místopředseda představenstva a technický ředitel DPP.
Koordinace podle mluvčí proběhla s Pražskou vodohospodářskou společností, protože součástí výstavby této tramvajové tratě bude také rozsáhlá přeložka vodovodních přivaděčů v Novodvorské ulici v celkové délce téměř dvou kilometrů potrubí dvou paralelně vedených řadů.