Dnes Úterý - oblacno 3°C
Zítra Středa - oblacno 2°C
Úterý 18. 1. 2022
Svátek má Vladislav
Koronavirus
Aktuální informace o epidemii.
Stavba nové linky metra, tramvajových tratí i elektrifikace čeká pražskou MHD
Koleje povedou z Barrandova do Holyně, stavba tratě začala v polovině loňského roku. Foto: DPP

Stavba nové linky metra, tramvajových tratí i elektrifikace čeká pražskou MHD

Pražskou MHD čeká v budoucnu stavba nové linky metra a obnova jeho stanic, prodloužení tramvajových tratí či elektrifikace některých autobusových linek. Dopravní podnik (DPP) plánuje postupný částečný návrat trolejbusů a pro tramvaje vznikne nový Dvorecký most. Rozšířena bude možnost bezkontaktního nákupu jízdenek přímo ve vozech a plánována je také proměna a výstavba v okolí některých stanic metra.

Mezi nejvýznamnější stavby patří nová linka metra D z Pankráce do Písnice. V rozpočtu města pro letošní rok je na stavbu vyčleněno 4,3 miliardy Kč. V první fázi vznikne mezi Pankrácí a Novými Dvory, poté bude pokračovat do Depa Písnice a v budoucnu naváže úsek z Pankráce na náměstí Míru. Celková předpokládaná cena je podle poslední aktualizace 97,79 miliardy korun a investorem je DPP.

Po dokončení první části má být postaven úsek z Pankráce na náměstí Míru. Kam povede případně metro z náměstí Míru, zatím nebylo rozhodnuto. Jednou z variant je náměstí Republiky, podle druhé by měla trasa zamířit na Žižkov a dále do Vysočan.

V souvislosti se stavbou linky D se dočká obnovy náměstí Bratří Synků v Nuslích. Magistrát chystá urbanisticko-architektonickou soutěž, z níž vzejde nová podoba náměstí a části Otakarovy ulice. Úpravy si žádá právě plánovaná výstavba stanice metra D.

V metropoli se prodlouží tramvajová síť. Nově vznikne dvojkolejná 1,7 kilometru dlouhá trať mezi Modřany a Libuší. Stavba vyjde na 304,17 milionů Kč. První cestující by se mohli po nové trati svézt na konci jara roku 2023.

DPP loni v září získal stavební povolení na prodloužení trati z Divoká Šárky na sídliště Dědina. Podnik již buduje prodloužení trati z Barrandova do Holyně, která bude posléze protažena do Slivence.

Plánuje se také trať z Kobylis do středočeských Zdib nebo prodloužení trati vedoucí z Pražského povstání na Pankrác, kdy by tramvaje měly v budoucnu končit v Budějovické ulici před místní budovou pošty.

U stanice metra A Depo Hostivař pak vznikne nová tramvajová smyčka. Bude na pozemku současného autobusového terminálu nedaleko křižovatky ulic Černokostelecká a Sazečská.

Kromě budování nové dopravní infrastruktury DPP postupně modernizuje stanice metra, buduje bezbariérové přístupy, vyměňuje pražce nebo modernizuje bezpečnostní zařízení.

Obnovena bude například stanice metra A Jiřího z Poděbrad, jejíž rekonstrukce již začala stavbou výtahu pro vozíčkáře a rodiče s kočárky, nebo stanice linky A Hradčanská. Cestující čeká letos také několik výluk kvůli výměně pražců a opravě zabezpečení.

Zlepšit chce podnik možnost nákupu jízdenek, kdy si je budou moci cestující koupit bezkontaktně pomocí platební karty také v autobusech. Tato služba již funguje v tramvajích a v automatech v metru. V autobusech se mají terminály objevit ještě letos.

DPP spolu s městem postupně do systému MHD vrací trolejbusy. Mezi nimi je třeba stavba trolejového vedení pro trolejbusovou linku 140 z Palmovky přes Prosek a Letňany do Čakovic. Stavba asi 15 kilometrů trolejí vyjde na téměř 300 milionů korun.

Kromě trolejbusu se budou ve veřejné dopravě objevovat také elektrobusy. Jezdit budou třeba na lince číslo 201 a Praha chystá elektrifikaci na lince 134 z Dvorců k Podolské vodárně a na lince 119 na letiště v Ruzyni.

Součástí rozvoje pražské MHD je rovněž stavba Dvoreckého mostu, který propojí Prahu 4 a 5. Most bude sloužit tramvajím, cyklistům a pěším a má zlepšit dopravní propojení obou břehů Vltavy.

Na smíchovské straně již vznikla u zastávky Lihovar část odbočení na budoucí most. Radnice Prahy 5 před Vánoci uvedla, že navrhne, aby se plánovaný nový most jmenoval Havlův nebo Zlíchovský. Praha 4 naopak navrhuje název Podolský most.

Promění se prostory v okolí stanic metra. To je případ třeba stanice metra C Nádraží Holešovice, nad kterou se bude stavět. Podnik již podepsal se společností Nové Holešovice Development (NHD) akcionářskou smlouvu společného podniku.

Řadu let se mluví také o proměně a výstavbě v okolí stanice metra C Kačerov nebo linky B Českomoravská.


Autor: ČTK

Rekonstrukce křižovatky na náměstí Osvoboditelů

Včera ve 14:31

Od 20. ledna začne další etapa prací na rekonstrukci křižovatky na náměstí Osvoboditelů v Radotíně.

Portlík: Praha 9 je pro rozvoj trolejbusových linek

11. ledna 2022 v 18:20

Pražský dopravní podnik včera v Letňanech zahájil výstavbu infrastruktury pro první regulérní trolejbusovou linku od roku 1954. Stavební práce na elektrifikaci autobusové linky 140 Palmovka – Miškovice potrvají 10 měsíců, uvedení linky 58 do zkušebního provozu se předpokládá v průběhu letošního...

Oprava opěrné zdi v Komořanské pokračuje

7. ledna 2022 v 07:16

Technická správa komunikací (TSK) naváže na již provedené práce v minulém roce podél Komořanské a začne od pondělí 10. ledna s druhou a třetí etapou stavby. 

Strahovský tunel, Brusnický a Dejvický budou uzavřeny

5. ledna 2022 ve 12:46

Z důvodu čištění kamer a pravidelné údržby technologií v tunelech bude Strahovský tunel uzavřen v nočních hodinách od středy 5. ledna od 23 hodin do čtvrtka 6. ledna do 5 hodin.

Další články
Nahoru