Dnes Neděle - jasno 29°C
Zítra Pondělí - polojasno 33°C
Neděle 26. 6. 2022
Svátek má Adriana
Zpravodajství
Aktuální zprávy z hlavního města
Stavba nové linky metra, tramvajových tratí i elektrifikace čeká pražskou MHD
Koleje povedou z Barrandova do Holyně, stavba tratě začala v polovině loňského roku. Foto: DPP

Stavba nové linky metra, tramvajových tratí i elektrifikace čeká pražskou MHD

Pražskou MHD čeká v budoucnu stavba nové linky metra a obnova jeho stanic, prodloužení tramvajových tratí či elektrifikace některých autobusových linek. Dopravní podnik (DPP) plánuje postupný částečný návrat trolejbusů a pro tramvaje vznikne nový Dvorecký most. Rozšířena bude možnost bezkontaktního nákupu jízdenek přímo ve vozech a plánována je také proměna a výstavba v okolí některých stanic metra.

Mezi nejvýznamnější stavby patří nová linka metra D z Pankráce do Písnice. V rozpočtu města pro letošní rok je na stavbu vyčleněno 4,3 miliardy Kč. V první fázi vznikne mezi Pankrácí a Novými Dvory, poté bude pokračovat do Depa Písnice a v budoucnu naváže úsek z Pankráce na náměstí Míru. Celková předpokládaná cena je podle poslední aktualizace 97,79 miliardy korun a investorem je DPP.

Po dokončení první části má být postaven úsek z Pankráce na náměstí Míru. Kam povede případně metro z náměstí Míru, zatím nebylo rozhodnuto. Jednou z variant je náměstí Republiky, podle druhé by měla trasa zamířit na Žižkov a dále do Vysočan.

V souvislosti se stavbou linky D se dočká obnovy náměstí Bratří Synků v Nuslích. Magistrát chystá urbanisticko-architektonickou soutěž, z níž vzejde nová podoba náměstí a části Otakarovy ulice. Úpravy si žádá právě plánovaná výstavba stanice metra D.

V metropoli se prodlouží tramvajová síť. Nově vznikne dvojkolejná 1,7 kilometru dlouhá trať mezi Modřany a Libuší. Stavba vyjde na 304,17 milionů Kč. První cestující by se mohli po nové trati svézt na konci jara roku 2023.

DPP loni v září získal stavební povolení na prodloužení trati z Divoká Šárky na sídliště Dědina. Podnik již buduje prodloužení trati z Barrandova do Holyně, která bude posléze protažena do Slivence.

Plánuje se také trať z Kobylis do středočeských Zdib nebo prodloužení trati vedoucí z Pražského povstání na Pankrác, kdy by tramvaje měly v budoucnu končit v Budějovické ulici před místní budovou pošty.

U stanice metra A Depo Hostivař pak vznikne nová tramvajová smyčka. Bude na pozemku současného autobusového terminálu nedaleko křižovatky ulic Černokostelecká a Sazečská.

Kromě budování nové dopravní infrastruktury DPP postupně modernizuje stanice metra, buduje bezbariérové přístupy, vyměňuje pražce nebo modernizuje bezpečnostní zařízení.

Obnovena bude například stanice metra A Jiřího z Poděbrad, jejíž rekonstrukce již začala stavbou výtahu pro vozíčkáře a rodiče s kočárky, nebo stanice linky A Hradčanská. Cestující čeká letos také několik výluk kvůli výměně pražců a opravě zabezpečení.

Zlepšit chce podnik možnost nákupu jízdenek, kdy si je budou moci cestující koupit bezkontaktně pomocí platební karty také v autobusech. Tato služba již funguje v tramvajích a v automatech v metru. V autobusech se mají terminály objevit ještě letos.

DPP spolu s městem postupně do systému MHD vrací trolejbusy. Mezi nimi je třeba stavba trolejového vedení pro trolejbusovou linku 140 z Palmovky přes Prosek a Letňany do Čakovic. Stavba asi 15 kilometrů trolejí vyjde na téměř 300 milionů korun.

Kromě trolejbusu se budou ve veřejné dopravě objevovat také elektrobusy. Jezdit budou třeba na lince číslo 201 a Praha chystá elektrifikaci na lince 134 z Dvorců k Podolské vodárně a na lince 119 na letiště v Ruzyni.

Součástí rozvoje pražské MHD je rovněž stavba Dvoreckého mostu, který propojí Prahu 4 a 5. Most bude sloužit tramvajím, cyklistům a pěším a má zlepšit dopravní propojení obou břehů Vltavy.

Na smíchovské straně již vznikla u zastávky Lihovar část odbočení na budoucí most. Radnice Prahy 5 před Vánoci uvedla, že navrhne, aby se plánovaný nový most jmenoval Havlův nebo Zlíchovský. Praha 4 naopak navrhuje název Podolský most.

Promění se prostory v okolí stanic metra. To je případ třeba stanice metra C Nádraží Holešovice, nad kterou se bude stavět. Podnik již podepsal se společností Nové Holešovice Development (NHD) akcionářskou smlouvu společného podniku.

Řadu let se mluví také o proměně a výstavbě v okolí stanice metra C Kačerov nebo linky B Českomoravská.


Autor: ČTK

Zlíchovský tunel bude několik nocí uzavřen

24. června 2022 v 08:48

Ve Zlíchovském tunelu probíhá výměna sodíkového osvětlení za osvětlení s LED zdroji včetně napájení, probíhají proto noční uzavírky tunelu.

Letní uzavírka části Hornoměcholupské ulice

24. června 2022 v 08:42

V pondělí 4. července 2022 zahájí Technická správa komunikací (TSK) první fázi opravy Hornoměcholupské ulice.

Oprava uzavře Kosteleckou ulici

22. června 2022 v 15:20

Technická správa komunikací (TSK) provede v období od 2. do 10. července opravu Kostelecké ulice v úseku mezi ulicemi Tupolevova (kruhový objezd) a Cukrovarská (železniční přejezd).

Dnes v noci se uzavře Zlíchovský tunel

20. června 2022 v 11:27

Od 20. června od 23 hodin do 21.června do 5 hodin bude uzavřen západní tubus – směr Barrandovský most, a druhý tubus bude jednosměrný v původním směru.

Tunelový komplex Blanka bude ve čtvrtek v noci uzavřen

15. června 2022 v 10:29

Z důvodu pravidelné údržby tunelů bude Tunelový komplex Blanka od čtvrtka 16. června od 23 hodin do pátku 17. června do 5 hodin uzavřen.

Další články
Nahoru