Dnes Pátek - zatazeno 1°C
Zítra Sobota - zatazeno 3°C
Pátek 2. 12. 2022
Svátek má Blanka
Advent v Praze
Tipy na adventní akce v metropoli
Stavba metra D z Pankráce na Nové Dvory začne v dubnu, má pravomocné stavební povolení
Jeden z tunelů, který byl vyhlouben v průběhu geologického průzkumu. Foto: HOCHTIEF CZ

Stavba metra D z Pankráce na Nové Dvory začne v dubnu, má pravomocné stavební povolení

Stavba nové linky pražského metra D z Pankráce na Nové Dvory může začít. Právní moci včera nabylo stavební povolení. ČTK to řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). Ministerstvo dopravy před zhruba dvěma týdny zamítlo odvolání odpůrců stavby proti vydání stavebního povolení. Včera uplynula patnáctidenní lhůta na doručení veřejné vyhlášky a povolení se tak stalo pravomocným. Samotná stavba by měla zahájena v druhé polovině letošního dubna.

Investorem stavby je Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP), který má všechna potřebná povolení a vybral dodavatele stavby. Jako první vznikne část trasy z Pankráce na Nové Dvory. Náklady by měly být při započtení inflace zhruba 52,09 miliardy korun. Poté bude stavba pokračovat do Depa Písnice a v budoucnu má být postaven úsek z Pankráce na náměstí Míru. Na přestupní stanici Pankrác C a D je počítáno s více než 120 000 cestujícími denně.

„Dnes nabylo právní moci stavební povolení pro metro D, a to pro prvních pět stanic. Získali jsme tedy to nejdůležitější stavební povolení. Je to obrovským úspěchem, řekl bych, že takové stavební povolení získává Praha jednou za deset let. Díky tomu, že už máme vybraného zhotovitele, můžeme začít se stavbou," řekl Scheinherr.

Konkrétní datum, kdy se začne stavět, ještě není stanoveno. Podle Scheinherra se tak ale určitě stane nejpozději v druhé polovině dubna. Nyní je třeba ještě připravit například staveniště nebo vyřídit takzvaná dopravně-inženýrská opatření, tedy například uzavírky.

DPP letos v lednu dokončil geologický průzkum, který na Pankráci prováděl na čtyřech místech. Na dvou skončil v srpnu 2020 a na zbylých dvou letos. Všechny stavby vytvořené při průzkumu budou v budoucnu využity.

Nyní je tak například vyhloubena část, která bude sloužit jako přestup mezi linkami C a D. Náklady na průzkum byly zhruba 1,82 miliardy korun.

Příprava stavby se potýkala s řadou problémů. Město se muselo dohodnout s vlastníky pozemků podél plánované trasy. Sdružení Pankrácká společnost podalo proti stavbě několik stížností, mimo jiné obvinilo magistrát ze systémové podjatosti, což ministerstvo dopravy následně zamítlo.

Od stejných stěžovatelů řešilo i stížnost proti vydání stavebního povolení. Antimonopolní úřad se zabýval také stížností na tendr, ve kterém DPP vybíral zhotovitele stavby. Také tato stížnost byla zamítnuta.

Pro letošní rok vyčlenilo hlavní město v rozpočtu na stavbu metra více než čtyři miliardy korun. Podle dřívějších vyjádření představitelů Prahy bude magistrát stavbu platit jak ze svého rozpočtu, tak o financování prostřednictvím úvěru město jedná s Evropskou investiční bankou (EIB). Zároveň bude apelovat na vládu, aby se stavbou pomohla.


Autor: ČTK

Praha 5 zhodnotí, jak se chovají řidiči v parkovacích zónách

27. listopadu 2022 v 19:58

Praha 5 zatím neplánuje iniciovat zavádění nových parkovacích zón, nicméně chtěla by zhodnotit a podle toho případně i přehodnotit režimy v těch stávajících. Uvedl to místostarosta páté městské části Milan Kryl (Piráti) na nedávném setkání s novináři.

Výměna požární signalizace omezí provoz Strahovského tunelu

25. listopadu 2022 v 09:14

Z důvodu výměny elektrické požární signalizace budou probíhat uzávěry Strahovského tunelu.

Další články
Nahoru