
Stavba metra D může začít, dopravní podnik získal pravomocné stavební povolení
9. března 2022 21:35
Investorem stavby je DPP, který má již všechna potřebná povolení a vybral dodavatele stavby. Jako první vznikne část trasy z Pankráce na Nové Dvory. Náklady by měly být při započtení inflace zhruba 52,09 miliardy korun. Poté bude stavba pokračovat do Depa Písnice a v budoucnu má být postaven úsek z Pankráce na náměstí Míru.
„Metro D je jedna z nejvýznamnějších investic v Praze i České republice. Na přestupní stanici Pankrác C a D bude obrat více než 120 000 cestujících denně. Praha potřebuje další linky metra, aby se mohla rozvíjet a dobře fungovat," řekl Scheinherr.
DPP letos v lednu dokončil geologický průzkum, který na Pankráci prováděl na čtyřech místech. Na dvou skončil v srpnu 2020 a na zbylých dvou letos. Všechny stavby vytvořené při průzkumu, budou v budoucnu využity. Nyní je tak například vyhloubena část, která bude sloužit jako přestup mezi linkami C a D a využity budou i další stavby. Náklady na průzkum byly zhruba 1,82 miliardy korun.
Příprava stavby se potýkala s řadou problémů. Město se muselo dohodnout s vlastníky pozemků podél plánované trasy. Sdružení Pankrácká společnost podalo proti stavbě několik stížností, mj. obvinilo magistrát ze systémové podjatosti, což ministerstvo následně zamítlo.
Od stejných stěžovatelů řešilo i stížnost proti vydání stavebního povolení. Antimonopolní úřad se pak zabýval také stížností na tendr, ve kterém DPP vybíral zhotovitele stavby. Také tato stížnost byla zamítnuta.
Pro letošní rok vyčlenilo hlavní město ve svém rozpočtu na stavbu metra více než čtyři miliardy korun. Podle dřívějších vyjádření představitelů Prahy bude magistrát stavbu platit jak ze svého rozpočtu, tak o financování prostřednictvím úvěru město jedná s Evropskou investiční bankou (EIB). Zároveň bude apelovat na vládu, aby se stavbou pomohla.