Dnes Pátek - zatazeno 18°C
Zítra Sobota - jasno 22°C
Pátek 29. 3. 2024
Svátek má Taťána
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Starosta Prahy 1 Lomecký: Centrum nenafouknete, podzemní parkoviště mají opodstatnění
Starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký. Foto: archiv

Starosta Prahy 1 Lomecký: Centrum nenafouknete, podzemní parkoviště mají opodstatnění

Oldřich Lomecký (TOP 09) je starostou Prahy 1 od roku 2010. Letos v říjnu by rád znovu uspěl a pokračoval ve vedení městské části i ve třetím období. Jaké by byly jeho priority, kdyby dostal důvěru? Jak vidí řešení dopravních problémů a proč prosazuje vznik podzemních parkovišť?

Proč máte zájem být starostou Prahy 1 i po říjnových volbách?
Chtěl bych pokračovat v rozdělané práci, dokončit stabilizaci městské části. Když jsem v roce 2010 nastupoval, Praze 1 chyběl audit, účetnictví bylo v rozkladu, po předchozím vedení jsem zdědil arbitráže. Zbavili jsme se jich a máme vyrovnané hospodářství. V rozpočtu si každoročně tvoříme rezervu ve výši zhruba 800 milionů pro případ, že by došlo ke zhoršení ekonomické situace.

Pokud by Vám dali voliči opět důvěru, jak budou Vaše priority?
Dotáhnout privatizaci. Bytů už moc není, je to méně než 10 procent celkového objemu. Jsou to spíše byty v domech, kde byly soudní spory, nebo se dodělávají půdní nástavby. Někde bránili i sousedské spory. Je to realizovatelné. Chtěl bych také pokračovat v prosazování oprav bytového fondu. Je to dobře nastartováno, ale tato oblast si zaslouží ještě větší finanční podporu z obecního rozpočtu.

Co oblast školství?
Jsem hrdý na to, že tato oblast je v Praze 1 finančně dostatečně podporována. Kdo bydlí na jedničce, nemá problém s umístěním svých dětí do škol a školek. Také bych rád zmínil, že jsme provedli několik významných rekonstrukcí škol.

Stále aktuálním tématem je doprava. Vy jste známý tím, že průběžný úbytek parkovacích míst na povrchu chcete řešit budováním podzemních parkovišť, což vyvolává velké diskuse. Proč chcete volit tuto cestu?
Veřejná prostranství se postupně mění k lepšímu, ale je pravda, že jedním z důsledků toho je redukce parkovacích míst. Tu se udělá záliv, tam zase vysadí strom. Historické centrum Prahy není nafukovací, nejsou tu prostorové možnosti vytvářet další parkovací místa na povrchu. A výstava nadzemních parkovišť v památkové rezervaci? To v centru určitě není cesta. Takže sám vidíte, že jedinou cestou je hledat parkovací místa pod zemí. Samozřejmě určená především pro rezidenty, případně podnikatele zde působící. Máme na stole pár projektů, tak uvidíme, jak vše nakonec dopadne. Je samozřejmě potřeba provést řadu úkonů charakteristických pro centrum, například archeologický průzkum.

Jedním z takových projektů je parkoviště pod Malostranským náměstím, což vyvolalo v médiích rozporuplné reakce.
My prostě chceme prozkoumat všechny možnosti. A Malá Strana problém s parkováním má. Lidé, kteří tam bydlí, mají přeci nárok na auto jako kterýkoli jiný Pražan. Auto je součástí stylu moderního člověka 21. století. Já nevidím důvod, proč bych o toto měli Malostraňáky připravovat. Námi připravený projekt má za úkol prozkoumat všechny možnosti, jak by bylo možno vytvořit územní rezervu pro parkování s ohledem na rezidenty Malé Strany.

Na hustém provozu v centru má bezesporu významný podíl tranzitní doprava. Jaká vidíte řešení?
Razantnější omezení průjezdnosti centrem bohužel mohou přijít až po dokončení Městského a Pražského okruhu. Kdyby k nim došlo dříve, k zlepšení by to nepřispělo, naopak. Ale po dokončení okruhů by určitě mělo dojít k uzavření centrální části města tranzitní dopravě. Měli by tam vjíždět jen rezidenti.


Autor: red
Další články
Nahoru