dnes
Pátek - jasno
4°C
zítra
Sobota - zatazeno
3°C
pozítří
Neděle - zatazeno
1°C
Staropramen vznikl díky českému kapitálu, největšího rozkvětu dosáhl za první republiky
Sousedské setkání na dvoře smíchovského pivovaru se koná několikrát do roka. Foto: Staropramen

Staropramen vznikl díky českému kapitálu, největšího rozkvětu dosáhl za první republiky

Smíchovský pivovar Staropramen oslaví příští rok 150 let své existence. Počátek příběhu pivovaru Staropramen je neoddělitelně spjatý s českou národní emancipací druhé poloviny 19. století a soupeřením Čechů o jejich vlastní politický i společenský prostor. České země byly totiž od roku 1867 součástí Rakouska-Uherska a až do první světové války sváděly neúspěšný boj o větší autonomii, jazykovou rovnoprávnost a respekt v rámci monarchie.

Součástí českého národního obrození se postupně stala i emancipace v hospodářské oblasti, která byla – v době, kdy většinu kapitálu držela německá elita – umožněna zakládáním svépomocných záložen. Díky kapitálu, který shromáždily, mohly být založeny akciové společnosti praktikující určitou formu českého ekonomického nacionalismu. Patřily mezi ně i budoucí významná jména naší ekonomiky: třeba Českomoravská továrna na stroje – pozdější základ strojírenského gigantu ČKD – nebo právě Akcionářský pivovar na Smíchově založený roku 1869.

Nový pivovar myšlenku českého národního podniku naplňoval od samého počátku. Hrdě se hlásil k české národní příslušnosti, používal výhradně češtinu jako jednací jazyk, podporoval národně buditelské aktivity, zaměstnával Čechy a preferoval české obchodní partnery. Za zmínku určitě stojí i umístění sochy Čechie na tehdejší varně, která měla všem lidem v pivovaru připomínat jeho vlastenecké hodnoty.

V pivovarnictví se v této době podobný podnik nevyskytoval a většina českých pivovarů své češství z obavy před ztrátou německé klientely raději nezdůrazňovala. Všichni sládci a vrchní sládci pivovaru od jeho založení až do současnosti – a bylo jich jedenadvacet – byli navíc Češi.

Svou podporu českému hnutí dal Akcionářský pivovar na Smíchově najevo i v roce 1891, když masivně investoval do své účasti na Všeobecné zemské výstavě v Praze. Finance na svou prezentaci přitom navýšil právě ve chvíli, kdy vyšla najevo demonstrativní neúčast německých firem. Návštěva výstavy posilovala českou identitu a pivovar podporoval vysokou účast Čechů i jinak – třeba bezplatnými obědy pro školáky cestující do Prahy z příhraničních oblastí.

Čechům se Smíchovský pivovar přiblížil i samotným svým pivem. Jeho hlavní chloubou totiž byla dostupná desítka oslovující převážně ty, kteří se pohybovali ve stejném prostředí, v jakém pivovar vyrostl – tedy dělnické vrstvy tvořící většinu českého obyvatelstva.

Staropramen se už před první světovou válkou posunul na pozici druhého největšího pivovaru v monarchii a svůj růst si – po oklepání se z válečného šoku – udržel i po vzniku samostatného Československa. Během první republiky sledovali jeho ředitelé nejnovější trendy v oboru a podařilo se jim vybudovat nejmodernější pivovar u nás.

Staropramen se vypracoval na pozici československé jedničky, stal se třetím největším pivovarem v Evropě, a zdárně přežil i období hospodářské krize. Za to všechno přitom vděčil nejen modernizaci, ale i svému zaměření na domácí trh. Zatímco se další velké pivovary, třeba ty v Plzni nebo v Českých Budějovicích, výrazně soustředily na export, Staropramen se pil doma, v Československu, a stal se součástí zvyku „obyčejných” českých dělníků.

V 50. letech pak začal Staropramen šířit slávu českého piva i v zahraničí. Nejprve na východ od našich krajin (odtud jeho obliba na trzích bývalého východního bloku), s postupem času po celém světě. V současné době si Staropramen mohou vychutnat v 33 zemích světa a ročně se ho mimo ČR vypije na 380 milionů půllitrů.

Smíchovské pivo je dlouhodobě druhým nejoblíbenějším českým pivem v zahraničí a v portfoliu své mateřské značky Molson Coors patří mezi trojici klíčových globálních značek. Staropramen najdete kromě Evropy v hospodách a obchodech třeba v Koreji, Vietnamu, Kanadě nebo Austrálii.


V roce 2018 vzniklo v ČR 31 634 obchodních společností, jde o druhý nejvyšší počet v historii

16. ledna 2019 v 11:37

V roce 2018 vzniklo v České republice 31 634 obchodních společností a zaniklo jich 13 328. Počet nově vzniklých obchodních společností byl druhý nejvyšší v historii České republiky, zatímco počet zaniklých společností byl nejvyšší v historii ČR. Celkem tak v České republice v uplynulém roce...

Do čela Pražské vodohospodářské společnosti byl jmenován Pavel Válek

11. ledna 2019 v 17:24

Nové složení dozorčí rady Pražské vodohospodářské společnosti (PVS) přistoupilo po osmi letech k výměně vedení společnosti. Reagovalo tak na rezignaci jednoho z členů představenstva Martina Vlasty. Dosavadního generálního ředitele Petra Žejdlíka střídá uznávaný vodohospodářský odborník...

Veolia posiluje na poli smart řešení pro domácnosti a byty

10. ledna 2019 v 17:13

Na konci roku 2018 se skupina Veolia stala majoritním vlastníkem společnosti LG Systems, která se zaměřuje na chytrá řešení a úspory energií, využití a řízení obnovitelných zdrojů, digitalizaci a automatizaci. Díky moderním technologiím společnosti LG Systems hodlá skupina Veolia dále zlepšovat...

Z daňového ráje je řízeno 12 805 firem. Nejméně za poslední roky

8. ledna 2019 v 09:49

Počet českých firem, s vlastníkem v daňovém ráji, v roce 2018 zaznamenal téměř dvouprocentní pokles. V zemích s daňovým zvýhodněním aktuálně sídlí 12 805 českých firem. Podle analýzy poradenské společnosti Bisnode, jedničce v poskytování ekonomických informací, je to o 226 firem méně než na konci...

innogy koupila síť plniček CNGvitall

3. ledna 2019 ve 12:26

Energetická skupina innogy výrazně posiluje na trhu s CNG. Na přelomu roku dokončila akvizici sítě plniček CNGvitall, kterou vybudovala strojírenská skupina Vítkovice. Finanční výši transakce se obě strany dohodly nezveřejňovat. Součástí je i převzetí zákaznického portfolia vítkovické společnosti...

Rodinná pouta platí i v podnikání

3. ledna 2019 v 11:15

Podnikatelé, se kterými bydlí a zároveň spolupodniká některý z rodinných příslušníků, jsou odolnější vůči negativním událostem, tedy úpadkům, insolvencím a exekucím. Živnostníci, kteří podnikají samostatně, bez rodinného příslušníka jsou postiženi negativní událostí v 1,28 % případů, zatímco když...

Trh práce v roce 2019: Nezaměstnanost nemá kam klesat, přijde útlum ekonomiky?

28. prosince 2018 v 09:07

Příští rok z pohledu trhu práce tak úspěšný jako ten letošní nebude, míní analytici. Hospodářský růst ČR naráží na limity – brzdí jej především nedostatek volných pracovních sil. Varovné signály ale přicházejí i z některých velkých ekonomik EU, na které je české hospodářství navázané. Co tedy lze...

Za letošní rok vzniklo v ČR více než 32 tisíc obchodních společností

22. prosince 2018 ve 13:41

V listopadu tohoto roku vzniklo v České republice 2938 obchodních společností a 4274 fyzických osob podnikatelů. Zároveň zaniklo 1399 společností, což je nejvíce v historii ČR, a 2761 podnikatelských oprávnění pro fyzické osoby. V listopadu tak v České republice přibylo 1 539 společností a...

Při internetových nákupech na poslední chvíli volte dvojité ověřování

17. prosince 2018 ve 14:49

Dvě třetiny lidí nakupují podle průzkumu Seznam.cz alespoň některé dárky na poslední chvíli. U českých e-shopů ale stále máme možnost nakoupit zboží včas. Podle dat Zboží.cz bychom ale měli objednat ideálně do středy 19. prosince, aby bylo možné si je vyzvednout na prodejně či na odběrných...

Další články
Nahoru