dnes
Úterý - zatazeno
33°C
zítra
Středa - skorojasno
35°C
pozítří
Čtvrtek - jasno
26°C
Staropramen vznikl díky českému kapitálu, největšího rozkvětu dosáhl za první republiky
Sousedské setkání na dvoře smíchovského pivovaru se koná několikrát do roka. Foto: Staropramen

Staropramen vznikl díky českému kapitálu, největšího rozkvětu dosáhl za první republiky

Smíchovský pivovar Staropramen oslaví příští rok 150 let své existence. Počátek příběhu pivovaru Staropramen je neoddělitelně spjatý s českou národní emancipací druhé poloviny 19. století a soupeřením Čechů o jejich vlastní politický i společenský prostor. České země byly totiž od roku 1867 součástí Rakouska-Uherska a až do první světové války sváděly neúspěšný boj o větší autonomii, jazykovou rovnoprávnost a respekt v rámci monarchie.

Součástí českého národního obrození se postupně stala i emancipace v hospodářské oblasti, která byla – v době, kdy většinu kapitálu držela německá elita – umožněna zakládáním svépomocných záložen. Díky kapitálu, který shromáždily, mohly být založeny akciové společnosti praktikující určitou formu českého ekonomického nacionalismu. Patřily mezi ně i budoucí významná jména naší ekonomiky: třeba Českomoravská továrna na stroje – pozdější základ strojírenského gigantu ČKD – nebo právě Akcionářský pivovar na Smíchově založený roku 1869.

Nový pivovar myšlenku českého národního podniku naplňoval od samého počátku. Hrdě se hlásil k české národní příslušnosti, používal výhradně češtinu jako jednací jazyk, podporoval národně buditelské aktivity, zaměstnával Čechy a preferoval české obchodní partnery. Za zmínku určitě stojí i umístění sochy Čechie na tehdejší varně, která měla všem lidem v pivovaru připomínat jeho vlastenecké hodnoty.

V pivovarnictví se v této době podobný podnik nevyskytoval a většina českých pivovarů své češství z obavy před ztrátou německé klientely raději nezdůrazňovala. Všichni sládci a vrchní sládci pivovaru od jeho založení až do současnosti – a bylo jich jedenadvacet – byli navíc Češi.

Svou podporu českému hnutí dal Akcionářský pivovar na Smíchově najevo i v roce 1891, když masivně investoval do své účasti na Všeobecné zemské výstavě v Praze. Finance na svou prezentaci přitom navýšil právě ve chvíli, kdy vyšla najevo demonstrativní neúčast německých firem. Návštěva výstavy posilovala českou identitu a pivovar podporoval vysokou účast Čechů i jinak – třeba bezplatnými obědy pro školáky cestující do Prahy z příhraničních oblastí.

Čechům se Smíchovský pivovar přiblížil i samotným svým pivem. Jeho hlavní chloubou totiž byla dostupná desítka oslovující převážně ty, kteří se pohybovali ve stejném prostředí, v jakém pivovar vyrostl – tedy dělnické vrstvy tvořící většinu českého obyvatelstva.

Staropramen se už před první světovou válkou posunul na pozici druhého největšího pivovaru v monarchii a svůj růst si – po oklepání se z válečného šoku – udržel i po vzniku samostatného Československa. Během první republiky sledovali jeho ředitelé nejnovější trendy v oboru a podařilo se jim vybudovat nejmodernější pivovar u nás.

Staropramen se vypracoval na pozici československé jedničky, stal se třetím největším pivovarem v Evropě, a zdárně přežil i období hospodářské krize. Za to všechno přitom vděčil nejen modernizaci, ale i svému zaměření na domácí trh. Zatímco se další velké pivovary, třeba ty v Plzni nebo v Českých Budějovicích, výrazně soustředily na export, Staropramen se pil doma, v Československu, a stal se součástí zvyku „obyčejných” českých dělníků.

V 50. letech pak začal Staropramen šířit slávu českého piva i v zahraničí. Nejprve na východ od našich krajin (odtud jeho obliba na trzích bývalého východního bloku), s postupem času po celém světě. V současné době si Staropramen mohou vychutnat v 33 zemích světa a ročně se ho mimo ČR vypije na 380 milionů půllitrů.

Smíchovské pivo je dlouhodobě druhým nejoblíbenějším českým pivem v zahraničí a v portfoliu své mateřské značky Molson Coors patří mezi trojici klíčových globálních značek. Staropramen najdete kromě Evropy v hospodách a obchodech třeba v Koreji, Vietnamu, Kanadě nebo Austrálii.


Zaměstnanci mají ve vedrech nárok na nápoje i placené přestávky, firmy i zkracují pracovní dobu

Dnes v 09:05

Česko v tomto týdnu očekává vlnu tropických veder a firmy řeší, jak svým zaměstnancům zajistit přijatelné teplotní podmínky pro práci. Zákon stanovuje povinnost poskytnout ochranný nápoj při teplotě nad 34 °C. Pokud teplota na pracovišti vystoupá až na 36 °C, zaměstnanci mají nárok na placené...

Obrovský odliv německého kapitálu z Česka, ale jen opticky

20. června 2019 ve 20:50

Z pohledu objemu investovaného kapitálu v základním jmění českých firem jsou Němci již od roku 2016 největšími zahraničními investory v ČR. Podle výpočtů Bisnode se ale objem německého kapitálu v českých společnostech meziročně propadl o 42 % na 166,8 miliard korun. Celkový objem zahraničního...

Pivovary Staropramen se staly majoritními akcionáři regionálního Pardubického pivovaru

20. června 2019 ve 12:40

Společnost Pivovary Staropramen dnes oznámila, že získala většinový podíl akcií (89 %) v regionálním Pivovaru Pardubice. Důvodem tohoto kroku je pokračující zájem spotřebitelů o regionální značky piv a s tím rostoucí význam těchto pivovarů. 

Další spolupráce ve prospěch Českého civilního letectví

12. června 2019 ve 12:46

Memorandum o vzájemné spolupráci včera podepsali představitelé akciové společnosti Letiště Praha a státního podniku Řízení letového provozu České republiky. Ve stanovených oblastech se oba klíčové subjekty českého civilního letectví dohodli na dalším posílení spolupráce v oblasti provozní...

Středoevropská konference o potravinovém odpadu: Jsme na dobré cestě v boji proti plýtvání potravinami

10. června 2019 ve 12:41

Společnost Tesco uspořádala se svými partnery již 4. ročník středoevropské konference o potravinovém odpadu. Letos se konala v Praze. Symbolicky připadla na Mezinárodní den životního prostředí, který se dnes slaví. Akce, na které se sešli zástupci podnikatelských a vládních institucí a nevládních...

Nejzajímavější brigády na letošní prázdniny, vybírat si lze i z nabídek v zahraničí

10. června 2019 ve 12:38

S blížícími prázdninami se studenti začínají poohlížet po letních brigádách. Nejžádanější jsou pozice, které nabízejí zajímavé prostředí, pestrou pracovní náplň, příjemný výdělek i časovou flexibilitu. Jaké nejzajímavější brigády lze nalézt na pracovních portálech a kolik si mohou studenti vydělat...

Kooperativa připravila digitální karty k cestovnímu pojištění. Klienti si je uloží do telefonu

2. června 2019 v 07:37

Blíží se doba letních dovolených, a proto Kooperativa pro své klienty připravila novinku, která jim usnadní cestování. K cestovnímu pojištění totiž kromě tištěné kartičky získají také elektronickou verzi.

Tesco navýší základní tarifní mzdy až o 7 procent

31. května 2019 v 11:44

Prioritou společnosti Tesco je nadále investovat do mezd na základních provozních pozicích. U nich dojde k navýšení základní tarifní mzdy o 7 procent. Na ostatních provozních pozicích dojde k průměrnému navýšení základních tarifních mezd o 5 procent. Ke zvýšení mezd dojde už od 1. července...

5 tipů, jak dobře napsat pracovní inzerát

29. května 2019 v 09:19

Počet osob bez práce je v České republice nejnižší za posledních 22 let. Máme dokonce nejnižší míru nezaměstnanosti v celé EU. Získat zkušeného a kvalitního zaměstnance se stává bojem o to, kdo dokáže více zaujmout a nabídnout lepší pracovní podmínky. Co by v pracovním inzerátu rozhodně nemělo...

Další články
Nahoru