dnes
Pondělí - zatazeno
10°C
zítra
Úterý - oblacno
8°C
pozítří
Středa - obcasny-dest
11°C
Staropramen vznikl díky českému kapitálu, největšího rozkvětu dosáhl za první republiky
Sousedské setkání na dvoře smíchovského pivovaru se koná několikrát do roka. Foto: Staropramen

Staropramen vznikl díky českému kapitálu, největšího rozkvětu dosáhl za první republiky

Smíchovský pivovar Staropramen oslaví příští rok 150 let své existence. Počátek příběhu pivovaru Staropramen je neoddělitelně spjatý s českou národní emancipací druhé poloviny 19. století a soupeřením Čechů o jejich vlastní politický i společenský prostor. České země byly totiž od roku 1867 součástí Rakouska-Uherska a až do první světové války sváděly neúspěšný boj o větší autonomii, jazykovou rovnoprávnost a respekt v rámci monarchie.

Součástí českého národního obrození se postupně stala i emancipace v hospodářské oblasti, která byla – v době, kdy většinu kapitálu držela německá elita – umožněna zakládáním svépomocných záložen. Díky kapitálu, který shromáždily, mohly být založeny akciové společnosti praktikující určitou formu českého ekonomického nacionalismu. Patřily mezi ně i budoucí významná jména naší ekonomiky: třeba Českomoravská továrna na stroje – pozdější základ strojírenského gigantu ČKD – nebo právě Akcionářský pivovar na Smíchově založený roku 1869.

Nový pivovar myšlenku českého národního podniku naplňoval od samého počátku. Hrdě se hlásil k české národní příslušnosti, používal výhradně češtinu jako jednací jazyk, podporoval národně buditelské aktivity, zaměstnával Čechy a preferoval české obchodní partnery. Za zmínku určitě stojí i umístění sochy Čechie na tehdejší varně, která měla všem lidem v pivovaru připomínat jeho vlastenecké hodnoty.

V pivovarnictví se v této době podobný podnik nevyskytoval a většina českých pivovarů své češství z obavy před ztrátou německé klientely raději nezdůrazňovala. Všichni sládci a vrchní sládci pivovaru od jeho založení až do současnosti – a bylo jich jedenadvacet – byli navíc Češi.

Svou podporu českému hnutí dal Akcionářský pivovar na Smíchově najevo i v roce 1891, když masivně investoval do své účasti na Všeobecné zemské výstavě v Praze. Finance na svou prezentaci přitom navýšil právě ve chvíli, kdy vyšla najevo demonstrativní neúčast německých firem. Návštěva výstavy posilovala českou identitu a pivovar podporoval vysokou účast Čechů i jinak – třeba bezplatnými obědy pro školáky cestující do Prahy z příhraničních oblastí.

Čechům se Smíchovský pivovar přiblížil i samotným svým pivem. Jeho hlavní chloubou totiž byla dostupná desítka oslovující převážně ty, kteří se pohybovali ve stejném prostředí, v jakém pivovar vyrostl – tedy dělnické vrstvy tvořící většinu českého obyvatelstva.

Staropramen se už před první světovou válkou posunul na pozici druhého největšího pivovaru v monarchii a svůj růst si – po oklepání se z válečného šoku – udržel i po vzniku samostatného Československa. Během první republiky sledovali jeho ředitelé nejnovější trendy v oboru a podařilo se jim vybudovat nejmodernější pivovar u nás.

Staropramen se vypracoval na pozici československé jedničky, stal se třetím největším pivovarem v Evropě, a zdárně přežil i období hospodářské krize. Za to všechno přitom vděčil nejen modernizaci, ale i svému zaměření na domácí trh. Zatímco se další velké pivovary, třeba ty v Plzni nebo v Českých Budějovicích, výrazně soustředily na export, Staropramen se pil doma, v Československu, a stal se součástí zvyku „obyčejných” českých dělníků.

V 50. letech pak začal Staropramen šířit slávu českého piva i v zahraničí. Nejprve na východ od našich krajin (odtud jeho obliba na trzích bývalého východního bloku), s postupem času po celém světě. V současné době si Staropramen mohou vychutnat v 33 zemích světa a ročně se ho mimo ČR vypije na 380 milionů půllitrů.

Smíchovské pivo je dlouhodobě druhým nejoblíbenějším českým pivem v zahraničí a v portfoliu své mateřské značky Molson Coors patří mezi trojici klíčových globálních značek. Staropramen najdete kromě Evropy v hospodách a obchodech třeba v Koreji, Vietnamu, Kanadě nebo Austrálii.


Nezaměstnanost v metropoli se v říjnu snížila na 1,9 procenta

8. listopadu 2019 ve 14:20

Nezaměstnanost v Praze v říjnu klesla na 1,9 procenta ze dvou procent v září. Bez práce bylo v hlavním městě na konci minulého měsíce 17 985 lidí, tedy o 530 méně než v září. Ubylo také volných pracovních míst, meziměsíčně zhruba o 3500 na 72 231 pozic. I tak jich bylo v metropoli mezi kraji...

Přístroje zachraňující život se nově objeví v devadesáti obchodech Tesco

30. října 2019 v 17:15

Společnost Tesco vybavila všechny své hypermarkety větší než 2000 metrů čtverečních a distribuční centra ve střední Evropě 347 automatizovanými externími defibrilátory (AED) – zařízeními, která v případě nouze pomáhají zachránit lidské životy. Celkem 90 z nich bylo instalováno na obchodech v České...

V září v České republice přibylo nejvíce podnikatelů od začátku roku 2012

22. října 2019 v 17:39

V září letošního roku vzniklo v České republice 2383 obchodních společností a 5956 fyzických osob podnikatelů. Zároveň zaniklo 1079 obchodních společností a 2332 fyzických osob podnikatelů. Celkem tak v ČR přibylo 1304 obchodních společností, nejvíce od ledna tohoto roku, a 3624 fyzických osob...

Letos vzniká nejméně firem za poslední tři roky

22. října 2019 v 07:42

Obavy podnikatelů z dalšího vývoje tuzemské ekonomiky se odrážejí na tempu zakládání nových firem. Letos bylo v ČR založeno 22 250 nových společností, což je nejméně za poslední tři roky. Aktuálně je v obchodním rejstříku zapsáno 503 187 firem, o necelých 11 000 více než na konci roku...

Další články
Nahoru