dnes
Středa - obcasny-dest
18°C
zítra
Čtvrtek - obcasny-dest
19°C
pozítří
Pátek - obcasny-dest
28°C
Stanice metra má slepé koleje i tajemné schody, které nikam nevedou. Už přes třicet let
Na lince A jezdily až do roku 2009 sovětské vagony typu 81-71, které byly dopraváky s ohledem na hranatý a tmavý design čela přezdívány briketa. Foto (2x): archiv DPP

Stanice metra má slepé koleje i tajemné schody, které nikam nevedou. Už přes třicet let

V červenci to bude přesně 32 let, kdy byla na lince A pražského metra zprovozněna pro cestující stanice Strašnická. Zajímavostí je, že má nikam nevedoucí schodiště a také dvojicí slepých kolejí. Stanice je neobvyklá také svou délkou.

Když byla zprovozněna stanice Strašnická, byla konečnou na „áčku“. Skalka totiž začala fungovat až v roce 1990, Depo Hostivař ještě mnohem později.
Výstavba Strašnické začala již v roce 1982 na dně velké a otevřené stavební jámy. Předchozí stanice na „áčku“ přitom vznikaly tak, že byly ražené pod zemí.

strasnicka-vystavba-1

Výstavba stanice Strašnická v roce 1986

Stanici dal nezaměnitelnou tvář inženýr Vlastimil Jakl. Stěny nástupiště navrhl obložit tmavě hnědými glazovanými tvárnicemi. Na jiných stanicích trasy A bylo obložení z hliníkových výlisků. Celkové náklady na výstavbu stanice byly skoro čtvrt miliardy korun československých.

Ze stanice vedou dvě dvojice schodišť, ale užívá se jen jedno z nich. To druhé je totiž na svém konci přehrazeno zdí. Podle původních plánů mělo ústit do vestibulu, který však nikdy nevznikl.

Kuriozitu skrývá i část stanice, kterou cestující nevidí. Za stanicí se totiž nachází slepé koleje. V nikam nevedoucích tunelech mají délku jen osmdesát metrů a tak nevyhovují pro manipulaci se stometrovými soupravami metra. Jsou využitelné při nočních manipulacích se služebními vlaky, které jsou kratší.

Původně se počítalo s tím, že tyto koleje budou pokračovat do stanice Průběžná, která se však nikdy nerealizovala. Přednost dostala stanice Skalka, která je na trase do depa Hostivař. Dodnes tedy jezdí soupravy metra ze Strašnické na Skalku přes obratové koleje.

Po slepých kolejích by ze Strašnické mohly v budoucnu jezdit soupravy po odbočení z trasy A. Vedla by odtud odbočka A1 do stanic Nádraží Strašnice, Zahradní Město, Na Groši a Nádraží Hostivař. To je však hudba vzdálené budoucnosti.

A ještě jedna zajímavost o stanici, která za tři měsíce oslaví 32. narozeniny (slavnostně byla otevřena 11. července 1987). Je neobvyklá svou délkou. Pokud se započtou i odstavné koleje, měří téměř půl kilometru.


Letenský tunel se bude uklízet

1. července 2020 v 19:15

V letenském tunelu proběhne od 7. července do 14. července, vždy od 23 do 5 hodin pravidelná údržba a mytí. Tunel bude obousměrně uzavřen.

Opěrné zdi Letenského tunelu budou opraveny

1. července 2020 v 08:17

Technická správa komunikací zahájí v sobotu 4. července rekonstrukci opěrných zdí Letenského tunelu u severního portálu, v úseku Milady Horákové – Letenský tunel. Stavební práce jsou naplánované do konce září 2020.

Od července znovu letadlem do Dubaje

24. června 2020 v 07:37

Letecká společnost flydubai od 4. července znovu spustí přímou pravidelnou linku do Dubaje, obnoví se tak druhé dálkové spojení z Prahy. Do velkoměsta Spojených arabských emirátů mohou cestující letět nejprve jednou týdně, každou sobotu. Od 27. července pak budou lety k dispozici...

Další články
Nahoru