dnes
Pondělí - zatazeno
28°C
zítra
Úterý - jasno
29°C
pozítří
Středa - jasno
31°C
Stanice metra má slepé koleje i tajemné schody, které nikam nevedou. Už přes třicet let
Na lince A jezdily až do roku 2009 sovětské vagony typu 81-71, které byly dopraváky s ohledem na hranatý a tmavý design čela přezdívány briketa. Foto (2x): archiv DPP

Stanice metra má slepé koleje i tajemné schody, které nikam nevedou. Už přes třicet let

V červenci to bude přesně 32 let, kdy byla na lince A pražského metra zprovozněna pro cestující stanice Strašnická. Zajímavostí je, že má nikam nevedoucí schodiště a také dvojicí slepých kolejí. Stanice je neobvyklá také svou délkou.

Když byla zprovozněna stanice Strašnická, byla konečnou na „áčku“. Skalka totiž začala fungovat až v roce 1990, Depo Hostivař ještě mnohem později.
Výstavba Strašnické začala již v roce 1982 na dně velké a otevřené stavební jámy. Předchozí stanice na „áčku“ přitom vznikaly tak, že byly ražené pod zemí.

strasnicka-vystavba-1

Výstavba stanice Strašnická v roce 1986

Stanici dal nezaměnitelnou tvář inženýr Vlastimil Jakl. Stěny nástupiště navrhl obložit tmavě hnědými glazovanými tvárnicemi. Na jiných stanicích trasy A bylo obložení z hliníkových výlisků. Celkové náklady na výstavbu stanice byly skoro čtvrt miliardy korun československých.

Ze stanice vedou dvě dvojice schodišť, ale užívá se jen jedno z nich. To druhé je totiž na svém konci přehrazeno zdí. Podle původních plánů mělo ústit do vestibulu, který však nikdy nevznikl.

Kuriozitu skrývá i část stanice, kterou cestující nevidí. Za stanicí se totiž nachází slepé koleje. V nikam nevedoucích tunelech mají délku jen osmdesát metrů a tak nevyhovují pro manipulaci se stometrovými soupravami metra. Jsou využitelné při nočních manipulacích se služebními vlaky, které jsou kratší.

Původně se počítalo s tím, že tyto koleje budou pokračovat do stanice Průběžná, která se však nikdy nerealizovala. Přednost dostala stanice Skalka, která je na trase do depa Hostivař. Dodnes tedy jezdí soupravy metra ze Strašnické na Skalku přes obratové koleje.

Po slepých kolejích by ze Strašnické mohly v budoucnu jezdit soupravy po odbočení z trasy A. Vedla by odtud odbočka A1 do stanic Nádraží Strašnice, Zahradní Město, Na Groši a Nádraží Hostivař. To je však hudba vzdálené budoucnosti.

A ještě jedna zajímavost o stanici, která za tři měsíce oslaví 32. narozeniny (slavnostně byla otevřena 11. července 1987). Je neobvyklá svou délkou. Pokud se započtou i odstavné koleje, měří téměř půl kilometru.


V anketě Prahy 2 k provozu elektrokoloběžek lze hlasovat do konce července

Včera ve 21:26

V červencovém vydání Novin Prahy 2 byla zveřejněna anketa pro čtenáře, zda si přejí elektrokoloběžky v ulicích své městské části, či ne. Hlasovat pomocí kuponu z Novin Prahy 2 je možné až do 31. července. 

Náměstí Míru – Koh-i-noor: Od čtvrtka nepojedou tramvaje

Včera v 11:58

Z důvodu rekonstrukce plynovodu ve Francouzské ulici je od čtvrtka 25. července přibližně od 4:30 hodin do pátku 2. srpna přibližně do 0:30 hodin obousměrně přerušen provoz tramvají v úseku Náměstí Míru – Koh-i-noor.

Lanový most se v sobotu v poledne uzavře

19. července 2019 v 07:03

Z důvodu provedení potřebné diagnostiky Technická správa komunikací na dva víkendy uzavře lanový most pro veškerou dopravu. První omezení čeká řidiče už tento víkend, a to od soboty 20. července krátce před polednem do neděle 21. července do 14 hodin.

Integrace autobusů na trase Praha – Nespeky – Benešov

11. července 2019 v 18:21

Od soboty 13. července bude spuštěna další etapa integrace autobusové veřejné dopravy v oblasti Benešovska. Tato etapa obsahuje rozšíření integrace do úseku Nespeky – Poříčí nad Sázavou – Benešov a zároveň posílení provozu stávajících linek PID v oblasti Kamenice, které jsou často...

Další články
Nahoru