Stanice, která má slepé koleje i schody, byla otevřena před třiceti lety
11. července 2017 08:32
Když byla 11. července 1987 slavnostně zprovozněna stanice Strašnická, byla konečnou na „áčku“. Skalka totiž začala fungovat až v roce 1990, Depo Hostivař ještě mnohem později.
Výstavba Strašnické začala již v roce 1982 na dně velké a otevřené stavební jámy. Stanici dal nezaměnitelnou tvář inženýr Vlastimil Jakl.
Stěny nástupiště navrhl obložit tmavě hnědými glazovanými tvárnicemi. Na jiných stanicích trasy A bylo obložení z hliníkových výlisků. Celkové náklady na výstavbu stanice byly skoro čtvrt miliardy korun československých.
Vestibul nikdy nevznikl
Ze stanice vedou dvě dvojice schodišť, ale užívá se jen jedno z nich. To druhé je totiž na svém konci přehrazeno zdí. Podle původních plánů mělo ústit do vestibulu, který však nikdy nevznikl.
Kuriozitu skrývá i část stanice, kterou cestující nevidí. Za stanicí se totiž nachází slepé koleje. V nikam nevedoucích tunelech mají délku jen osmdesát metrů a tak nevyhovují pro manipulaci se stometrovými soupravami metra. Jsou využitelné při nočních manipulacích se služebními vlaky, které jsou kratší.
Vize budoucnosti
Původně se počítalo s tím, že tyto koleje budou pokračovat do stanice Průběžná, která se však nikdy nerealizovala. Přednost dostala stanice Skalka, která je na trase do depa Hostivař. Dodnes tedy jezdí soupravy metra ze Strašnické na Skalku přes obratové koleje.
Po slepých kolejích by ze Strašnické mohly v budoucnu jezdit soupravy po odbočení z trasy A. Vedla by odtud odbočka A1 do stanic Nádraží Strašnice, Zahradní Město, Na Groši a Nádraží Hostivař. To je však hudba vzdálené budoucnosti.