dnes
Sobota - skorojasno
19°C
zítra
Neděle - obcasny-dest
14°C
pozítří
Pondělí - prehanky-dest
9°C
Stanice, která má slepé koleje i schody, byla otevřena před třiceti lety
Nadzemní vestibul stanice metra Strašnická. Foto: VitVit / Wikimedia Commons

Stanice, která má slepé koleje i schody, byla otevřena před třiceti lety

Dnes je to přesně 30 let, kdy byla na trase A pražského metra otevřena pro cestující stanice Strašnická. Zajímavostí je, že stanice má nikam nevedoucí schodiště a také dvojicí slepých kolejí.

Když byla 11. července 1987 slavnostně zprovozněna stanice Strašnická, byla konečnou na „áčku“. Skalka totiž začala fungovat až v roce 1990, Depo Hostivař ještě mnohem později.

Výstavba Strašnické začala již v roce 1982 na dně velké a otevřené stavební jámy. Stanici dal nezaměnitelnou tvář inženýr Vlastimi Jakl.

Stěny nástupiště navrhl obložit tmavě hnědými glazovanými tvárnicemi. Na jiných stanicích trasy A bylo obložení z hliníkových výlisků. Celkové náklady na výstavbu stanice byly skoro čtvrt miliardy korun československých.

Vestibul nikdy nevznikl

strasnicka-vystavba Ze stanice vedou dvě dvojice schodišť, ale užívá se jen jedno z nich. To druhé je totiž na svém konci přehrazeno zdí. Podle původních plánů mělo ústit do vestibulu, který však nikdy nevznikl.

Kuriozitu skrývá i část stanice, kterou cestující nevidí. Za stanicí se totiž nachází slepé koleje. V nikam nevedoucích tunelech mají délku jen osmdesát metrů a tak nevyhovují pro manipulaci se stometrovými soupravami metra. Jsou využitelné při nočních manipulacích se služebními vlaky, které jsou kratší.

Vize budoucnosti

Původně se počítalo s tím, že tyto koleje budou pokračovat do stanice Průběžná, která se však nikdy nerealizovala. Přednost dostala stanice Skalka, která je na trase do depa Hostivař. Dodnes tedy jezdí soupravy metra ze Strašnické na Skalku přes obratové koleje.

Po slepých kolejích by ze Strašnické mohly v budoucnu jezdit soupravy po odbočení z trasy A. Vedla by odtud odbočka A1 do stanic Nádraží Strašnice, Zahradní Město, Na Groši a Nádraží Hostivař. To je však hudba vzdálené budoucnosti.


Jednosměrky v oblasti Břevnova. Praha 6 obdržela 144 připomínek

Dnes v 08:11

Definitivní úpravy jednosměrek v oblasti Břevnova se budou realizovat začátkem léta. Praha 6 po připomínkách občanů připravila návrh, který v maximální možné míře zohledňuje požadavky místních obyvatel.

Na letiště do 16 minut, vlak každých 10 minut. SŽDC představila železnici na letiště

21. března 2019 ve 20:54

Cesta na letiště z Dejvic do 16 minut, ve špičce vlak každých 10 minut, přímé přestupy ze všech linek metra a příležitost k dalšímu rozvoji městské části. Takové přínosy představila Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) občanům Prahy 6 v Hotelu DAP v rámci veřejné besedy k projektu Modernizace...

Cvičení jednotek Sborů dobrovolných hasičů omezí parkování v Praze 11

21. března 2019 v 07:18

V neděli 24. března od 9 hodin do 18 hodin proběhne v ulici U Chodovského hřbitova v objektu bývalého hotelu Opatov v Praze 11 taktické cvičení jednotek Sborů dobrovolných hasičů hl. m. Prahy. Od 7:30 bude v daném místě větší pohyb vozidel z důvodu přípravy...

Praha 2: Omezení parkování v modré zóně

20. března 2019 v 08:44

Z důvodu rekonstrukce tramvajové tratě ve Vinohradské ulici budou do 12. července vypnuty v rezidentních modrých zónách virtuální parkovací hodiny v těchto ulicích: Polská, Na Smetance, Mánesova, Anny Letenské, Balbínova, Italská, Římská, Blanická, Budečská, Třebízského, Sázavská, Slezská,...

Parkovací zóny v Praze 13? Odpoví průzkum mínění obyvatel

17. března 2019 v 06:28

V období od 18. března do 30. dubna bude v Praze 13 probíhat průzkum, jak obyvatelé pohlížejí na případné zavedení parkovacích zón.

Další články
Nahoru