Dnes Sobota - mlha 20°C
Zítra Neděle - prehanky-dest 22°C
Sobota 25. 5. 2024
Svátek má Viola
Pražské drby
Co se v Praze povídá
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Stanice metra Jiřího z Poděbrad bude kvůli opravě uzavřena deset měsíců
Eskalátory do stanice Jiřího z Poděbrad. Foto: Daniel Šabík / DPP

Stanice metra Jiřího z Poděbrad bude kvůli opravě uzavřena deset měsíců

Pražský dopravní podnik (DPP) kvůli výměně eskalátorů a stavbě výtahů uzavře 14. ledna 2023 pro cestující stanici metra A Jiřího z Poděbrad, kterou budou a vlaky pouze projíždět. Informovala o tom mluvčí podniku Aneta Řehková. Stanice by se měla znovu otevřít po výměně eskalátorů v listopadu příštího roku, výtahy mají být zprovozněny na konci druhého čtvrtletí roku 2024. Ražbu dvou výtahů zahájily firmy Strabag a AŽD Praha loni v září, oprava vyjde podle dřívějších informací na 1,29 miliardy korun.

Stanice metra Jiřího z Poděbrad na lince A prochází od loňského září kompletní rekonstrukcí, jejíž součástí je kromě výměny eskalátorů především vybudování nového bezbariérového přístupu z nástupiště až do uliční úrovně ve Vinohradské ulici v podobě dvou dvojic výtahů propojených přestupní chodbou o délce 41 metrů. 

Stavba tedy probíhá na dvou hlavních staveništích. V jihovýchodní části náměstí u Vinohradské ulice zhotovitelé vyhloubili 31 metrů hlubokou šachtu, z jejíž dna probíhaly horizontální ražby tunelu, tj. budoucí spojovací chodby mezi oběma dvojicemi výtahů. V těchto dnech společnost STRABAG dokončuje hloubení dvojice zhruba 20 metrů hlubokých šachet mezi traťové tunely, z nichž bude ražba pokračovat směrem ke stávajícímu staničnímu nástupišti. 

Druhým staveništěm je samotná stanice metra včetně jejího technologického zázemí. Letos zde probíhaly práce především v neveřejných částech, např. v technologickém tunelu pod eskalátory a dalších technologických místnostech. 

Zhotovitelé zde vyměnili kabelové lávky, zasanovali ostění původních tybinků, nahradili staré dveře, vše při respektování aktuálních požadavků na bezpečnost, požární odolnost a funkčnost. Na nástupišti v částečných záborech probíhají předstihové práce, zhotovitelé zde například snesli původní obklady. Na konci nástupiště vznikl zábor, ve kterém se připravuje prorážka pro budoucí výtah do uliční úrovně. Ve vestibulu stanice stavbaři v současnosti demontují podhledy a vyměňují poškozené kamenné obklady za nové. 

„Stanice Jiřího z Poděbrad byla uvedena do provozu před Vánocemi roku 1980 a od té doby neprošla žádnou zásadnější rekonstrukcí. Je tudíž stále bariérová. Po 42 letech provozu, většinou s původní technologií, v ní musíme provést kompletní modernizaci, počínaje sanací původních konstrukcí, přes obnovu podhledů, modernizaci technologického zázemí, až po výměnu původních eskalátorů. Společně s modernizací ve stanici vybudujeme výtahy. Občané Prahy 3 tak dostanou v roce 2024 první bezbariérovou a kompletně zrekonstruovanou stanici metra. Na ní pak navážou práce na povrchu rekonstrukcí Vinohradské ulice, včetně bezbariérového okolí stanice i tramvajových zastávek,“ řekl náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha Sobě). 

„Pevně věřím, že kompletní odstranění všech tří ramen současných eskalátorů, všechny opravy a sanace průsaků v eskalátorovém tunelu, výstavbu nových součástí, instalaci nových pohyblivých schodů a obkladů v tunelu, technické zkoušky a uvedení do provozu se podaří zrealizovat nejpozději do přelomu října a listopadu 2023,“ řekl Marek Kopřiva, člen představenstva a technický ředitel DPP – Metro. 

„Na stavbě výtahů ve stanici Jiřího z Poděbrad pomocí nové rakouské tunelovací metody (NRTM) vyrazíme celkem více než 74 metrů chodeb včetně zarážek a křížení. Dosud jsme odtěžili cca 8 000 metrů krychlových rubaniny a použili zhruba 1 500 metrů krychlových stříkaného betonu pro zajištění primárního ostění výrubu. V závěru letošního roku zahájíme poslední horizontální část ražeb směrem k prorážce do stanice. Po dokončení ražeb budeme v příštím roce pokračovat v budování hydroizolací a definitivního ostění, pak bude následovat osazování dvojic výtahů a únikových schodišť v šachtách,“ uzavřel Jan Panuška, projektový manažer a hlavní stavbyvedoucí modernizace stanice metra Jiřího z Poděbrad ze společnosti STRABAG. 

Pražský dopravní podnik chystá opravy dalších stanic metra. Na trase A to jsou například Flora, Hradčanská nebo Želivského. Dokončena byla oprava vestibulu a výměna eskalátorů ve stanici metra B Anděl ve výstupu směrem Na Knížecí. DPP průběžně také vyměňuje pražce na lince C, modernizuje zabezpečovací zařízení a vyměňuje stropní desku ve stanici metra C Florenc.


Autor: Jan Puci

Národní technické muzeum spouští v expozici Doprava mobilního průvodce TourStories

17. května 2024 ve 14:12

Přijďte oslavit Mezinárodní den muzeí do Národního technického muzea. Do všech poboček NTM bude v sobotu 18. května snížené vstupné. V Praze se muzeum připojuje k festivalu Máme otevřeno a pro návštěvníky připravilo zdarma program: poprvé si mohou vyzkoušet v Dopravní hale průvodce v aplikaci...

Stržená trolej zastavila provoz tramvají na Výtoni

16. května 2024 v 09:16

Provoz tramvají na Výtoni zastavila dnes ráno krátce před půl sedmou stržená trolej. Na svědomí to měl řidič nákladního auta, které projíždělo frekventovanou křižovatkou. K obdobným událostem dochází v místě opakovaně. Jak uvedl dopravní podnik na svém webu, ke stržení troleje a přerušení provozu...

Praha 6 slaví 45 let linky 180

16. května 2024 v 08:17

Třikrát byla zavedená, dvakrát zrušená. Od 28. května 1979 jezdí linka 180 v trase, která z velké části vede Prahou 6. Ve čtvrtek 30. května od 18 hodin můžete oslavit 45 let linky 180 na šestce jízdou muzejním autobusem jak v historické, tak současné trase.

Nové zóny placeného stání na Hradčanech a ve Vokovicích

15. května 2024 ve 14:25

Na základě požadavku Prahy 6 došlo k rozšíření zón placeného stání v oblasti Hradčan a Vokovic.

Kvůli závadě nejezdilo na soupravě nejezdilo metro na části linky B

15. května 2024 v 09:37

Technická závada na jedné ze souprav přerušila ve středu od 6:45 na půl hodiny provoz metra na lince B v úseku mezi stanicemi Českomoravská a Černý Most. Cestující mohli v době omezení využít autobusové a tramvajové linky, dopravní podnik jejich trasy prodloužil.

Další články
Nahoru