Dnes Čtvrtek - zatazeno 1°C
Zítra Pátek - obcasny-dest 2°C
Čtvrtek 5. 12. 2024
Svátek má Jitka
Pražské drby
Co se v Praze povídá aneb Tak trochu jiný pražský bulvár
Pro inzerenty
Inzercí na serveru www.prazskypatriot.cz cílíte na pražské zákazníky
Stanice metra A Jiřího z Poděbrad po kompletní rekonstrukci opět slouží cestujícím
Stanice Jiřího z Poděbrad po rekonstrukci. Foto: Petr Hejna / DPP

Stanice metra A Jiřího z Poděbrad po kompletní rekonstrukci opět slouží cestujícím

Cestující pražským metrem mohou po rekonstrukci opět využívat stanici metra A Jiřího z Poděbrad. Dopravní podnik (DPP) ji kompletně zrekonstruoval, vyměnil eskalátory a buduje výtah pro bezbariérový přístup. Práce začaly 1. září 2021 a od poloviny ledna letošního roku byla stanice zcela uzavřena. Celková rekonstrukce vyjde DPP na 1,29 miliardy korun. Stanice byla otevřena na konci roku 1980.    

Ve čtvrtek ráno krátce po deváté hodině DPP uvedl do zkušebního provozu zrevitalizovanou stanici metra Jiřího z Poděbrad. Ve druhé nejhlubší stanici pražského metra se podařilo vyměnit eskalátory, zrekonstruovat eskalátorový tunel i vestibul a provést kompletní revitalizaci nástupiště. 

Kromě nových eskalátorů, osvětlení, podhledů, kamenných obkladů na nástupišti dostala stanice také nový navigační systém a signál LTE i 5G. Díky tomu je pražské metro skutečně kompletně pokryto oběma sítěmi. V dalších měsících bude ve stanici pokračovat výstavba výtahů, jejich zprovoznění DPP očekává na přelomu jara a léta 2024. 

Zhotovitelem stavby je sdružení společností STRABAG a AŽD Praha. Náklady na revitalizaci stanice včetně výměny eskalátorů činí zhruba 800 milionů korun, celkové stavební náklady včetně výstavby výtahů pak 1,29 miliard korun. Projekt je spolufinancován z Operačního programu Praha – pól růstu ČR částkou necelých 85 milionů korun. 

Stavební práce na projektu kompletní revitalizace stanice metra Jiřího z Poděbrad, zahrnující také výměnu pohyblivých schodů a vybudování bezbariérového přístupu, odstartovaly 1. září 2021. Od začátku probíhaly ve dvou paralelních etapách. První zahrnovala práce prováděné hornickým způsobem, tj. hloubení těžní jámy, ražby šachet pro obě dvojice výtahů, ražby přestupní chodby, která bude oba výtahy spojovat, jakož i ražby šachty pro únikové schodiště. 

Druhá etapa stavebních prací, probíhající ze začátku zejména v neveřejné části stanice a v částečných záborech na nástupišti a ve vestibulu, zahrnovala kompletní revitalizaci stanice. V rámci ní se DPP a zhotovitelům podařilo v technickém zázemí stanice kompletně vyměnit například veškerou původní vzduchotechniku, kilometry kabelových rozvodů, osvětlení, nebo eliminovat průsaky. 

Od 14. ledna letošního roku, kdy byla stanice Jiřího z Poděbrad na nezbytně dlouhou dobu pro cestující uzavřena, se revitalizace rozšířila do eskalátorového tunelu, do všech veřejných částí vestibulu a na nástupiště. I v těchto částech stanice se podařilo eliminovat veškeré průsaky, kompletně vyměnit další kilometry kabelového vedení, odstranit původní sovětské staniční eskalátory včetně strojovny a nainstalovat nové, energeticky úsporné, jakož i repasovat eskalátory vedoucí z vestibulu na povrch. 

Nepůvodní zářivky v celém rozsahu stanice nahradilo úsporné LED osvětlení, které je opět zabudováno do podhledů, jako tomu bylo při otevření této stanice v roce 1980. Kompletně nové jsou kamenné obklady na nástupišti. DPP nechal opravit také poškozenou dlažbu, obklady ve vestibulu nebo ikonické hliníkové obklady. Vyměněny jsou také lamelové podhledy ve vestibulu, obložení obchodních vybaveností, hliníkové obklady v eskalátorovém tunelu prošly repasí. 

„Stanice metra Jiřího z Poděbrad je významnou branou na Prahu 3. Proto jsme rádi, že se její rekonstrukci podařilo dokončit v řádném termínu a cestující ji mohou opět využívat. Rekonstrukce také podtrhla jedinečný interiér stanice, díky jehož vysoké estetické hodnotě je pražské metro považováno za jedno z nejhezčích v Evropě. Těšíme se, že na opravu stanice již brzy naváže celková revitalizace náměstí, kam přibude zeleň, a kam si lidé s ještě větší oblibou zajdou na trhy, na schůzku nebo třeba jen tak posedět,“ říká Michal Vronský (TOP 09), starosta městské části Praha 3. 

„Revitalizace stanice Jiřího z Poděbrad spojena s výstavbou výtahů a rekonstrukce stropní desky včetně vestibulu stanice Florenc C jsou dva největší a časově nejnáročnější investiční projekty, které v současnosti realizujeme v rámci stávající sítě pražského metra. Do obou stanic investujeme v součtu bezmála 3,1 miliardy korun. Jsem nesmírně rád, že se tak rozsáhlou revitalizaci stanice metra podařilo zvládnout v rekordním čase a přesně podle harmonogramu. Je to de facto nejrozsáhlejší rekonstrukce stanice od povodní. Za to patří velké díky všem kolegům z DPP, kteří se na tom podíleli a samozřejmě zhotovitelům,“ říká Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.


Autor: Cen

České dráhy startují Mikulášské jízdy

29. listopadu 2024 v 06:22

Mikulášské jízdy jsou po roce opět tady. Na řadě míst v republice vyjedou už o prvním prosincovém víkendu mikulášské vlaky Českých drah a jejich partnerů. Cestující se jimi svezou v Praze a jejím okolí, na Letohradsku, Choceňsku, na Moravě pak zavezou zájemce do skanzenu ve Strážnici. Ve všech...

Starostové řešili dopravní situaci na území Prahy 6 a v jejím okolí

27. listopadu 2024 ve 21:04

Středeční setkání na radnici Prahy 6 se starosty okolních obcí k řešení dopravy navazovalo na to, které se uskutečnilo letos v dubnu. To bylo iniciováno žádostí okolních obcí o řešení dopravní situace. Na setkání zazněly informace od TSK a ROPID k opatřením v dopravě, která jsou již realizována či...

Aktuálně z dopravy Prahy 11

27. listopadu 2024 ve 12:53

Z důvodu zpoždění ve výrobě prefabrikátů a změny založení pilířů lávky přes Opatovskou se o týden posouvá termín úplné uzavírky ulice Opatovská propojující OC Opatovská / KD Opatov s protějším místem u polikliniky.

Praha 6: Setkání k dopravě v ulici Na Valech

27. listopadu 2024 v 06:47

Pokud máte zájem diskutovat o dopravní situaci v ulici Na Valech, přijďte ve středu 27. listopadu v 17 hodin na radnici.

Další články
Nahoru