
Správa železnic začala hledat projektanta mostu pod Vyšehradem
15. května 2024 17:40
Most na Výtoni je součástí frekventovaného železničního spojení hlavního a smíchovského nádraží. Důležitou roli hraje jak v pražské příměstské dopravě, tak i pro dálkové vlaky mířící po koridoru na západ Čech a dál do Německa. V současnosti je na mostě výrazně snížená traťová rychlost na 20 km/h, kvůli snížení nosnosti po něm není možný současný průjezd více vlaků.
SŽ navrhuje most zbourat a postavit nový. Proti tomu se však postavili v petici obyvatelé a také někteří odborníci. SŽ zároveň ještě čeká další jednání mimo jiné se zástupci Centra kulturního dědictví UNESCO.
„Samotné vybudování tříkolejného mostu přinese nejen zvýšení jeho kapacity, ale také opětovné zavedení traťové rychlosti 60 km/h. Obyvatelé z okolí pak ocení nižší vibrace a hluk z železničního provozu. Pro chodce vznikne další bezbariérové přemostění Vltavy, současně dojde k propojení hned několika cyklotras napříč Prahou,“ popsala Friebová.
U mostu m na pravém břehu Vltavy vzniknout nová zastávka Praha-Výtoň, ve které bude přímý přestup na tramvaje. Budou ji obsluhovat nejen vlaky na stávajících trasách, ale také na plánované lince ze Smíchova přes Vršovice do Běchovic.I když SŽ pokračuje v přípravě projektu, musí řešit otázku památkové ochrany mostu. Proto se už uskutečnilo setkání se zástupci Centra kulturního dědictví UNESCO a jejich technické složky ICOMOS International. Chystá se i návštěva zástupců UNESCO v Praze.
„Zároveň se v letošním roce celý záměr podrobí mezinárodně uznávanému posouzení vlivu na kulturní dědictví, Heritage Impact Assessments (HIA). Správa železnic bude vůbec první organizací v České republice, která se do tohoto procesu pustí. Výsledkem bude klíčový dokument i z pohledu UNESCO,“ sdělila mluvčí.
Ve spolupráci s pražským magistrátem také finišuje výběr lokality pro umístění původní mostní konstrukce. Rozhodnutí by mělo padnout v nejbližší době.
SŽ má vyšehradský železniční most ve správě od roku 2004, kdy byl prohlášen i kulturní památkou. Statut se SŽ od roku 2010 pokusila dvakrát neúspěšně sejmout.