dnes
Pátek - zatazeno
5°C
zítra
Sobota - prehanky-snih
3°C
pozítří
Neděle - prehanky-snih
2°C
Spory o zvažovaný Dvorecký most jsou zpět. Kde by ulehčil a kde přitížil dopravě?
Pohled na areál Žlutých lázní z levého břehu. Par desítek metrů odtud proti proudu Vltavy možná v budoucnu překlene řeku Dvorecký most. Foto: archiv

Spory o zvažovaný Dvorecký most jsou zpět. Kde by ulehčil a kde přitížil dopravě?

Bude postaven Dvorecký most? Výstavba smíchovských bytů či kanceláří, kvůli kterým se má stavět, je již schválena. Most zatím nikoli. Zprovoznění Dvoreckého mostu, jehož případná výstavba je nyní ve fázi projednávání změny územního plánu, by prakticky neměla vliv na provoz v Žitné a okolí. Uvádí to analýza Institutu plánování a rozvoje hlavního města. Most by naopak odlehčil Modřanské ulici. Podle kritiků by ale výrazně zatížil Jeremenkovu.

Změnu územního plánu týkající se toho, že na území Smíchova – od Lihovaru až po Smíchovské nádraží – vznikne výstavba bytů, kancelářských budov, náměstí, pěší zóny, centrálního parku, parkoviště a autobusového terminálu, nedávno schválili pražští zastupitelé. Server Pražský patriot o tom INFORMOVAL  ZDE.

Aby se odtamtud mohli lidé dobře dostávat na pravý břeh řeky, je třeba ještě přemostit Vltavu. Most by měl vést ze smíchovského Lihovaru na podolské Dvorce, byl by to takzvaný Dvorecký most.

Týkal by se území Prahy 5, Prahy 4 a Prahy 2. Podle původních záměrů měl být most sice vyhrazen pro městskou hromadnou dopravu, stále více se ale uvažuje o tom, že by tam jezdily i automobily.

Přes Žluté lázně, nebo Kublov?

Primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) nedávno uvedl, že by most dopravně ulehčil mostu u Tančícího domu. O přemostění Vltavy se podle něj bude teprve jednat – termín, kdy by se most případně začal stavět, zatím není stanoven. Zastupitelka Aleksandra Udženija (ODS) naopak řekla, že most by výrazně zatížil Prahu 2.

Anketa

Měla by po plánovaném mostu mezi Smíchovem a Podolím jezdit i auta, nebo jen MHD?

17.4%
(17.4%)
62.1%
(62.1%)
20.5%
(20.5%)
Zatím ale není příliš jasné, kde most přesně bude – některé výkresy jej vedou přes Žluté lázně, jiné přes Kublov. Zvlášť kublovská varianta s křižovatkou s potenciálně 50 tisíci vozidel za 24 hodin by byla podle kritiků mostu, kteří se k návrhu vyjadřovali již v minulosti, pro Prahu 4 zátěží. Kdyby byla křižovatka ve Dvorcích, bylo by to podle nich nelogické zase proto, že o pár set metrů dál je Barrandovský most.

„Navrhovaná změna sice jasně deklaruje variantu Kublov, ale Institut plánování a rozvoje hlavního města na svých stránkách upřednostňuje variantu Dvorce, přestože Radě hlavního města předložil variantu Kublov,“ uvedl pro Pražský patriot zastupitel Prahy 4 Petr Štěpánek (SZ).

Mostem by mohlo projíždět přes 30 tisíc aut za den

Doprava na Dvoreckém mostě by ze začátku mohla být 28 tisíc vozů za 24 hodin, což by bylo na hranici únosnosti městského prostředí. Vyskytla by se tam nová doprava – s ohledem na výše uvedenou výstavbu v Praze 5. Část aut by si zkracovala cestu, kterou jinak musí urazit po Městském okruhu (Barrandovský most). Provoz na mostě by se tak později mohl vyšplhat dokonce i na více než 30 000 aut za 24 hodin.

V současné době je Dvorecký most ve fázi projednávání změny územního plánu. Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy v analýze posuzuje, jaký by měl vliv na dopravu v navazujících místech metropole.

Analýza přiznává, že zprovoznění mostu by prakticky nemělo vliv na provoz v Žitné a okolí. „Oblast působnosti Dvoreckého mostu ve vztahu k Praze 2 a západo-východním vazbám přes centrální mosty (Jiráskův, Palackého) je výrazně menší,“ uvádí.

Na Karlák by most vliv neměl, Modřanské by ulehčil

Analýza sledovala také to, jaký vliv by měl most na redukci provozu v oblasti Karlova náměstí, v Resslově ulici či v Ječné. I zde se ukázala minimální interakce Dvoreckého mostu se sledovanou oblastí Prahy 2. „Zvažované redukce pouze lokálně přelévají dopravu především do Myslíkovy ulice a navazujících komunikací,“ je uvedeno v analýze.

Most by podle analýzy naopak odlehčil Modřanské ulici ve směru z centra před světelně řízenou křižovatkou před nájezdem na Barrandovský most.

Zátěž automobilové dopravy – při daných vstupních předpokladech dopravního modelu – by most podle analýzy strhl na vazbách mezi Prahou 4 a Prahou 5, zejména z Jižní spojky a pokračování Městského okruhu do koridoru Jeremenkovy ulice v Braníku.

Odskákala by to hlavně Jeremenkova ulice

Již při loňských jednáních o mostě bylo opakovaně uvedeno, že by to nejvíc odskákala Jeremenkova ulice, protože oněch 28 tisíc automobilů by z mostu nemělo jinou cestu než právě Jeremenkovou ulicí, z které by se tak namísto rezidenční ulice mohla – nadneseně řečeno – stát nová Jižní spojka.

Například jeden z obyvatel z ulice Jeremenkova – majitel poloviny tamního dvojdomku – vyjádřil na loňském jednání výboru územního rozvoje hlavního města Prahy své obavy větou: „Tato oblast byla stavěna jako rezidenční čtvrť, už dnes lidé odtamtud kvůli hluku utíkají.“

„Jsme zejména proti tomu, aby na mostě jezdily automobily,“ uvedla již loni pro Pražský patriot Jiřina Juláková ze sdružení Přátelé Podolí a okolí. Upozornila na to, že most by byl navíc na dotek od ochranného pásma národní památky Vyšehrad.


Autor: Anna Skálová
Další články
Nahoru