
Spodní část Václavského náměstí nakonec bude po rekonstrukci bez tramvajové koleje
8. září 2022 09:16 | Aktualizováno v 23:42
Podle zjištění serveru Pražský patriot se proti umístění koleje odvolali majitelé staveb na rohu Václavského náměstí a Jindřišské ulice a Václavského náměstí a ulice Na Příkopě.
V přízemí obou těchto domů jsou výstupy ze stanice metra Můstek. A právě požadavek na jejich uzavření mohl být údajně jednou z podmínek pro kladný postoj majitelů ke koleji a stáhnutí odvolání. Město se nakonec rozhodlo jinak.
„V této fázi rekonstrukce náměstí nebude kolej osazena kvůli odvolání dvou subjektů. Výstupy jsou součástí metra a mají veškerá platná povolení, přesto jsme byli ochotni se subjekty jednat, nicméně s ohledem i na návaznosti a výškové poměry dává větší smysl koleje napojit až dohromady s horní částí Václavského náměstí,“ uvedl mluvčí magistrátu Vít Hofman.
Hlavní město podle něj s kolejí ve spodní části náměstí nadále počítá. „Ale bude již součástí horní části Václavského náměstí, spojíme vše v jeden projekt a tím bude křižovatka alespoň vyřešena vcelku a komplexně,“ sdělil.
Když byly před zahájením rekonstrukce spodní části Václavského náměstí v roce 2020 prezentovány veřejnosti vizualizace budoucí podoby známého veřejného prostranství v historickém centru, byla na nich nakreslena slepá tramvajová odbočka z Vodičkovy až na Můstek.

Slepá trať v roky připravovaném a opakovaně odkládaném projektu rekonstrukce náměstí nebyla od začátku, dostala se do něj až se současným vedením Prahy po roce 2018. Vystoupilo proti němu vedení první městské části, které je v současném složení od roku 2019, kdy došlo k výměně starosty a vznikla nová koalice.
Nakonec se dohodl kompromis a trať měla ve spodní části náměstí jen po úroveň provozovny McDonald´s. Jak uvedl na jaře náměstek Scheinherr, pro účely zajíždění historických tramvají takovýto úsek dostatečný. Nakonec i z toho sešlo a slepá kolej zde nebude.
Náklady
Když rekonstrukce spodní části Václavského náměstí začínala, měly být celkové náklady 330 milionů korun. Loni vedení Prahy rozhodlo o navýšení o dalších 109 milionů s tím, že 85 milionů z této částky by mělo jít na zmiňovanou slepu trať. Podle Hofmana se ušetřením za kolej mohou náklady snížit.
Celkový účet za rekonstrukci se však nakonec navýší. Tento týden totiž pražští radní schválili v pořadí třetí dodatek ke smlouvě s firmou Hochtief, která rekonstrukci spodní části provádí. Navýšení je 54,6 milionu korun, celkem hlavní město společnosti zaplatí zhruba 420,1 milionu korun s DPH. Náklady navíc podle dodatku vznikly vlivem nepředvídatelných okolností. „Jsou to částečně náklady na sanaci – zlepšení geologických poměrů v podloží. A také zde bylo velké množství původních stavebních konstrukcí,“ řekl k navýšení mluvčí Hochtiefu Michal Talián.
Slavnostní ukončení se podle Taliána i Hofmana chystá na 15. září, nicméně, jak oba připouští, vše ještě v tomto termínu hotovo nebude. Z dvanácti etap bude potřeba provést ještě dvě.„K dokončení chybí fáze číslo 11 a 12, které se nacházejí v části křižovatky s ulicemi Vodičkova a Jindřišská,“ podotkl Talián. „Dosadba stromů a drobné úpravy v oblasti chodníků u domů číslo popisné 19 a 30 doběhnou do zhruba konce října, případně poloviny listopadu. Kolaudaci předpokládáme do konce letošního roku,“ upřesnil Hofman.
Pro rekonstrukci horní části Václavského náměstí podle dřívějšího vyjádření náměstka Scheinherra již byla zpracována dokumentace pro stavební povolení, která je ve fázi projednávání. Byla dokončena i dokumentace pro výběr zhotovitele, která je aktuálně v připomínkovém řízení, po kterém již bude následovat výběrové řízení na zhotovitele stavby. Vhledem k nepředvídatelnosti trvání a výsledku tohoto procesu není zatím jasné, kdy dojde k zahájení stavby.