Speciál Aero A-22 je stoletý, létal i na poštovní lince z Prahy do lázní
10. května 2024 10:40
Mezi lety 1925 a 1926 firma Aero získala licenci a provozovala poštovní a dopravní linku mezi Prahou a Mariánskými Lázněmi. Během provozu linky létaly dva stroje A-22 dvakrát denně. Jeden let trval přibližně 45 minut.
V průběhu trvání „lázeňské“ linky letouny A-22 nalétaly 82 434 kilometrů a podařilo se jim bez nehody přepravit celkem 961 cestujících a přes 7 000 kilo balíkových a listových zásilek.
Po ukončení přepravních služeb letouny A-22 strávily nějaký čas v továrně Aero a poté byly na začátku 30. let minulého století odprodány soukromým majitelům. Poslední exemplář A-22 byl vymazaný z leteckého rejstříku v roce 1937.
Aero A-22 byl dvouplošný třímístný dopravní letoun smíšené konstrukce. Letoun byl uzpůsobený pro přepravu dvou cestujících a poštovních zásilek. Trup A-22 byl svařený z ocelových trubek a potažený plátnem, křídla a dvoulistá vrtule byly dřevěné.Stroj byl osazený vodou chlazeným šestiválcem o výkonu 245 koní. Dvaadvacítka měla rozpětí 12,78 metru a délku 8,34 metru. Letoun měl dolet 320 km a jeho maximální rychlost byla 199 km/h.
Konstruktérem dopravního letounu A-22, který vycházel z konstrukce průzkumného stroje A-12, byl šéfkonstruktér Antonín Husník.