
Špatně zaparkované koloběžky bude Praha 1 odvážet do sběrného dvora
21. srpna 2023 14:31
První týden v září bude zveřejněn seznam parkovacích míst včetně maximálního počtu kol a koloběžek, které je možné odstavit současně na daném bodě v souladu s pravidly. Do konce prázdnin by měla radnice vyznačit přes sto míst pro zanechání kol a koloběžek.
Většina z nich bude v takzvaných dopravních stínech u přechodů pro chodce. Dalších asi 70 míst bude takzvaně virtuálních, tedy bez značení na místech, kde koloběžky nebudou překážet.
Podle radního pro dopravu Prahy 1 Vojtěcha Ryvoly (ANO) bude seznam určen k veřejné diskuzi. „Proto prosíme obyvatele Prahy 1, aby prověřili zveřejněná místa a v případě zásadních připomínek se obrátili na můj e-mail vojtech.ryvola@praha1.cz,“ sdělil radní.
V případě špatně zaparkovaného kola či koloběžky má provozovatel čtyři hodiny (v nočních hodinách osm, tedy od 22 do 6 hodin) na její odstranění. Pokud se tak nestane, odstraní dopravní prostředek na své náklady Praha 1, které pak bude uplatňovat vůči příslušnému provozovateli.
„Takto odstraněné vozítko bude odvezeno do sběrného dvora. V případě, že si majitel kolo či koloběžku do jednoho roku nevyzvedne, radnice s ním naloží jako se ztracenou věcí a daný předmět nabídne v charitativní dražbě,“ popsal Ryvola.
S provozovateli podle něj bylo také dohodnuto, že v průběhu letošního září umístí na řídítka všech vozidel informaci v českém a anglickém jazyce o zákazu jízdy po chodníku. Ryvola již díve uvedl pro ČTK, že se dohodl se všemi čtyřmi provozovateli dopravních prostředků, kterými jsou Lime, Bolt, Nextbike a Rekola.
Mezi nová pravidla také přibude omezení rychlosti mezi druhou a pátou hodinou ranní, kdy bude nastavena maximální rychlost všech kol a koloběžek 20 km/h.
Praha 2
Podobnou dohodu ohledně parkování koloběžek pouze na vyhrazeném místě již letos v březnu s bikesharingovými společnostmi uzavřela i Praha 2.
Dohoda o provozování bikesharingu na území druhé městské části Praha 2 vymezuje konkrétní místa, kde bude možné sdílená kola a elektrokoloběžky odložit, a zároveň definuje lokality, kde bude jízda zakázána nebo povolen průjezd sníženou rychlostí. Primárně se jedná o parky a vybraná náměstí.
Součástí dohody je také zákaz používání akustických signálů k lokalizaci v nočních hodinách. Nejzásadnějším bodem této dohody je pak zřízení a provozování infolinek pro nahlašování nesprávně odložených kol a elektrokoloběžek i možnost případného odtahu takových překážek.